Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PKP Intercity posiada 1284 czynne w eksploatacji wagony pasażerskie. Jakie konkretnie?

inforail
29.06.2025 08:30
0 Komentarzy

Spółka PKP Intercity S.A. realizuje szeroko zakrojony program modernizacji taboru, mający na celu podniesienie komfortu podróży i dostosowanie usług do różnorodnych potrzeb pasażerów.

W ostatnich latach zarówno zakup nowoczesnych pojazdów, jak i modernizacja istniejących wagonów stały się kluczowym elementem strategii rozwoju przewoźnika.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie konkretne udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami planuje wprowadzić PKP Intercity S.A. w nowym taborze?
  2. Kiedy podróżni będą mogli korzystać z pierwszych piętrowych zespołów trakcyjnych o prędkości do 200 km/h?
  3. Czy modernizacja wagonów do standardu Combo obejmuje również poprawę dostępności dla rodzin z dziećmi i seniorów?
Remtrak
Wagon PKP Intercity

Nowoczesny tabor i wyższy standard podróży

PKP Intercity S.A. sukcesywnie wdraża nowe rozwiązania techniczne, które znacząco poprawiają jakość podróży. Przykładem jest wprowadzanie nowoczesnych składów, ale również kompleksowa modernizacja tradycyjnych wagonów. Obejmuje ona między innymi:

Zmianę tradycyjnych hamulców klockowych na znacznie cichsze i wydajniejsze hamulce tarczowe, co pozytywnie wpływa na komfort akustyczny podróży.

Wprowadzenie wagonów z sześciomiejscowymi przedziałami w miejsce standardowych ośmiomiejscowych, co przekłada się na większą przestrzeń i wygodę pasażerów.

Rozwój oferty wagonów bezprzedziałowych, zapewniających bardziej przestronne i nowoczesne wnętrza.

Montaż zamkniętych układów sanitarnych w toaletach, co znacząco podnosi standard higieny.

Wyposażanie wagonów w klimatyzację, co poprawia komfort podróży szczególnie w sezonie letnim.

Tabor uwzględniający potrzeby różnych grup pasażerów

PKP Intercity S.A. w procesie projektowania i modernizacji taboru zwraca szczególną uwagę na potrzeby szerokiego grona podróżnych – nie tylko osób z niepełnosprawnościami, ale także rodzin z dziećmi, seniorów, podróżnych z większym bagażem, a także rowerzystów. Celem jest stworzenie przestrzeni odpowiadającej zróżnicowanym oczekiwaniom, co przekłada się na realne podniesienie dostępności i komfortu korzystania z usług kolejowych.

Aktualny stan taboru PKP Intercity S.A. (na dzień 13 maja 2025 roku)

Na dzień 13 maja 2025 roku w eksploatacji pozostaje łącznie 1284 wagony pasażerskie, z których:

✅ 1046 wyposażonych jest w klimatyzację,

✅ 238 to wagony bez układu klimatyzacji,

✅ 140 przystosowanych zostało do przewozu osób z niepełnosprawnościami,

✅ 529 wagonów posiada nowoczesny hamulec tarczowy,

✅ 755 wagonów wciąż korzysta z tradycyjnych hamulców klockowych,

✅ 1197 wagonów osiąga prędkość do 160 km/h,

✅ 87 wagonów może poruszać się z prędkością do 200 km/h,

✅ 64 wagony to przedziały dziesięcioprzedziałowe z ośmioma miejscami siedzącymi.

Warto zaznaczyć, że w taborze nie ma już wagonów o maksymalnej prędkości poniżej 160 km/h, co świadczy o systematycznej eliminacji najstarszych jednostek.

Kluczowe inwestycje taborowe realizowane i planowane

Spółka PKP Intercity S.A. konsekwentnie realizuje strategię unowocześniania taboru, obejmującą zarówno zakupy nowych pojazdów, jak i modernizację już istniejących. Stan na dziś przedstawia się następująco:

Projekty w trakcie realizacji:

Zakup 16 nowoczesnych lokomotyw hybrydowych z prędkością maksymalną 160 km/h.

Zakup 63 lokomotyw elektrycznych wielosystemowych typu Griffin z prędkością 200 km/h (dodatkowo opcja zakupu 32 kolejnych).

Zakup 300 nowych wagonów pasażerskich z opcją na kolejne 150 sztuk.

Modernizacja 50 wagonów pierwszej klasy do nowoczesnego standardu Combo.

Modernizacja 150 wagonów (w tym 133 bezprzedziałowych 1. i 2. klasy oraz 17 typu Combo).

Zakup 35 dwunapędowych zespołów trakcyjnych z prędkością do 160 km/h.

Planowane inwestycje:

Zakup 42 piętrowych zespołów trakcyjnych z prędkością do 200 km/h (z opcją na 30 kolejnych).

Zakup 26 elektrycznych zespołów trakcyjnych osiągających prędkość co najmniej 250 km/h (z opcją na 20 kolejnych).

Wagon PKP Intercity
Wagon PKP Intercity

Strategiczne cele i wizja rozwoju PKP Intercity S.A.

Wizja PKP Intercity S.A. zakłada stworzenie nowoczesnego i przyjaznego systemu transportu kolejowego, który w pełni odpowiada na potrzeby pasażerów w nadchodzących latach. Spółka dąży do tego, aby stać się synonimem bezpiecznej, komfortowej i ekologicznej kolei dalekobieżnej w Polsce i Europie.

Misja PKP Intercity S.A. wyznacza podstawowy cel działalności przewoźnika, którym jest świadczenie wysokiej jakości usług transportowych dla wszystkich grup społecznych, z uwzględnieniem różnorodnych potrzeb podróżnych. Strategia spółki podporządkowana jest tym założeniom i obejmuje zarówno inwestycje w tabor, jak i działania zmierzające do poprawy komfortu oraz dostępności podróży.

PKP Intercity S.A. konsekwentnie modernizuje swój tabor i rozwija ofertę, by sprostać rosnącym oczekiwaniom pasażerów. Dzięki prowadzonym inwestycjom i planowanym zakupom nowoczesnych pojazdów, podróż koleją staje się coraz bardziej komfortowa, bezpieczna i dostosowana do potrzeb różnych grup użytkowników. To istotny krok w kierunku rozwoju nowoczesnego transportu kolejowego w Polsce.

Komentarze