Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

11 Flirtów dla Kolei Mazowieckich. Ostatnia umowa z największego w historii przewoźnika projektu podpisana

inforail
16.12.2025 10:45
0 Komentarzy

Koleje Mazowieckie kontynuują największy w swojej historii program inwestycyjny w nowoczesny tabor. Spółka podpisała umowę z firmą Stadler Polska na zakup 11 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych FLIRT.

Wartość kontraktu przekracza 711 mln zł brutto i stanowi ostatni etap rekordowego projektu obejmującego łącznie 75 nowoczesnych pociągów o łącznej wartości ponad 4,8 mld zł. Pierwsze z nowo zamówionych pojazdów wyjadą na mazowieckie tory w kwietniu 2026 roku.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie znaczenie dla Kolei Mazowieckich ma podpisanie umowy na zakup 11 nowych pociągów FLIRT w kontekście największego w historii programu taborowego spółki?
  2. Jakie korzyści dla pasażerów i środowiska przyniosą nowe elektryczne zespoły trakcyjne ER160 FLIRT3 zamówione przez Koleje Mazowieckie?
  3. W jaki sposób realizacja kontraktu z firmą Stadler Polska wpłynie na rozwój zakładu w Siedlcach oraz lokalny rynek pracy?

Rekordowa inwestycja Kolei Mazowieckich

Podpisana umowa domyka największe zamówienie taborowe w historii Kolei Mazowieckich. Oprócz dostawy 11 nowych pojazdów obejmuje ona również ich wieloletnie utrzymanie oraz szkolenia dla pracowników obsługi technicznej. Wcześniej, w marcu, spółka zakontraktowała zakup 14 kolejnych FLIRT-ów za ponad 905 mln zł brutto. Po zakończeniu całego projektu do końca 2027 roku Koleje Mazowieckie odbiorą łącznie 75 nowoczesnych pociągów tego typu.

– Koleje Mazowieckie to jeden z najnowocześniejszych regionalnych przewoźników w kraju. Co roku środki przekazywane przewoźnikom, w tym Kolejom Mazowieckim, stanowią jedną z największych pozycji w budżecie województwa. W przyszłym roku na dotacje przeznaczymy ponad 1,1 mld zł – podkreśla marszałek województwa mazowieckiego Adam Struzik.

Nowoczesny tabor i dalszy rozwój parku pojazdów

W najbliższych latach Koleje Mazowieckie pozyskają łącznie 101 nowoczesnych pojazdów. Oprócz 75 elektrycznych zespołów trakcyjnych FLIRT od Stadlera, park taborowy wzbogaci się o 26 pojazdów zakupionych przez samorząd województwa. Wśród nich znajdzie się 16 dwuczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych o wartości ponad 580 mln zł brutto oraz 10 dwuczłonowych spalinowych zespołów trakcyjnych za ponad 602,5 mln zł brutto.

– Realizacja umów ramowych na zakup 75 FLIRT-ów w pełnym zakresie to ważny moment w historii Kolei Mazowieckich i kolejny krok w kierunku unowocześniania naszego parku taborowego. Co istotne, zakup aż 64 pojazdów otrzymał dofinansowanie ze środków europejskich. Będziemy również ubiegać się o dofinansowanie kolejnych 11 EZT – zaznacza Robert Stępień, prezes zarządu i dyrektor generalny Kolei Mazowieckich.

Wsparcie z funduszy europejskich i KPO

Do tej pory Koleje Mazowieckie zakontraktowały już 64 pojazdy, na których zakup pozyskały około 1,5 mld zł dofinansowania z Unii Europejskiej. Środki te pochodzą m.in. z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności – ponad 1 mld zł przeznaczono na zakup 35 pojazdów – oraz z Funduszy Europejskich dla Mazowsza, skąd niemal 500 mln zł trafiło na zakup kolejnych 29 EZT. Na pozostałe 11 pojazdów spółka planuje pozyskać środki z programu FEnIKS 2021–2027.

Produkcja w Siedlcach i korzyści dla rynku pracy

Nowe FLIRT-y zostaną wyprodukowane w zakładzie Stadlera w Siedlcach. Dla producenta realizacja pełnego kontraktu ramowego ma istotne znaczenie zarówno biznesowe, jak i społeczne. W tym roku Stadler Polska utworzył niemal 400 nowych miejsc pracy, a zespół inżynierów liczy już około 100 osób i nadal się powiększa.

– Realizacja pełnego kontraktu ramowego pozwala nam kontynuować rozbudowę siedleckiego zakładu i rozwijać lokalną działalność. To dobra wiadomość nie tylko dla Stadlera, ale również dla naszych partnerów i dostawców – podkreśla Radosław Banach, prezes zarządu Stadler Polska.

Pociąg Kolei Mazowieckich
Flirt Kolei Mazowieckich

Największa flota FLIRT-ów w Polsce

Realizacja wcześniejszych umów przebiega zgodnie z harmonogramem. Obecnie 25 pojazdów znajduje się na różnych etapach produkcji, uruchamiania i testów. Po dostarczeniu całej floty Koleje Mazowieckie będą dysponowały 146 nowoczesnymi pojazdami FLIRT, co będzie największą flotą tego typu w Polsce.

Nowe elektryczne zespoły trakcyjne ER160 FLIRT3 to pięcioczłonowe pojazdy mogące pomieścić około 600 pasażerów, w tym 279 na miejscach siedzących. Pociągi osiągają prędkość maksymalną 160 km/h i są wyposażone m.in. w klimatyzację, system informacji wizualno-dźwiękowej, monitoring, defibrylatory oraz sieć Wi-Fi. Zostały także w pełni przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i ograniczoną mobilnością.

Dzięki lekkiej konstrukcji i systemom rekuperacji nowe FLIRT-y będą zużywać mniej energii elektrycznej. Dodatkowo Koleje Mazowieckie wdrożyły aplikację SENSUM, która wspiera maszynistów w bardziej energooszczędnym stylu jazdy, co wpisuje się w długofalową strategię ograniczania zużycia energii trakcyjnej.

Zakup kolejnych nowoczesnych pociągów to istotny krok w kierunku dalszego podnoszenia jakości przewozów regionalnych na Mazowszu i potwierdzenie pozycji Kolei Mazowieckich jako jednego z liderów nowoczesnego transportu kolejowego w Polsce.

Komentarze