Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MZKZG wprowadza bilety metropolitalne do systemu PKP SKM na 2026 rok. Umowa w trybie z wolnej ręki

inforail
18.11.2025 18:30
0 Komentarzy

Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej poinformował o zamiarze udzielenia zamówienia z wolnej ręki na rzecz PKP Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście.

Przedmiotem zamówienia jest integracja biletów metropolitalnych z systemem taryfowym PKP SKM, ich sprzedaż oraz świadczenie usług transportowych dla pasażerów korzystających z tych biletów w 2026 roku.

Rozkład jazdy:

  1. Dlaczego zamówienie na integrację biletów metropolitalnych zostało udzielone PKP SKM w trybie z wolnej ręki?
  2. Jakie obowiązki będzie miała PKP SKM w związku z wprowadzeniem biletów metropolitalnych do swojego systemu taryfowego?
  3. Na jakim obszarze pasażerowie będą mogli korzystać z biletów metropolitalnych w pociągach PKP SKM w 2026 roku?
Pociąg PKP SKM
Pociąg PKP SKM

Bilety metropolitalne będą honorowane w pociągach SKM

Zgodnie z ogłoszeniem, od 1 stycznia do 31 grudnia 2026 roku bilety emitowane przez MZKZG mają być w pełni akceptowane w pociągach PKP SKM na obszarze wszystkich gmin i miast zrzeszonych w Związku: Gdańska, Gdyni, Sopotu, Rumi, Redy, Wejherowa, gmin Wejherowo i Luzino. Wprowadzenie do systemu taryfowego ma zagwarantować pasażerom możliwość swobodnych przejazdów na jednym bilecie w ramach zintegrowanego transportu publicznego.

Usługa będzie obejmowała m.in. honorowanie biletów metropolitalnych, kontrolę biletów i dokumentów ulgowych, prowadzenie sprzedaży i odsprzedaży biletów w punktach PKP SKM, informowanie pasażerów o ofertach MZKZG oraz przekazywanie danych dotyczących funkcjonowania przewozów. PKP SKM zobowiązana będzie także do rozpatrywania skarg i wniosków dotyczących przejazdów realizowanych na swoim obszarze.

Dlaczego zamówienie trafiło bez przetargu?

MZKZG powołuje się na art. 214 ust. 1 pkt 1 lit. a Prawa zamówień publicznych, który umożliwia udzielenie zamówienia z wolnej ręki w sytuacji braku realnej konkurencji o obiektywnym charakterze. PKP SKM jako zarządca linii kolejowej nr 250 – głównej trasy między Gdańskiem, Sopotem, Gdynią a Rumią – jest jedynym podmiotem mogącym świadczyć tego rodzaju usługi na obszarze Związku. W praktyce oznacza to, że żadna inna firma nie mogłaby wykonać tego zamówienia w sposób zapewniający ciągłość funkcjonowania metropolitalnych biletów kolejowo-komunalnych.

Według MZKZG brak alternatywnych rozwiązań wynika z lokalnego charakteru infrastruktury kolejowej oraz monopolu PKP SKM w zakresie przewozów na kluczowym odcinku sieci. Stąd konieczność wyboru wykonawcy w trybie negocjacji bez publikacji ogłoszenia.

Wartość zamówienia i zakres czasowy

Wartość zamówienia przypadająca na ten zakres usług wynosi 2 374 223,45 zł (ok. 512 tys. euro). Zamówienie jest częścią większego projektu, którego łączna wartość przekracza 87 mln zł. Okres obowiązywania umowy został określony na cały rok 2026 – od 1 stycznia do 31 grudnia.

Impuls PKP SKM
Pociąg PKP SKM

Integracja transportu w Trójmieście

Rozszerzenie funkcjonalności biletów metropolitalnych to kolejny krok ku pełnej integracji transportu publicznego w aglomeracji trójmiejskiej. MZKZG od lat prowadzi działania na rzecz ujednolicania ofert przewozowych pomiędzy różnymi operatorami – kolejowymi, autobusowymi i tramwajowymi – zapewniając mieszkańcom i turystom wygodniejsze podróże w ramach jednego systemu taryfowego.

Komentarze