PKP Intercity wykorzysta środki z KPO do połowy 2026 roku. Wiemy na co
PKP Intercity planuje w pełni wykorzystać zarezerwowane dla spółki 2,1 miliarda złotych z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) do połowy przyszłego roku – poinformował prezes kolejowego przewoźnika Janusz Malinowski.
Jak zapewnił, proces inwestycyjny spółki przebiega zgodnie z planem, a realizowane projekty taborowe pozwolą nie tylko wykorzystać przyznane fundusze, ale również znacząco unowocześnić flotę narodowego przewoźnika.
Rozkład jazdy:
- Na jakie konkretne inwestycje PKP Intercity przeznaczy środki z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności?
- W jaki sposób modernizacja taboru wpłynie na komfort i bezpieczeństwo podróżnych korzystających z usług PKP Intercity?
- Czy spółka planuje w przyszłości ubiegać się o kolejne środki unijne na rozwój floty i infrastruktury kolejowej?
Ponad miliard złotych już na koncie spółki
Na konta PKP Intercity trafiło już ponad 1,2 miliarda złotych z puli przeznaczonej w ramach KPO. Całkowita wartość podpisanej umowy wynosi 2,1 miliarda złotych.
– Nie ma żadnego zagrożenia, że tych środków nie wykorzystamy. Nasze inwestycje taborowe są już na takim etapie, że zadania na pewno zrealizujemy. Jesteśmy gotowi skonsumować nawet większe środki z KPO, jeśli pojawi się taka możliwość. Wykorzystamy je do połowy roku 2026 – powiedział prezes PKP Intercity Janusz Malinowski w rozmowie z PAP.
W ramach podpisanej umowy przewoźnik otrzymał już trzy transze dofinansowania. Pierwsza, w wysokości 874,5 mln zł, wpłynęła w kwietniu 2025 roku. Kolejna, ponad 147 mln zł, została przekazana z końcem maja, natomiast trzecia transza – ponad 202 mln zł – wpłynęła na konta spółki z końcem sierpnia.
Inwestycje w nowoczesny tabor
Środki pozyskane z Krajowego Planu Odbudowy zostaną przeznaczone przede wszystkim na zakup 56 nowoczesnych lokomotyw o łącznej wartości 1 miliarda złotych oraz na modernizację 248 wagonów różnych typów, której koszt wyniesie około 1,2 miliarda złotych.
Nowe i zmodernizowane pojazdy mają poprawić komfort podróży, zwiększyć niezawodność połączeń oraz ograniczyć negatywny wpływ transportu kolejowego na środowisko.
Umowę dotyczącą przyznania środków w ramach KPO PKP Intercity podpisało w październiku 2024 roku z Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT). Wsparcie ma charakter bezzwrotny i wynosi 2,16 miliarda złotych, przy czym ponad 94 procent wydatków kwalifikowanych pokrywanych jest ze środków Unii Europejskiej.
PKP Intercity inwestuje w rozwój
PKP Intercity, jako największy operator dalekobieżny w Polsce, systematycznie inwestuje w rozwój swojej oferty i infrastruktury. Spółka łączy duże miasta i ośrodki turystyczne w kraju, a także umożliwia podróże międzynarodowe.
W 2024 roku pociągi PKP Intercity przewiozły 78,5 miliona pasażerów, co oznacza wzrost o 15 procent w porównaniu z rokiem poprzednim i aż 33 procent więcej niż w 2022 roku. Przewoźnik prognozuje, że w 2025 roku liczba pasażerów wzrośnie do 84 milionów, a do 2030 roku ma osiągnąć poziom 110 milionów.
Oferta spółki obejmuje cztery kategorie pociągów: Twoje Linie Kolejowe (TLK) i InterCity (IC) – stanowiące tańszą, ekonomiczną opcję podróży – oraz Express InterCity (EIC) i Express InterCity Premium (EIP), obsługiwane przez składy Pendolino, oferujące wyższy standard i krótszy czas przejazdu.
KPO – wsparcie dla polskiej gospodarki
Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności to kompleksowy program mający na celu wzmocnienie polskiej gospodarki i modernizację kluczowych sektorów, w tym transportu. Plan obejmuje 57 inwestycji i 54 reformy, a łączna kwota wsparcia dla Polski wynosi 59,8 miliarda euro, w tym 25,27 miliarda euro w postaci dotacji oraz 34,54 miliarda euro w formie preferencyjnych pożyczek.
Środki z KPO mają przyczynić się do rozwoju nowoczesnej, niskoemisyjnej gospodarki oraz zwiększenia odporności kraju na przyszłe kryzysy. Dla sektora kolejowego to szansa na przyspieszenie procesów modernizacyjnych i wprowadzenie nowoczesnych, ekologicznych rozwiązań w transporcie publicznym.
Nowoczesna kolej filarem zrównoważonej mobilności
PKP Intercity, korzystając ze środków KPO, kontynuuje strategię rozwoju zakładającą całkowitą modernizację taboru do 2030 roku. Inwestycje realizowane z unijnym wsparciem mają nie tylko poprawić jakość usług i bezpieczeństwo podróży, ale również przyczynić się do ograniczenia emisji dwutlenku węgla poprzez rozwój bardziej ekologicznych form transportu.
Dzięki realizowanym projektom PKP Intercity staje się jednym z liderów transformacji zrównoważonej mobilności w Europie Środkowo-Wschodniej, a wykorzystanie środków z KPO ma kluczowe znaczenie w tym procesie.
Komentarze