PKP PLK wybrały wykonawcę modernizacji linii Czachówek – Pilawa. Powstanie nowy most kolejowy nad Wisłą
Pociągi pasażerskie ponownie pojadą szybciej między Czachówkiem a Pilawą, a w Górze Kalwarii powstanie nowoczesny, dwutorowy most kolejowy nad Wisłą. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rozstrzygnęły przetarg na modernizację kluczowego odcinka trasy.
Spośród dziewięciu złożonych ofert najkorzystniejszą okazała się propozycja konsorcjum Budimex S.A., Budimex Kolejnictwo S.A. oraz Mostostal Kraków S.A. o wartości 1 346 366 285,28 zł brutto.
Rozkład jazdy:
- Jakie korzyści przyniesie budowa nowego dwutorowego mostu kolejowego nad Wisłą w Górze Kalwarii dla ruchu pasażerskiego i towarowego?
- W jaki sposób modernizacja odcinka Czachówek Wschodni – Pilawa wpłynie na prędkość i przepustowość linii pełniącej funkcję obwodnicy towarowej Warszawy?
- Jakie udogodnienia dla pasażerów przewidziano na modernizowanych stacjach i przystankach w ramach inwestycji PKP PLK?
Szybsze pociągi i nowoczesna infrastruktura
Inwestycja o wartości szacowanej na 1,3 mld zł zostanie dofinansowana ze środków unijnego Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF2) w części dotyczącej komponentu Military Mobility. Po zakończeniu formalności PKP PLK będą mogły podpisać umowę z wykonawcą.
Zakres inwestycji obejmie opracowanie projektu wykonawczego i przeprowadzenie kompleksowych prac budowlanych. Modernizacja odcinka Czachówek Wschodni – Pilawa przewiduje:
- wymianę torów,
- modernizację sieci trakcyjnej,
- instalację nowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym.
Dzięki temu pociągi pasażerskie będą mogły osiągać prędkość 120 km/h, przywracając standard obowiązujący przed laty. Z taką samą prędkością mają kursować pociągi towarowe. Cała linia ze Skierniewic do Łukowa pełni bowiem kluczową funkcję obwodnicy towarowej Warszawy, odciążającej ruch wokół stolicy.
Nowy most kolejowy nad Wisłą – koniec „wąskiego gardła”
Najważniejszym elementem projektu będzie budowa nowego, dwutorowego mostu kolejowego nad Wisłą w Górze Kalwarii. Zastąpi on istniejącą, jednotorową przeprawę, która od lat stanowi logistyczne wąskie gardło na całej trasie.
Nowa konstrukcja:
- znacząco zwiększy przepustowość,
- umożliwi sprawniejszy przejazd pociągów pasażerskich i towarowych,
- poprawi bezpieczeństwo i niezawodność ruchu.
Zmiana ta będzie szczególnie istotna dla transportu wojskowego i towarowego, co wpisuje się w cele programu CEF2 – Military Mobility.
Nowe perony i udogodnienia dla pasażerów
Modernizacja obejmie również przebudowę stacji i przystanków:
- Czachówek Wschodni,
- Góra Kalwaria,
- Osieck,
- Warszówka,
- Jaźwiny.
Na każdym z nich powstaną:
- nowe, wyższe perony ułatwiające wsiadanie,
- udogodnienia dla osób o ograniczonej mobilności,
- wiaty i ławki,
- nowoczesny system informacji pasażerskiej.
To oznacza, że podróżni zyskają nie tylko szybsze połączenia, ale także wyższy komfort i lepszą dostępność transportu.
Realizacja w latach 2026–2029
Prace zaplanowano na lata 2026–2029, a inwestycja stanowi część szeroko zakrojonego programu modernizacji linii kolejowych na południe od Warszawy.
Warto przypomnieć, że w listopadzie 2025 r. PKP PLK wybrały również wykonawcę modernizacji odcinka Skierniewice – Czachówek. Kontrakt o wartości 1 475 927 522,19 zł brutto otrzymała spółka Trakcja S.A. z partnerem Sarinż Sp. z o.o., a projekt stara się o dofinansowanie z Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko 2021–2027.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok







Komentarze