Prezes PKP Intercity o ewentualnym sporze ze Stadlerem: Jesteśmy pewni swoich racji
Podczas rozmowy dotyczącej jednego z najważniejszych zamówień taborowych w historii PKP Intercity — przetargu na dostawę piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych — prezes spółki Janusz Malinowski odniósł się do zapowiedzi firmy Stadler, która rozważa złożenie odwołania do sądu.
I jest pewny swych racji.
Rozkład jazdy:
- Jakie argumenty sprawiają, że PKP Intercity jest „pewne swoich racji” w sporze przetargowym dotyczącym piętrowych EZT-ów?
- Jakie potencjalne konsekwencje prawne i finansowe mogłoby przynieść ewentualne odwołanie firmy Stadler i jakie scenariusze najczęściej pojawiają się w podobnych postępowaniach?
- W jaki sposób przykład przegranego przez Stadlera przetargu w Szwajcarii ilustruje kontekst obecnego sporu na polskim rynku?
Stadler zapowiada działania prawne
W rozmowie, pytany o ryzyko unieważnienia kontraktu, Janusz Malinowski przytoczył przykład ze szwajcarskiego rynku:
— Sześcioma dziesiątymi procenta Stadler przegrał kontrakt w Szwajcarii z niemieckim Siemensem.
Wskazał, że firma Stadler nie po raz pierwszy mierzy się z sytuacją, w której wynik przetargu jest dla niej niekorzystny — i że w podobnych postępowaniach niejednokrotnie podejmuje kroki prawne.
Czy istnieje ryzyko unieważnienia kontraktu?
Prezes PKP Intercity podkreślił, że spółka jest przygotowana na ewentualny spór sądowy:
— Jeżeli Stadler złoży taki wniosek do sądu, my będziemy na to przygotowani i sobie z tym poradzimy – powiedział.
Nie chciał jednak spekulować na temat możliwych konsekwencji:
— Ja nie chcę dywagować – stwierdził.
Zapytany o ryzyko odszkodowań w hipotetycznym negatywnym scenariuszu, również nie udzielił jednoznacznej odpowiedzi, podkreślając, że na tym etapie nie ma podstaw do przesądzania przebiegu sprawy.
PKP Intercity: „Jesteśmy pewni swoich racji”
Malinowski zapewnił, że spółka jako zamawiający działa zgodnie z przepisami i nie obawia się wyników ewentualnego postępowania odwoławczego:
— Jesteśmy pewni swoich racji – powiedział Janusz Malinowski.
Według prezesa, oferta wybrana w przetargu spełnia wszystkie wymagania, a procedura została przeprowadzona prawidłowo.
Jeden z kluczowych przetargów taborowych
Choć prezes w przytoczonych wypowiedziach nie omawia szczegółów technicznych ani wartości kontraktu, przetarg na dostawę piętrowych EZT-ów jest uznawany za jedno z największych przedsięwzięć taborowych PKP Intercity w ostatnich latach. Spór między oferentami — jeśli do niego dojdzie — może mieć istotne znaczenie zarówno dla harmonogramu dostaw, jak i dla rozwoju oferty przewoźnika.
PKP Intercity deklaruje jednak, że jest gotowe na każdy scenariusz i pozostaje przekonane o poprawności swoich decyzji przetargowych.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok







Komentarze