Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nie będzie dwóch wagonów dla Parowozowni Wolsztyn

inforail
21.11.2025 15:30
0 Komentarzy

Parowozownia Wolsztyn poinformowała o unieważnieniu postępowania przetargowego dotyczącego zakupu dwóch używanych czteroosiowych wagonów pasażerskich.

Jak wskazano, do momentu upływu terminu składania ofert nie wpłynęła żadna oferta, co automatycznie skutkuje unieważnieniem procedury.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie najważniejsze wymagania techniczne musiały spełniać używane wagony pasażerskie, aby mogły zostać dostarczone do Parowozowni Wolsztyn w ramach unieważnionego przetargu?
  2. Jakie dokumenty i świadectwa powinien zapewnić wykonawca wraz z dostawą wagonów, zgodnie z zapisami specyfikacji zamówienia?
  3. Jakie czynniki mogły przyczynić się do braku ofert w postępowaniu i czy zamawiający rozważa ogłoszenie przetargu ponownie na zmodyfikowanych warunkach?
Wagon Parowozowni Wolsztyn
Wagon Parowozowni Wolsztyn

Na celowniku dwa wagony

Celem zamówienia była dostawa dwóch używanych wagonów pasażerskich przystosowanych do przewozów regionalnych, o prędkości eksploatacyjnej nie niższej niż 120 km/h, przeznaczonych dla Parowozowni Wolsztyn.

Specyfikacja zamówienia określała szereg wymogów technicznych, jakie musiały spełnić oferowane wagony. Wśród kluczowych zapisów znalazły się m.in.:

Wymagane świadectwa i stan techniczny

Wagony musiały posiadać:

  • ważne Świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego,
  • świadectwo sprawności technicznej lub dokument przywrócenia do eksploatacji,
  • ważną Dokumentację Systemu Utrzymania (DSU) zgodną z przepisami,
  • komplet dokumentów dotyczących ostatnich napraw P4 i P5,
  • protokoły TDT potwierdzające rejestrację zbiorników ciśnieniowych,
  • kopie raportów nadania numerów EVN.

Zamawiający wymagał również, by wagony były sprawne technicznie, kompletne i gotowe do realizacji przewozów pasażerskich, oraz aby dostawca zagwarantował dostawę do stacji Wolsztyn na własny koszt i ryzyko.

Parametry techniczne wagonów

Wśród wymogów znalazły się również:

  • prędkość eksploatacyjna ≥120 km/h,
  • rozstaw toru 1435 mm,
  • minimum 54 miejsca siedzące,
  • długość wagonu co najmniej 24,50 m,
  • dwa wózki i cztery zestawy kołowe,
  • minimum dwie toalety,
  • ogrzewanie parowe lub olejowe (Webasto),
  • elektryczne oświetlenie zasilane z akumulatorów,
  • układ siedzeń przedziałowy lub bezprzedziałowy,
  • pełna kompatybilność elektryczna, mechaniczna i pneumatyczna z taborem innych przewoźników.

W specyfikacji zaznaczono również, że oferta musi zostać odrzucona, jeśli wagon figuruje jako wycofany z eksploatacji lub nie może być użytkowany na liniach zarządzanych przez PKP PLK.

Dokumentacja i kompatybilność jako kluczowe warunki

Wykonawca miał obowiązek dostarczyć pełną dokumentację techniczną, eksploatacyjną i naprawczą, w tym:

  • DSU w formie papierowej i elektronicznej,
  • Dokumentację Techniczno-Ruchową,
  • Warunki Techniczne Wykonania i Odbioru,
  • dokumenty producenta, protokoły, decyzje TDT,
  • dokumentację napraw przeprowadzonych od chwili budowy wagonu,
  • zestawienia przebiegów od ostatnich napraw P5.

Zamawiający dopuszczał rozwiązania równoważne, o ile wykonawca był w stanie udowodnić, że spełniają one wymagania określone w SWZ.

Wysokie wymogi mogły odstraszyć oferentów

Mimo precyzyjnie przygotowanej dokumentacji, postępowanie zakończyło się bez złożenia choćby jednej oferty. Przyczyną mógł być:

  • wąski rynek używanych wagonów spełniających rygorystyczne normy,
  • wymogi dotyczące pełnej dokumentacji i długich okresów między naprawami P4 i P5,
  • konieczność zagwarantowania pełnej kompatybilności technicznej,
  • konieczność dostawy wagonów w stanie „gotowym do eksploatacji”.

Zamawiający poinformował, że postępowanie zostało unieważnione zgodnie z obowiązującymi przepisami i zostanie przeanalizowana możliwość przeprowadzenia go ponownie na zmienionych zasadach.

Komentarze