POLREGIO modernizuje spalinowy tabor. Jednostki LINT i TALENT przygotowywane do wyjazdu na tory w 2026 roku
POLREGIO kontynuuje proces stopniowego odnawiania swojego taboru kolejowego. Część spalinowych zespołów trakcyjnych typu LINT oraz TALENT, zakupionych w listopadzie, znajduje się obecnie w trakcie modernizacji w zakładzie Public Transport Service w Paterku.
Prace obejmują zarówno przeglądy techniczne i naprawy, jak i tzw. polonizację pojazdów, czyli dostosowanie ich do obowiązujących w Polsce przepisów i standardów eksploatacyjnych.
Rozkład jazdy:
- Jakie konkretne prace modernizacyjne i elementy polonizacji mają największy wpływ na bezpieczeństwo i komfort podróży w zmodernizowanych pojazdach LINT i TALENT?
- Dlaczego POLREGIO zdecydowało się skierować odnowione jednostki przede wszystkim do obsługi linii w województwach wielkopolskim i lubuskim?
- W jaki sposób modernizacja spalinowego taboru wpisuje się w długofalową strategię POLREGIO, równolegle z rozwojem floty elektrycznej i zeroemisyjnej?
Modernizacja i polonizacja w zakładzie w Paterku
Pierwsze zmodernizowane składy mają wyjechać na tory w drugiej połowie 2026 roku i będą obsługiwać połączenia regionalne w województwach wielkopolskim i lubuskim.
Zakupione przez POLREGIO jednostki przechodzą obecnie szeroki zakres prac modernizacyjnych. Obejmuje on wymianę zużytych części i podzespołów oraz wykonanie czynności przeglądowo-naprawczych, które są niezbędne przed ponownym dopuszczeniem pojazdów do ruchu pasażerskiego. Kluczowym elementem procesu jest również polonizacja, czyli dostosowanie składów do krajowych wymogów technicznych, bezpieczeństwa oraz obsługi pasażerów.
Jak podkreśla Wojciech Dinges, wiceprezes Zarządu POLREGIO, szybkie wprowadzenie pojazdów do eksploatacji musi iść w parze z dbałością o bezpieczeństwo i komfort podróżnych. Dlatego przed wyjazdem na linie kolejowe jednostki muszą spełnić wszystkie wymagania techniczne i użytkowe.
Pięć pojazdów dla regionów o kluczowej roli taboru spalinowego
POLREGIO kupuje łącznie pięć używanych zespołów trakcyjnych: trzy dwuczłonowe jednostki LINT41 oraz dwa trójczłonowe składy TALENT. Trzy pierwsze pojazdy z rodziny LINT41 są już w zakładzie w Paterku, natomiast dwa kolejne zostaną dostarczone w najbliższym czasie. Prace modernizacyjne będą prowadzone równolegle na obu typach pojazdów, aby możliwie zbliżyć terminy ich przekazania przewoźnikowi.
Zgodnie z harmonogramem, jednostki LINT mają pojawić się na torach w drugiej połowie 2026 roku, natomiast składy TALENT około pół roku później. Dostawcą wszystkich pojazdów jest firma Public Transport Service.
Nowe barwy i spójna identyfikacja wizualna
Po zakończeniu prac technicznych pojazdy zostaną również dostosowane pod względem wizualnym. POLREGIO zapowiada, że wbrew modnym trendom kolorystycznym, takim jak Pantone 2026 „Cloud Dancer”, przewoźnik pozostanie wierny swojej rozpoznawalnej identyfikacji wizualnej. Nowe-stare jednostki otrzymają charakterystyczne dla marki barwy: czerwony, pomarańczowy i biały, dzięki czemu będą łatwo identyfikowalne na torach.
Udogodnienia dla pasażerów i poprawa komfortu podróży
Zmodernizowane jednostki LINT i TALENT zostały zaprojektowane z myślą o wysokim komforcie podróżnych. Każdy pojazd pomieści ponad 200 pasażerów, w tym co najmniej 120 na miejscach siedzących, oraz umożliwi przewóz minimum czterech rowerów.
Na pokładzie znajdą się klimatyzacja, nowoczesny system informacji pasażerskiej oraz monitoring. Ważnym elementem wyposażenia będą udogodnienia dla osób o ograniczonej mobilności, w tym rampy ułatwiające wsiadanie, co najmniej dwa miejsca dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich oraz toaleta przystosowana do ich potrzeb, wyposażona dodatkowo w przewijak dla niemowląt.
Obsługa kluczowych linii w Wielkopolsce i Lubuskiem
Po zakończeniu modernizacji pojazdy zostaną skierowane do obsługi tras w województwach wielkopolskim i lubuskim, gdzie tabor spalinowy nadal odgrywa istotną rolę w codziennych przewozach regionalnych. Zgodnie z aktualnymi planami składy będą kursować m.in. na liniach Kostrzyn – Krzyż (przez Gorzów Wielkopolski) oraz Krzyż – Piła – Chojnice.
Jak zaznacza p.o. prezes Zarządu POLREGIO Aleksandra Grzywaczewska, pozyskane jednostki pozwolą poprawić niezawodność połączeń oraz podnieść standard obsługi pasażerów w regionach, które nie są w pełni zelektryfikowane.
Konsekwentna strategia odnawiania taboru POLREGIO
Zakup pięciu pojazdów dla Wielkopolski i Lubuskiego to tylko jeden z elementów szerszej strategii taborowej POLREGIO. Przewoźnik ogłosił już kolejne postępowania na zakup używanych jednostek, które mają trafić na linie w województwie warmińsko-mazurskim.
Równolegle spółka rozwija segment taboru elektrycznego. W lipcu podpisano umowę na zakup używanych jednostek dla województwa małopolskiego, a wcześniej POLREGIO uzyskało dofinansowanie na zakup zeroemisyjnych zespołów trakcyjnych dla województw świętokrzyskiego i warmińsko-mazurskiego. Nowe elektryczne pojazdy będą wyposażone w najbardziej zaawansowane systemy bezpieczeństwa i stanowić kolejny krok w kierunku nowoczesnej, bardziej ekologicznej kolei regionalnej.







Komentarze