Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Stargard ma umowy z MAN i Solarisem na pierwsze elektrobusy. Wiemy, jak będą wyglądać

infobus
10.06.2025 18:02
0 Komentarzy

W czerwcu 2025 r. Stargard oficjalnie rozpoczął kolejny rozdział w rozwoju transportu publicznego – podpisano umowy na dostawę nowoczesnych autobusów elektrycznych.

Na miejskie ulice trafi 7 niskopodłogowych elektrobusów MAN Lion’s City 12 E oraz dwa przegubowe Solarisy Urbino 18 electric. Łączny koszt inwestycji to ponad 30 mln zł, z czego aż blisko 25 mln zł pochodzi z dofinansowania unijnego.

Rozkład jazdy:

  1. Ile nowych autobusów elektrycznych trafi do Stargardu i jakie modele zamówiono?
  2. Z jakiego programu współfinansowany jest zakup elektrobusów w Stargardzie?
  3. Jakie kryteria oceny ofert zastosowano w przetargu ogłoszonym przez Gminę Miasto Stargard?
MPK Stargard z umowami na dostawę  2 Solarisów i 7 MAN-ów
MPK Stargard z umowami na dostawę 2 Solarisów i 7 MAN-ów

Elektryczna dziewiątka

Nowa flota Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Stargardzie to ukłon w stronę zarówno wygody pasażerów, jak i środowiska naturalnego. MAN Lion’s City E 12 to 12-metrowe, w pełni elektryczne autobusy z klimatyzacją, biletomatami i portami USB. Pojazdy będą przyjazne osobom z niepełnosprawnościami i wyposażone w duże panoramiczne okna, umożliwiające podziwianie miasta w czasie przejazdu.

Z kolei Solaris Urbino 18 electric to nowoczesne przegubowce o długości 18 metrów, idealne na najbardziej obciążone trasy. Wyróżnia je cicha praca układu napędowego, eleganckie wnętrza i zaawansowane systemy oświetleniowe. Producent zapewnia także wysoki standard detali, co czyni te pojazdy jednym z najbardziej komfortowych rozwiązań w segmencie komunikacji miejskiej.

– Kupujemy kolejne autobusy, które zdecydowanie poprawią komfort korzystania z komunikacji miejskiej – mówi prezydent Rafał Zając. – Inwestujemy, żeby jeszcze więcej osób zachęcić do korzystania z tego transportu. Tym razem uzupełniamy flotę o elektryki – podkreśla.

Nowe pojazdy mają dotrzeć do Stargardu najpóźniej w czerwcu 2026 roku.

MPK Stargard z umowami na dostawę  2 Solarisów i 7 MAN-ów
MPK Stargard z umowami na dostawę 2 Solarisów i 7 MAN-ów

Transport publiczny przyszłości

Stargard, który już dziś przewozi rocznie około 10 milionów pasażerów, wyraźnie sygnalizuje, że jego ambicją jest rozwój transportu publicznego opartego na elektromobilności. Zakup nowych autobusów to jednak nie koniec planów – w ramach tego samego projektu do miasta trafią także dwa minibusy elektryczne oraz 6 mobilnych ładowarek, co znacznie zwiększy elastyczność operacyjną MPK i umożliwi szybsze wdrożenie e-mobilności w kolejnych latach.

MAN i Solaris dostarczą autobusy elektryczne dla MPK Stargard. Salomonowa decyzja – tak można podsumować wynik przetargu ogłoszonego przez Gminę Miasto Stargard 14 maja 2025 roku. W jego wyniku flota MPK wzbogaci się o 9 nowoczesnych autobusów elektrycznych, a całe postępowanie realizowane jest z dofinansowaniem w ramach programu „Zielony Transport Publiczny”. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Nowe elektrobusy mają trafić na ulice Stargardu najpóźniej do czerwca 2026 roku, a inwestycja obejmie również zakup 2 busów elektrycznych i 6 mobilnych ładowarek. Łączny koszt to ponad 30 mln zł, z czego blisko 25 mln zł pochodzi z funduszy unijnych.

Przypomnijmy na koniec, że stargardzkie zamówienie, ogłoszone 14 maja 2025 roku, zostało podzielone na cztery części:

  • Część I dotyczyła zakupu 7 elektrobusów klasy MAXI (12 m). Zwyciężyła firma MAN TRUCK & BUS POLSKA, oferując 21.731.640 zł brutto (17.668.000 zł netto), co daje jednostkową cenę netto 2.524.000 zł za autobus MAN Lion’s City 12 E.
  • Część II obejmowała 2 elektrobusy przegubowe klasy MEGA (18 m). Najlepszą ofertę złożył Solaris Bus & Coach: 8.339.400 zł brutto (6.780.000 zł netto), co daje 3.390.000 zł netto za jeden Solaris Urbino 18 electric.
  • Część III (2 autobusy klasy MINI) została unieważniona z powodu braku ofert. Budżet wynosił 4.003.650 zł brutto.
  • Część IV dotyczyła 6 mobilnych ładowarek plug-in. Najniższą ofertę złożyła Arinea sp. z o.o.: 1.006.201,50 zł brutt, podczas gdy budżet wynosi tutaj 1.433.565,00 zł brutto. Zamawiający nie podjął jeszcze tu decyzji.

Szczegółowe informacje o zamówieniu na elektrobusy dla Stargardu: https://platformazakupowa.pl/transakcja/1067516

Komentarze