Kolejny zwrot w przetargu na szybkie pociągi dla PKP Intercity. Tym razem przyśpieszenie
PKP Intercity planuje ogłosić jeszcze w 2025 roku przetarg na dostawę 26 nowoczesnych pociągów, które będą mogły kursować z prędkością 320 km/h.
Zestawy te mają obsłużyć przyszły system Kolei Dużych Prędkości (KDP) w Polsce, który połączy Warszawę, Centralny Port Komunikacyjny oraz Wrocław i Poznań.
Rozkład jazdy:
- Ile superszybkich pociągów planuje kupić PKP Intercity w ramach ogłoszonego przetargu?
- Jakie różnice w czasie przejazdu i cenie biletu mają przynieść pociągi rozwijające prędkość 320 km/h w porównaniu do składów 250 km/h?
- Jakie są prognozy dotyczące liczby pasażerów PKP Intercity do 2030 roku?
Przyspieszone postępowanie
Decyzję o ogłoszeniu przetargu w tym roku potwierdził wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.
– PKP Intercity jeszcze w tym roku ogłosi przetarg na superszybkie pociągi. Powiedzieliśmy, że kończymy piętrusy i chcemy iść w kolejny przetarg. Mówimy o prędkości 320 km/h i chcemy premiować też w przetargu wyższe parametry – powiedział Malepszak, zaznaczając, że wcześniejsze plany zakładały rozpoczęcie procedury dopiero w 2026 roku.
Kolej Dużych Prędkości – klucz do skrócenia czasów przejazdów
Nowe składy mają być filarem systemu KDP, znanego jako tzw. linia „Y”. Będzie ona łączyć Warszawę z Wrocławiem i Poznaniem przez Sieradz, zapewniając znaczące skrócenie czasów przejazdów między największymi miastami.
Wiceminister podkreślił, że pociągi rozwijające prędkość 320 km/h pozwolą osiągnąć efekt, którego nie dałoby się uzyskać przy składach ograniczonych do 250 km/h. Dodał, że choć wyższa prędkość oznacza większe zużycie energii, przełoży się to na wzrost ceny biletu zaledwie o około 8 zł na pasażera.
Piętrusy i nowe przetargi
Obecnie PKP Intercity prowadzi inne ważne postępowanie – na zakup 42 piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) z opcją na kolejne 30 pojazdów, przeznaczonych do kursowania z prędkością do 200 km/h. W przetargu swoje oferty złożyły firmy Alstom Polska i Stadler Polska, a rozstrzygnięcie ma nastąpić w sierpniu 2025 roku.
Dopiero po zakończeniu tego procesu przewoźnik skupi się na przetargu na superszybkie składy, które w przyszłości staną się symbolem polskich Kolei Dużych Prędkości.
Dynamiczny rozwój przewozów PKP Intercity
PKP Intercity jest największym polskim operatorem dalekobieżnym, łączącym duże miasta i popularne ośrodki turystyczne w kraju oraz oferującym podróże międzynarodowe. Spółka obsługuje cztery kategorie połączeń: TLK i IC (ekonomiczne), a także EIC i EIP (Pendolino) (ekspresowe).
W 2024 roku z usług przewoźnika skorzystało 78,5 mln pasażerów, co oznacza wzrost o 15 proc. w stosunku do roku 2023 i aż o 33 proc. w porównaniu z 2022. Prognozy na 2025 rok zakładają dalszy wzrost – do 88 mln pasażerów, a do 2030 roku spółka planuje obsługiwać nawet 110 mln podróżnych rocznie.
Inwestycja w przyszłość
Ogłoszenie przetargu na pociągi dużych prędkości jeszcze w tym roku oznacza, że Polska realnie przybliża się do uruchomienia własnego systemu KDP. Nowoczesne składy zdolne do jazdy 320 km/h nie tylko skrócą czas podróży między największymi ośrodkami, ale także wzmocnią pozycję PKP Intercity na rynku europejskim, umożliwiając lepszą integrację z siatką międzynarodowych połączeń kolejowych.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze