Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Ukrzaliznycia zamawia 55 nowych lokomotyw od Alstomu. Kontrakt wart 473 mln euro

inforail
17.11.2025 15:30
0 Komentarzy

Ukrzaliznycia podpisała strategiczną umowę z francuskim koncernem Alstom na dostawę 55 nowoczesnych lokomotyw towarowych.

Dokumenty podpisano w obecności prezydentów Ukrainy i Francji. To kluczowy krok w stronę modernizacji skrajnie przestarzałego parku trakcyjnego oraz zapewnienia ciągłości transportu towarowego – w tym ładunków eksportowych, które w obecnych warunkach mają strategiczne znaczenie dla gospodarki kraju.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie problemy taborowe Ukrainy ma rozwiązać zakup 55 nowych lokomotyw Alstom Traxx Hauler i dlaczego modernizacja jest tak pilna?
  2. W jaki sposób międzynarodowe finansowanie, w tym grant URTF i kredyt EBOiR, wpływa na realny koszt projektu dla Ukrzaliznyci?
  3. Jakie korzyści dla ukraińskiego przemysłu kolejowego i lokalnych producentów ma przynieść współpraca z Alstomem w ramach serwisowania oraz dostaw komponentów?
Podpisanie umowy na lokomotywy dla UZ
Podpisanie umowy na lokomotywy dla UZ/foto: UZ

Ważna inwestycja w bezpieczeństwo gospodarcze

Jak podkreślono, średni wiek obecnych lokomotyw w parku UZ wynosi 46 lat, a stopień ich zużycia przekracza 96%. Bez natychmiastowej modernizacji kolej już w ciągu najbliższych 2–3 lat mogłaby utracić zdolność przewozową, co zagroziłoby stabilności całego systemu logistycznego.

Według rządu, zbyt duże opóźnienie modernizacji mogłoby skutkować utratą nawet 10% dochodów z przewozów towarowych rocznie.

Kontrakt rozstrzygnięty w międzynarodowym przetargu

Umowę zawarto po zakończeniu międzynarodowego przetargu Banku Światowego. W procesie uczestniczyło ponad dziesięć firm produkujących tabor kolejowy z Europy i Azji. Ostatecznie wybrano propozycję Alstom Transport S.A., która – po analizie niezależnych doradców technicznych i zakupowych – została oceniona jako konkurencyjna.

Niezależne analizy potwierdziły, że cena dwusystemowych lokomotyw o wysokiej mocy jest korzystna zarówno w przeliczeniu na oś, jak i na kilowat mocy. Dzięki finansowaniu grantowemu realna cena zakupu zmniejsza się dla Ukrzaliznyci o 37%.

Łączna wartość umowy to 473 mln euro.

Dostawy w latach 2027–2029

Pierwszy nowy lokomotyw Alstom Traxx Hauler trafi na Ukrainę w I kwartale 2027 roku. Następnie przejdzie proces certyfikacji i testów eksploatacyjnych. Cała partia 55 sztuk ma zostać dostarczona w latach 2027–2029.

Lokomotywy te będą w stanie zastąpić około 80 starych maszyn, pozwalając jednocześnie na redukcję kosztów operacyjnych o ponad 30%.

Znaczący wzrost efektywności i niezawodności

Nowe lokomotywy:

  • będą dwusystemowe, co umożliwi im pokonywanie tras z różnych regionów kraju do portów bez konieczności zmiany lokomotywy,
  • osiągną moc 9000 kW i prędkość do 120 km/h,
  • rozwiną siłę pociągową 800 kN,
  • dzięki nowym technologiom będą wymagać serwisu raz na 37 dni, podczas gdy dotychczasowe jednostki potrzebują przeglądu co trzy dni,
  • osiągną 95% gotowości eksploatacyjnej, niemal dwukrotnie więcej niż obecnie wykorzystywany tabor.

Moc nowych maszyn będzie aż o 26% wyższa niż w obecnych lokomotywach, pozwalając na prowadzenie o 30% cięższych składów.

W ramach kontraktu UZ otrzyma również pakiet części zamiennych, serwis oraz kompleksowe szkolenia dla maszynistów i ekip utrzymaniowych.

Możliwości dla ukraińskiego przemysłu kolejowego

Choć produkcja lokomotyw będzie realizowana we Francji – zgodnie z zasadami międzynarodowego finansowania – porozumienie otwiera możliwości długoterminowej współpracy z ukraińskimi firmami. Alstom i UZ uzgodniły wstępnie, że lokalni producenci mogą zostać włączeni do łańcucha dostaw komponentów, takich jak:

  • systemy bezpieczeństwa,
  • urządzenia łączności,
  • hamulce,
  • zestawy kołowe,
  • okablowanie i podzespoły przewodowe,
  • systemy chłodzenia.

Pierwsze szerokie spotkanie Alstomu, Ukrzaliznyci i ukraińskich producentów zaplanowano na I kwartał 2026 roku. W kraju powstanie także nowoczesne centrum serwisowe, oparte na infrastrukturze jednego z zakładów UZ.

Silne wsparcie międzynarodowych partnerów

Projekt jest współfinansowany przez partnerów międzynarodowych:

  • 37% kosztów (ok. 173 mln euro) to grant funduszu URTF Banku Światowego,
  • 300 mln euro stanowi preferencyjny kredyt EBOiR.

To kolejny przypadek, w którym światowe instytucje finansowe wyrażają zaufanie do zdolności Ukrzaliznyci do realizacji wielkich programów modernizacyjnych.

Ministerstwo rozwoju społeczności oraz Ministerstwo finansów Ukrainy odegrały kluczową rolę w przygotowaniu projektu i zapewnieniu gwarancji państwowej.

Nowa generacja lokomotyw dla Ukrainy

Lokomotywy Alstom Traxx Hauler będą pierwszymi w Ukrainie europejskimi dwusystemowymi lokomotywami towarowymi, zdolnymi do pracy na różnych odcinkach sieci. Nowoczesne jednostki wyposażone zostaną w:

  • systemy reostatowego i rekuperacyjnego hamowania,
  • udoskonalone stanowiska pracy dla maszynistów,
  • wydłużony cykl utrzymania,
  • możliwość prowadzenia cięższych składów na dłuższych dystansach.

Dla Ukrzaliznyci oznacza to przełom technologiczny, który zapewni jej wieloletnią stabilność operacyjną oraz wzmocni potencjał eksportowy kraju.

Komentarze