PKP Intercity otworzyło oferty na najem wagonów pasażerskich. Jedna oferta, duże różnice cenowe
PKP Intercity prowadzi postępowanie na najem wagonów pasażerskich o prędkości eksploatacyjnej co najmniej 160 km/h wraz z usługą utrzymania. Przetarg został podzielony na trzy części: najem wagonów 1 klasy, 2 klasy oraz wagonów gastronomicznych.
Z dokumentów wynika, że w postępowaniu wpłynęła tylko jedna oferta – od SKPL Cargo – obejmująca dwie z trzech części zamówienia.
Rozkład jazdy:
- Jakie różnice występują między budżetem PKP Intercity a ofertą złożoną przez SKPL Cargo w poszczególnych częściach postępowania?
- Dlaczego w części dotyczącej najmu wagonów 2 klasy nie wpłynęła żadna oferta i jakie mogą być tego konsekwencje?
- Jakie działania może podjąć PKP Intercity po otwarciu ofert, biorąc pod uwagę tylko jednego wykonawcę i wyższe od zakładanych ceny?
Zakres zamówienia i trzy części przetargu
Postępowanie obejmuje trzy pakiety taboru. W części pierwszej PKP Intercity zamierza wynająć 15 wagonów 1 klasy. W drugiej – 10 wagonów 2 klasy, natomiast w trzeciej – 5 wagonów gastronomicznych. Każda część przewiduje prawo opcji, które umożliwia wydłużenie okresu najmu o kolejne 12 miesięcy oraz zwiększenie liczby wagonów.
Budżet PKP Intercity – ujawnione kwoty na każdą część zamówienia
Przewoźnik wskazał, jakie środki planuje przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia.
W części pierwszej, dotyczącej wagonów 1 klasy, przewidziano ponad 65 mln zł w wariancie z opcją i ponad 33 mln zł bez opcji. W odniesieniu do wagonów 2 klasy budżet to prawie 57 mln zł z opcją lub niecałe 30 mln zł bez opcji. Najmniejszy pakiet – dotyczący wagonów gastronomicznych – oszacowano na niespełna 29 mln zł z opcją i 11,5 mln zł bez niej.
Jedyna oferta od SKPL Cargo – tylko na dwie części
Podczas otwarcia ofert ujawniono, że do udziału w przetargu zgłosił się jeden wykonawca. SKPL Cargo przedstawiło propozycje w części dotyczącej wagonów 1 klasy oraz wagonów gastronomicznych.
W części pierwszej zaproponowano kwotę ponad 69,9 mln zł z opcją i 34,2 mln zł bez niej. W części trzeciej oferta wyniosła ponad 46,6 mln zł z opcją oraz 23,3 mln zł bez opcji. Do części drugiej, obejmującej wagony 2 klasy, SKPL Cargo nie złożyło żadnej propozycji.
Znaczne rozbieżności między budżetem a ofertą
Oferta SKPL Cargo przekracza budżet zamawiającego w obu częściach, w których została złożona. Największa różnica dotyczy wagonów gastronomicznych, gdzie propozycja wykonawcy przewyższa planowane środki o kilkanaście milionów złotych. W części dotyczącej wagonów 2 klasy postępowanie nie otrzymało żadnej oferty, co stawia pod znakiem zapytania dalsze działania w tym zakresie.
Co dalej z przetargiem?
PKP Intercity może podjąć decyzję o zwiększeniu budżetu, unieważnieniu postępowania w całości lub w części, bądź powtórzeniu przetargu dla pakietu obejmującego wagony 2 klasy. Postępowanie jest prowadzone w trybie przyspieszonym, co podkreśla znaczenie szybkiego pozyskania dodatkowego taboru.
Znaczenie zamówienia dla przewoźnika
Najem wagonów pozwoli na elastyczne zwiększenie liczby pojazdów w okresie modernizacji posiadanego taboru oraz wzmożonego ruchu pasażerskiego. Przewoźnik zakłada, że szybkie pozyskanie wagonów pozwoli mu płynniej realizować rozkład jazdy i zabezpieczyć potrzeby przewozowe na lata 2026–2027.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok







Komentarze