Jakie ezt-y chcą kupić Ceske drahy? Sprawdzamy specyfikację
Jak już informowaliśmy w InfoRail.pl České dráhy ogłosiły postępowanie przetargowe na zakup nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych EMU 400, które mają obsługiwać połączenia w ramach transportu publicznego dla Pragi i kraju środkowoczeskiego.
Przetarg przewiduje podpisanie umowy ramowej na dostawę nawet 133 jednostek, a szacunkowa wartość zamówienia wynosi 84,5 miliarda CZK netto (bez podatku VAT). Nowe pociągi mają zostać wprowadzone do eksploatacji od grudnia 2029 roku.
Rozkład jazdy:
- Ile jednostek EMU 400 przewiduje maksymalnie umowa ramowa i ile z nich jest gwarantowanych do odbioru?
- Jakie są kluczowe cechy techniczne i wyposażenie nowych jednostek EMU 400?
- Jakie są założenia dotyczące serwisowania nowych pojazdów w ramach przetargu?
Nowoczesne jednostki dla Pragi i regionu
Planowane jednostki EMU 400 mają zapewniać obsługę transportową w systemie Pražská integrovaná doprava (PID) – czyli Zintegrowanego Transportu Praskiego – obejmującego zarówno stolicę Czech, jak i region środkowoczeski. Warunkiem uruchomienia nowego taboru jest jednak zwycięstwo Českých drah w przyszłym przetargu na świadczenie nowego zobowiązania z tytułu usług publicznych.
Przedmiotem zamówienia jest ramowa umowa na maksymalnie 133 jednostki, przy czym minimum 66 pojazdów jest gwarantowanych do odbioru w podstawowym zakresie. Ostateczna liczba dostarczonych zespołów zależeć będzie od rzeczywistego zapotrzebowania na usługi transportowe w regionie.
Wysokie standardy techniczne i komfort pasażerów
Specyfikacja techniczna pojazdów EMU 400 została opracowana na podstawie wymagań zamawiających – miasta Praga i regionu środkowoczeskiego. Będą to nowoczesne, dwusystemowe jednostki trakcyjne (zasilane zarówno prądem stałym 3 kV DC, jak i prądem zmiennym 25 kV 50 Hz AC), osiągające maksymalną prędkość eksploatacyjną 160 km/h. Pociągi będą mogły pomieścić co najmniej 380 pasażerów na miejscach siedzących.
Nowe składy będą niskopodłogowe i wyposażone w przestronne, klimatyzowane wnętrza klasy 1 i 2, oferujące nowoczesny standard podróży. Na pokładzie znajdzie się Wi-Fi, gniazda elektryczne do ładowania urządzeń przenośnych, miejsca na wózki dziecięce i rowery, a także nowoczesny system informacji audiowizualnej.
W zależności od oczekiwań organizatorów transportu, rozważana jest również elastyczna aranżacja wnętrza, z większą przestrzenią na bagaż lub rowery – szczególnie w kontekście planowanej linii na lotnisko im. Václava Havla oraz innych nowych tras.
Serwis i części zamienne na długie lata
Integralną częścią przetargu jest również zapytanie ofertowe dotyczące pełnego serwisu jednostek, choć bez gwarancji jego zamówienia. Jeśli jednak opcja ta okaże się korzystna, możliwe będzie podpisanie umowy serwisowej na okres 15 lat z możliwością przedłużenia o kolejne 15 lat, czyli łącznie na 30 lat obsługi technicznej.
Oferty producentów muszą zawierać także wykaz części zamiennych, w tym elementów niezbędnych do prowadzenia systemu wymiennego podczas przeglądów i napraw.
Koszt i harmonogram realizacji
Całkowita szacunkowa wartość zamówienia wynosi do 84 540 000 000 CZK netto, obejmując:
- maksymalnie 133 jednostki EMU 400,
- pełen serwis do 30 lat,
- zestawy części zamiennych.
Faktyczne wykorzystanie kontraktu i jego koszt końcowy będą zależne od konkretnych potrzeb Pragi i kraju środkowoczeskiego, a decyzje dotyczące liczby jednostek i zakresu serwisu zapadną w oparciu o rzeczywiste zamówienia na transport regionalny.
Nowoczesne elektryczne zespoły trakcyjne EMU 400 mają być stopniowo wdrażane do eksploatacji począwszy od rozkładu jazdy 2029/2030, co oznacza kolejny duży krok w kierunku modernizacji kolei regionalnych w Czechach.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze