Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Słowacki przewoźnik ZSSK kupił nowe wagony sypialne. Wiemy kto je wyprodukuje

inforail
21.11.2025 10:30
0 Komentarzy

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) rozstrzygnęła postępowanie na zakup nowych wagonów sypialnych wraz z ich dziesięcioletnim serwisem.

Zwycięzcą przetargu o wartości 90,28 mln euro została słowacka firma ŽOS Vrútky a.s., która złożyła jedyną ofertę w postępowaniu.

Rozkład jazdy:

  1. Na czym polega zamówienie ZSSK dotyczące wagonów sypialnych i jakie elementy obejmuje dziesięcioletnia umowa serwisowa?
  2. Jakie kryteria zastosowano przy ocenie ofert w przetargu na zakup nowych wagonów WLABm?
  3. Dlaczego realizacja dostaw została podzielona na etapy i jakie terminy obowiązują dla poszczególnych partii wagonów?
Wagon sypialny ZSSK
Wagon sypialny ZSSK/wiz. ZSSK

10 nowych wagonów i opcja na kolejne 14

Przedmiotem zamówienia jest dostawa 10 wagonów sypialnych WLABm z możliwością skorzystania z opcji na dodatkowe 14 jednostek. Nowe pojazdy zostaną przeznaczone do ruchu krajowego i międzynarodowego, zgodnie z zapisami Grafikonu kolejowego ZSSK.

Ich dostawa będzie przebiegać etapami:

  • wagony 1–6 mają zostać przekazane do 20 miesięcy od wejścia umowy w życie,
  • wagony 7–10 – w terminie 24 miesięcy.

Jeśli ZSSK zdecyduje się na realizację opcji, harmonogram dodatkowych dostaw określono w odrębnych zapisach kontraktu.

Dziesięcioletnia umowa serwisowa

Oprócz zakupu wagonów, zamówienie obejmuje ich pełną obsługę serwisową przez 10 lat od momentu dostarczenia każdej jednostki. Serwis obejmuje pełny zakres utrzymania, z wyjątkiem napraw związanych z uszkodzeniami wynikającymi z działań zewnętrznych lub aktów wandalizmu. Wartość kontraktu nie obejmuje dodatkowych kosztów wynikających z takich zdarzeń.

Łączny okres obowiązywania umowy (dostawy wraz z serwisem) wynosi 144 miesiące.

Wagon sypialny ZSSK
Wagon sypialny ZSSK/wiz. ZSSK

Finansowanie z wielu źródeł

Jak wynika z dokumentacji, ZSSK planuje finansować zakup wagonów m.in. z:

  • Programu Slovensko,
  • Planu Odbudowy i Odporności,
  • funduszy CEF,
  • budżetu państwa,
  • a także własnych środków.

Zamówienie nie jest finansowane ze środków Unii Europejskiej w formie bezpośredniej dotacji, ale może korzystać z programów wspierających inwestycje w tabor.

Kryteria wyboru oferty: cena najważniejsza

Przetarg rozstrzygnięto w oparciu o pięć kryteriów, jednak największą wagę (50%) miała cena jednostkowa wagonu. Kolejne kryteria to:

  • koszt serwisu – waga 40%,
  • wyposażenie w prysznic,
  • wyposażenie w przedział dla osób z niepełnosprawnościami,
  • liczba miejsc sypialnych w oferowanych wagonach.

Łącznie jakość stanowiła jedynie 10% oceny, co wskazuje na mocne ukierunkowanie przetargu na efektywność kosztową.

Jedna oferta, wygrany lokalny producent

W postępowaniu złożono tylko jedną ofertę – od ŽOS Vrútky a.s., firmy z wieloletnim doświadczeniem w modernizacji i produkcji taboru kolejowego. Oferta została w pełni zaakceptowana i sklasyfikowana jako zgodna.

Kontrakt podpisano 10 listopada 2025 r., a decyzję o wyborze zwycięzcy ogłoszono 14 października 2025 r..

Adres zawartej umowy można znaleźć w słowackim rejestrze publicznym CRZ.

ZSSK inwestuje w modernizację nocnych połączeń

Zakup wagonów sypialnych to ważny krok w modernizacji nocnych połączeń kolejowych na Słowacji oraz w relacjach międzynarodowych. Nowe WLABm mają spełniać szczegółowe wymagania techniczne określone w Opisie Przedmiotu Zamówienia, a ich wyposażenie ma zapewnić wyższy komfort podróży – w tym możliwość instalacji pryszniców i przedziałów dla osób o ograniczonej mobilności.

ZSSK podkreśla, że inwestycja pozwoli na poprawę konkurencyjności przewozów nocnych i dostosowanie ich standardu do oczekiwań współczesnych podróżnych.

Komentarze