Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MZK Konin wybiera autobusy wodorowe i stawia na sprawdzony duet: NesoBus i Solaris

infobus
31.05.2025 19:01
0 Komentarzy

30 maja 2025 roku Miejski Zakład Komunikacji w Koninie ogłosił wybór najkorzystniejszych ofert w przetargu na dostawę 10 autobusów wodorowych.

Postępowanie zostało podzielone na dwie części – osobno dla autobusów klasy MAXI i MEGA. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo. Dodajmy, że takie rozstrzygnięcie to niemal kalka pierwszego przetargu na zakup wodorowców – ze wsparciem Zielonego Transportu Publicznego – o czym informowaliśmy tutaj.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie firmy wygrały przetarg na dostawę autobusów wodorowych dla Konina i ile pojazdów obejmuje umowa?
  2. Jakie są jednostkowe ceny netto autobusów klasy MAXI i MEGA oraz jak wypadają one względem budżetu zamawiającego?
  3. Jakie wymagania techniczne muszą spełniać pojazdy zamówione przez MZK Konin, jeśli chodzi o napęd, pojemność i wyposażenie?
Autobusy wodorowe dla Konina. Ponownie wygrały firmy PAK-PCE i Solaris
Autobusy wodorowe dla Konina. Ponownie wygrały firmy PAK-PCE i Solaris

Z EFRR

Zamówienie dotyczy miasta Konin i jest częścią strategii wdrażania niskoemisyjnego transportu w subregionie konińskim. Przedmiotem postępowania była dostawa ośmiu autobusów wodorowych klasy MAXI oraz dwóch autobusów klasy MEGA. Kontrakt współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski. MZK Konin kontynuuje tym samym wcześniejszy wybór producentów – w poprzednim przetargu spółka również postawiła na NesoBus (PAK-PCE) oraz Solaris. Teraz ponownie obie te firmy zostały wskazane jako wykonawcy poszczególnych części zamówienia.

W części I przetargu obejmującej osiem autobusów wodorowych klasy MAXI, jedyną ofertę złożyła firma PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy Sp. z o.o. z Konina. Zaproponowana cena wyniosła 28.665.356 PLN brutto / 23.305.168 PLN netto, co daje cenę jednostkową netto za jeden autobus wodorowy MAXI na poziomie 2.913.146 PLN netto.

W części II przetargu, obejmującej dwa autobusy klasy MEGA, ofertę złożył Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. z Bolechowa. Jej wartość to 10.083.048 PLN brutto / 8.197.600 PLN netto, co daje cenę jednostkową netto za jeden autobus wodorowy MEGA na poziomie 4.098.800 PLN netto.

Autobusy wodorowe dla Konina. Ponownie wygrały firmy PAK-PCE i Solaris
Autobusy wodorowe dla Konina. Ponownie wygrały firmy PAK-PCE i Solaris

Analiza budżetowa

Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosiła 29.520.000 PLN brutto dla części I oraz 10.332.000 PLN brutto dla części II. Obydwie oferty zmieściły się w budżecie zamawiającego. Oferta PAK-PCE pozostawiła margines w wysokości 854.644 PLN brutto, natomiast oferta Solarisa była niższa od zakładanej kwoty o 248.952 PLN brutto.

Zamówienie zostanie zrealizowane na podstawie wyboru ofert najkorzystniejszych zgodnie z kryteriami przetargowymi. W obu częściach oferty uzyskały maksymalną liczbę punktów. Kryteria oceny były następujące:

✅ Cena – 60%
✅ Warunki techniczno-eksploatacyjne – 30%
✅ Gwarancja na cały autobus – 10%

Zamówienie bazuje na pozytywnej ocenie ofert zgodnie z dokumentacją przetargową i zostało formalnie rozstrzygnięte.

Autobusy wodorowe dla Konina. Ponownie wygrały firmy PAK-PCE i Solaris
Autobusy wodorowe dla Konina. Ponownie wygrały firmy PAK-PCE i Solaris

Opis techniczny

Autobusy klasy MAXI mają długość od 11,5 do 12,5 m i przewozić co najmniej 80 pasażerów, w tym 28 na miejscach siedzących. Zbiorniki wodoru będą miały pojemność co najmniej 1.400 litrów, a napęd zapewni ogniwo paliwowe o mocy min. 70 kW wspierane baterią 29 kWh.

Z kolei autobusy klasy MEGA mają długość od 17,5 do 18,5 m i przewozić co najmniej 129 pasażerów, w tym 38 siedzących. Zbiornik wodorowy MEGA ma mieć minimum 2.100 litrów, a ogniwo – 95 kW, wspierane przez baterię 58 kWh. Czas tankowania wodorem obu pojazdów ma wynosić 10–20 minut. Wnętrze każdego autobusu zostanie wyposażone m.in. w klimatyzację, tapicerowane siedzenia z wełny, zamkniętą kabinę kierowcy z radiem i lodówką oraz nowoczesny system informacji pasażerskiej.

Planowana dostawa ma nastąpić w 2026 roku zgodnie z harmonogramem projektu unijnego. Link do dokumentacji:
https://mzk-konin.logintrade.net/zapytania_email,193506,c1cd6689c9d6d2f4875d39afd689ed13.html

Komentarze