Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PKP Intercity rozstrzygnęły przetarg na 18 szybkich lokomotyw

inforail
14.09.2025 20:30
0 Komentarzy

PKP Intercity S.A. zakończyło postępowanie przetargowe na najem 18 lokomotyw elektrycznych wraz ze świadczeniem usług utrzymania.

Postępowanie, ogłoszone w czerwcu 2025 r., zostało podzielone na trzy części obejmujące różne grupy pojazdów i relacje, na których będą eksploatowane . Więcej o przetargu pisaliśmy tutaj.

Rozkład jazdy:

  1. Która firma została wybrana przez PKP Intercity do realizacji wszystkich trzech części przetargu na najem 18 lokomotyw elektrycznych?
  2. Jakie kryteria oceny ofert zastosowano w tym postępowaniu i które z nich miało największą wagę przy wyborze zwycięzcy?
  3. Jakie korzyści dla PKP Intercity niesie krótkoterminowy leasing lokomotyw w kontekście rozwoju siatki połączeń krajowych i międzynarodowych?
Lokomotywa Cargounit
Lokomotywa Cargounit

Przedmiot zamówienia

  • Część 1: najem 8 lokomotyw o prędkości min. 200 km/h, przeznaczonych do obsługi połączeń w Polsce, Niemczech, Austrii, Czechach i na Węgrzech.
  • Część 2: najem 4 lokomotyw o prędkości min. 160 km/h, do obsługi tras w Polsce i Czechach.
  • Część 3: najem 6 lokomotyw o prędkości min. 160 km/h, również przeznaczonych na trasy w Polsce i Czechach .

Każda z części przewidywała także możliwość skorzystania z prawa opcji – przedłużenia okresu najmu o 12 miesięcy lub zwiększenia limitu przebiegu powyżej 25 tys. km miesięcznie na lokomotywę.

Oferty złożone w postępowaniu

Do przetargu stanęli renomowani operatorzy taborowi i firmy leasingowe, w tym m.in. Cargounit sp. z o.o., OnTrain sp. z o.o., Railpool 7 GmbH & Co.KG, Beacon Rail Capital Europe B.V. oraz czeski LokoTrain s.r.o.. Zróżnicowanie ofert dotyczyło zarówno stałych opłat miesięcznych, jak i stawek za przejechany kilometr. Dla przykładu:

  • Beacon Rail proponował stałe opłaty od 52,5 do 54,5 tys. euro miesięcznie i stawkę 0,80 euro
  • Cargounit wycenił najem na poziomie od 66,4 do 67,6 tys. euro miesięcznie i 0,86 euro
  • Najniższe stawki jednostkowe za kilometr (0,70 euro/km) zaproponował czeski LokoTrain

Szczegółowe informacje z otwarcia ofert znajdziecie tutaj.

Wyniki przetargu

Po przeprowadzeniu oceny ofert, w której kluczowym kryterium była cena (95% – stała opłata miesięczna, 5% – stawka za 1 km), PKP Intercity wybrało w każdej z trzech części ofertę złożoną przez firmę Cargounit sp. z o.o. z Wrocławia

  • W części 1 Cargounit był jedynym oferentem, uzyskując komplet 100 punktów
  • W części 2 zwyciężył z wynikiem 99,768 pkt, wyprzedzając OnTrain (98,480 pkt) i LokoTrain (91,754 pkt)
  • W części 3 oferta Cargounit zdobyła maksymalną liczbę punktów – 100, pokonując LokoTrain (91,218 pkt)

Znaczenie kontraktu

Dzięki rozstrzygnięciu PKP Intercity zyska możliwość czasowego wzmocnienia parku lokomotyw na najbardziej obciążonych trasach krajowych i międzynarodowych. Leasing lokomotyw pozwoli przewoźnikowi elastycznie reagować na wzrost popytu oraz kontynuować strategię rozwoju siatki połączeń międzynarodowych.

Komentarze