Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

KIO zdecydowała w sprawie piętrusów dla PKP Intercity

inforail
19.10.2025 14:30
0 Komentarzy

Krajowa Izba Odwoławcza (KIO) oddaliła odwołanie w przetargu na dostawę 42 piętrowych składów dla PKP Intercity, co oznacza, że narodowy przewoźnik może podpisać umowę z firmą Alstom Polska.

Decyzja Izby kończy postępowanie przetargowe i otwiera drogę do jednej z największych inwestycji taborowych w historii spółki.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie znaczenie dla rozwoju oferty PKP Intercity ma decyzja Krajowej Izby Odwoławczej w sprawie przetargu na piętrowe pociągi?
  2. Jakie trasy krajowe mają obsługiwać nowe składy piętrowe Alstomu i ilu pasażerów będą mogły przewieźć?
  3. W jaki sposób zakup 42 piętrowych pociągów wpisuje się w długofalowy program modernizacji taboru PKP Intercity do 2030 roku?

Alstom z najkorzystniejszą ofertą

Jak podaje PKP Intercity zwycięska oferta Alstomu opiewa na 4,1 mld zł za dostawę pojazdów oraz blisko 2,8 mld zł za ich utrzymanie przez okres eksploatacji. Oznacza to, że łączna wartość projektu przekroczy 6,9 mld zł. Złożona przez Alstom propozycja okazała się tańsza od drugiej oferty o prawie 400 mln zł, co przesądziło o jej wyborze jako najkorzystniejszej.

Pociągi zostaną wyprodukowane w fabryce Alstomu w Chorzowie, która w ostatnich latach była odpowiedzialna m.in. za montaż nowoczesnych zespołów trakcyjnych i tramwajów dla polskich oraz zagranicznych odbiorców.

Szybkie, pojemne i nowoczesne

Nowe piętrowe składy mają rozwijać prędkość do 200 km/h i będą przeznaczone do obsługi dalekobieżnych połączeń ekonomicznych w kategorii InterCity (IC). Według planów przewoźnika, pociągi będą kursować m.in. na trasach:

  • Warszawa – Gdańsk,
  • Warszawa – Łódź,
  • Warszawa – Olsztyn,
  • Warszawa – Wrocław,
  • Warszawa – Kraków,
  • Warszawa – Białystok,
  • Warszawa – Terespol.

Każdy z nowych składów ma zapewnić ponad 500 miejsc siedzących, oferując wysoki poziom komfortu podróży przy zachowaniu ekonomicznego charakteru połączeń. Pociągi będą wyposażone w nowoczesne systemy informacji pasażerskiej, Wi-Fi, klimatyzację oraz gniazdka elektryczne przy każdym miejscu. Przewidziano również przestrzeń dla osób z niepełnosprawnościami i przewozu rowerów.

Harmonogram dostaw i opcja na kolejne pojazdy

Zgodnie z zapisami przetargu, pierwsze piętrowe składy wyjadą na tory za około 3,5 roku, czyli w drugiej połowie 2029 roku. Umowa przewiduje także opcję na zakup dodatkowych 30 pojazdów, co w przyszłości mogłoby zwiększyć flotę PKP Intercity do ponad 70 składów tego typu.

Nowe pociągi mają zostać w pełni zintegrowane z systemem krajowych połączeń międzyregionalnych i stanowić odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie na większą pojemność składów przy utrzymaniu wysokiej częstotliwości kursów.

Modernizacja taboru i rozwój oferty Intercity

Decyzja KIO umożliwia PKP Intercity kontynuację ambitnego programu inwestycyjnego, który zakłada całkowitą modernizację i rozbudowę taboru do 2030 roku. W ramach programu spółka planuje m.in. zakup nowych lokomotyw elektrycznych, składów push-pull oraz dalsze modernizacje wagonów.

Jak podkreśla przewoźnik, wprowadzenie piętrowych pociągów o wysokiej pojemności pozwoli zwiększyć liczbę miejsc dla pasażerów na najbardziej popularnych trasach i poprawić efektywność wykorzystania infrastruktury kolejowej.

Nowe jednostki Alstomu staną się jednymi z najnowocześniejszych pociągów w parku taborowym PKP Intercity – połączeniem wysokiej prędkości, dużej pojemności i komfortu, które mają uczynić podróże koleją jeszcze bardziej atrakcyjnymi dla pasażerów w całej Polsce.

Komentarze