CPK z przetargiem na stację kolejową przy lotnisku
Centralny Port Komunikacyjny rozpoczął jedno z najważniejszych postępowań w historii projektu. Spółka ogłosiła przetarg w trybie dialogu konkurencyjnego, który ma wyłonić wykonawcę odpowiedzialnego za zaprojektowanie i budowę tunelu kolejowego oraz stacji kolejowej z halą peronową pod przyszłym lotniskiem CPK.
Wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu można składać do 12 grudnia 2025 roku, natomiast podpisanie umowy z wybranym wykonawcą planowane jest w pierwszym kwartale 2027 roku. Zakończenie inwestycji przewidywane jest w 2031 roku.
Rozkład jazdy:
- Jakie znaczenie dla funkcjonowania przyszłego lotniska ma budowa tunelu i stacji kolejowej pod CPK?
- Jakie parametry techniczne i funkcje będzie mieć planowany tunel kolejowy pod Lotniskiem CPK?
- Kiedy planowane jest zakończenie budowy tunelu i dworca kolejowego oraz uruchomienie pierwszych połączeń KDP?
Tunel – serce kolejowego układu CPK
Tunel i dworzec kolejowy pod Lotniskiem CPK to strategiczne elementy całego projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego. Mają zapewnić bezpośrednią obsługę pasażerów w ruchu zarówno krajowym, jak i międzynarodowym, umożliwiając połączenia w dwóch osiach: wschód–zachód oraz północ–południe, po uruchomieniu Centralnej Magistrali Kolejowej Północ.
Przetarg został podzielony na dwie części. W pierwszym etapie zainteresowane podmioty mogą składać wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. CPK zamierza dopuścić do dalszego etapu dialogu maksymalnie pięciu oferentów w każdej części, spośród których zostanie wybrany wykonawca odpowiedzialny za prace projektowe i budowę obiektu.
– Po uruchomieniu przetargu na budowę terminala idziemy za ciosem i ogłaszamy kolejny duży przetarg na tunel i dworzec kolejowy pod lotniskiem. Szukamy wykonawcy, który już realizował inwestycje infrastrukturalne w Polsce, szczególnie roboty tunelowe, gwarantującego swoim doświadczeniem najwyższy poziom wykonanych prac – podkreśla Maciej Lasek, Pełnomocnik rządu ds. CPK i wiceminister infrastruktury.
Największy tunel kolejowy w Polsce
Planowany tunel pod Lotniskiem CPK będzie imponującą konstrukcją o kubaturze około 3,5 mln m³, co czyni go ponad dwukrotnie większym od największych istniejących tuneli w kraju. Dla porównania, tunel kolejowy koło Limanowej ma 430 tys. m³, a drogowy tunel S-3 koło Kamiennej Góry – 1,3 mln m³.
Całkowita długość tunelu wyniesie około 6 kilometrów, co oznacza, że będzie on o 1,5 km dłuższy od tunelu kolejowego w Łodzi, który CPK obecnie realizuje. Obiekt będzie miał zmienną szerokość od 50 do 160 metrów i zostanie poprowadzony na osi wschód–zachód.
Zgodnie z projektem, w tunelu znajdą się linie kolejowe nr 5, 85 oraz 88. Od wschodniej strony przewidziano 6 torów, które w rejonie stacji kolejowej rozdzielą się na 12 torów, a następnie ponownie zwężą do 6 w części zachodniej. Zachodni wylot tunelu umożliwi wyjazd pociągów w kierunku Gdańska, Katowic i Łodzi, natomiast wschodni – bezpośredni przejazd do Warszawy.
Zintegrowany dworzec kolejowy pod terminalem
– Tunel jest integralną częścią linii kolejowej KDP nr 85, łączącej lotnisko CPK z Warszawą i Łodzią. Stacja kolejowa stanowi nierozerwalny element lotniska, zintegrowany z terminalem. Zasadnicza część dworca kolejowego w sześcioperonowej części, będzie łączyć się z multimodalnym węzłem przesiadkowym stanowiącym główny ciąg komunikacyjny do terminala – wyjaśnia dr Filip Czernicki, prezes spółki CPK.
Nowy dworzec ma zapewnić maksymalną wygodę dla pasażerów, umożliwiając szybkie przesiadki między pociągiem a samolotem. Jego architektura i rozwiązania funkcjonalne mają odpowiadać standardom największych portów przesiadkowych w Europie.
Dwie części postępowania
Zakres postępowania przetargowego został podzielony na dwa główne zadania:
- Część 1 obejmuje wykonanie robót budowlanych i projektowych dla części wschodniej i centralnej tunelu kolejowego oraz dworca kolejowego.
- Część 2 przewiduje realizację robót budowlanych i projektowych dla części zachodniej tunelu wraz z rozplotami torowymi.
W obu częściach przewidziano także zakresy opcjonalne, dotyczące układu torowego, zaprojektowania i uruchomienia urządzeń transportu bliskiego (UTB), służących do przemieszczania osób i ładunków na niewielkie odległości.
– Tunel pod lotniskiem będzie o 1,5 km dłuższy i cztery razy szerszy od tego, który realizujemy w Łodzi. Stacja Lotnisko CPK wraz z tunelem kolejowym ma mieć nowoczesny charakter i korzystać z najnowszych rozwiązań technologicznych, które umożliwią pasażerom szybkie przesiadki z pociągu na samolot i odwrotnie – mówi Piotr Rachwalski, członek zarządu CPK ds. inwestycji kolejowych.
Kryteria wyboru i harmonogram
Oferty złożone w postępowaniu będą oceniane na podstawie trzech kryteriów: ceny, metodyki realizacji inwestycji oraz warunków gwarancji. Spółka CPK przewiduje rozstrzygnięcie przetargu i podpisanie umów w pierwszym kwartale 2027 roku.
Tunel i stacja kolejowa pod Lotniskiem CPK mają zostać oddane do użytku pod koniec 2032 roku, równocześnie z uruchomieniem odcinka kolei dużych prędkości (KDP) między Warszawą a Łodzią. Kolejne odcinki kolejowego „Y” – z Łodzi do Wrocławia oraz z Sieradza do Poznania – planowane są do uruchomienia do końca 2035 roku.
Inwestycja o europejskiej skali
Projekt tunelu i dworca kolejowego pod CPK to jedno z największych przedsięwzięć infrastrukturalnych w Europie Środkowo-Wschodniej. Dzięki niemu powstanie zintegrowany węzeł komunikacyjny, który połączy kolej, lotnisko i transport drogowy w jeden system.
Jak podkreśla CPK, celem inwestycji jest nie tylko zapewnienie nowoczesnej obsługi pasażerów, ale także wzmocnienie roli Polski jako centralnego hubu komunikacyjnego regionu. Szczegóły postępowania dostępne są na platformie ezamawiający.pl.













Komentarze