Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Włocławek dokłada, a MAN wraca elektrycznie do MPK z dostawą 14 autobusów Lion’s City 12 E

infobus
07.11.2025 17:06
0 Komentarzy

5 listopada 2025 r. Włocławek poinformował o wyborze najkorzystniejszej oferty w przetargu na dostawę 14 autobusów elektrycznych klasy I kategorii MAXI.

Postępowanie dotyczyło zakupu pojazdów dla Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjne we Włocławku w ramach projektu „Rozwój zeroemisyjnego transportu publicznego we Włocławku – etap II”. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Kto wygrał przetarg Włocławka na dostawę 14 autobusów elektrycznych?
  2. Jakie parametry techniczne i gwarancyjne zaoferował MAN w modelu Lion’s City 12 E?
  3. Dlaczego Włocławek zdecydował się na wybór oferty mimo przekroczenia planowanego budżetu?
Włocławek: MAN z kontraktem na 14 autobusów elektrycznych dla MPK
Włocławek: MAN z kontraktem na 14 autobusów elektrycznych dla MPK

Eklektyczna czternastka

Przetarg obejmował dostawę 14 fabrycznie nowych autobusów elektrycznych klasy I kategorii MAXI, które trafią do floty MPK Włocławek. Postępowanie stanowi część szerokiego programu transformacji taboru miejskiego w kierunku zeroemisyjności, finansowanego ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Funduszu Zielonego Transportu Publicznego. Po wcześniejszym, sierpniowym unieważnieniu przetargu, tym razem wpłynęła tylko jedna oferta – od MAN Truck & Bus Polska Sp. z o.o.

Zwycięska propozycja opiewa na 46.390.680 PLN brutto, co odpowiada 37.717.626 PLN netto. W przeliczeniu daje to 2.694.116 PLN netto za jeden autobus elektryczny typu MAN Lion’s City 12 E.

Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosiła 41.328.000 PLN brutto (ok. 33.600.000 PLN netto). Oznacza to, że oferta MAN-a przekroczyła budżet o około 4,1 mln PLN netto, a różnica jednostkowa między planowanym a zaoferowanym kosztem wynosi ok. 294.000 PLN netto na autobus.

Pomimo przekroczenia założonego budżetu, MPK zdecydowało się na wybór tej oferty. Zaważyła na tym nie tylko wysoka jakość techniczna pojazdów, ale też kompleksowa deklaracja gwarancyjna i parametry eksploatacyjne.

Włocławek: MAN z kontraktem na 14 autobusów elektrycznych dla MPK
Włocławek: MAN z kontraktem na 14 autobusów elektrycznych dla MPK

Analiza ofert i punktacja

W postępowaniu złożono jedną ofertę, którą komisja przetargowa oceniła zgodnie z określonymi kryteriami. Łączna punktacja oferty MAN Truck & Bus Polska wyniosła 75,00 punktów. W szczegółowej ocenie przyznano:
– 60,00 pkt za cenę,
– 3,00 pkt za gwarantowany zasięg pojazdu (301 km),
– 2,00 pkt za podatność obsługową poszycia bocznego,
– 2,00 pkt za rodzaj szyby czołowej,
– 2,00 pkt za typ silnika trakcyjnego,
– 3,00 pkt za zużycie energii (0,73 kWh/km),
– 3,00 pkt za klimatyzację z pompą ciepła.

Do tego MAN zadeklarował solidne parametry: 60 miesięcy na cały autobus, 96 miesięcy na układ napędowy oraz 120 miesięcy na baterie trakcyjne. Tym samym oferta zdobyła maksymalny bilans punktowy w kluczowych kategoriach technicznych, co przesądziło o jej wyborze.

Zamawiający dokonał oceny na podstawie kryteriów przetargowych:

✅ Cena – 60%
✅ Zasięg, podatność serwisowa, szyba, silnik, zużycie energii, klimatyzacja i gwarancje – łącznie 40%

Parametry techniczne i dostawa

Zgodnie z dokumentacją, zamówienie obejmuje dostawę 14 pojazdów niskopodłogowych klasy MAXI, o długości od 11,5 do 12,5 m i wysokości do 3,65 m, w układzie drzwi 2-2-2. Autobusy będą wyposażone w silnik centralny o mocy min. 160 kW, zasilany z baterii trakcyjnych o pojemności min. 440 kWh, zapewniających zasięg do 350 km na jednym ładowaniu.

W standardzie znajdą się systemy: informacji pasażerskiej LED/LCD, porty USB, klimatyzacja z pompą ciepła, zamknięta kabina kierowcy oraz system zliczania pasażerów. Ładowanie odbywać się będzie przez złącze plug-in, z wykorzystaniem infrastruktury stacjonarnej.

Dostawy autobusów planowane są do końca 2026 roku, a pojazdy zostaną włączone do obsługi głównych linii komunikacji miejskiej we Włocławku.

Szczegółowe informacje o zamówieniu na: https://umwloclawek.logintrade.net/zapytania_email,209559,b1fea2b99b4794cc21fb936c2920876e.html

Włocławek: MAN z kontraktem na 14 autobusów elektrycznych dla MPK
Włocławek: MAN z kontraktem na 14 autobusów elektrycznych dla MPK

Zakupowe tło

Włocławek od 2024 roku intensywnie rozwija swój program modernizacji floty autobusowej, stawiając wyraźnie na pojazdy elektryczne. Miasto konsekwentnie sięga po środki z programów krajowych i unijnych, m.in. Zielonego Transportu Publicznego oraz Krajowego Planu Odbudowy.

MPK Włocławek posiada obecnie 16 autobusów elektrycznych – z czego 11 to pojazdy marki MAN, a 5 to autobusy marki Solaris. Umowa z MAN na dostawę 11 autobusów elektrycznych marki MAN została podpisana wcześniej, a ostatnie pojazdy trafiły do Włocławka do końca 2023 roku.

Z kolei w czerwcu 2024 roku miasto podpisało umowę z firmą Solaris Bus & Coach na dostawę 6 elektrycznych autobusów wraz z ładowarkami zajezdniowymi. Do tej pory 5 z nich zostało dostarczonych, natomiast szósty ma trafić do miasta zgodnie z harmonogramem dostaw. Następnie w 2025 roku, w ramach kolejnego przetargu, Włocławek ogłosił wybór oferty na dostawę 2 autobusów elektrycznych klasy MEGA (przegubowych). Również te pojazdy ma dostarczyć Solaris. A teraz swoją szasnę ponownie dostał MAN, który w ten sposób wrócił do włocławskiej gry.

Komentarze