PKP Intercity zachowa jedną lub dwie lokomotywy EP09. Czy 046?
PKP Intercity potwierdza stopniowe wycofywanie z eksploatacji lokomotyw serii EP09. Popularne „dziewiątki”, które przez lata obsługiwały najważniejsze połączenia dalekobieżne w Polsce, nie będą już kierowane do głównych napraw okresowych P4 i P5.
W zamian część z nich przejdzie na zasłużoną emeryturę – niektóre jako eksponaty historyczne.
Rozkład jazdy:
Koniec napraw EP09: decyzja zapadła
Jak poinformował członek zarządu PKP Intercity Adam Wawrzyniak, spółka nie planuje już kolejnych napraw poziomu P5 dla lokomotyw EP09. Trwają jeszcze ostatnie analizy techniczne, mające określić, które egzemplarze można skierować do ostatniego przeglądu P4.
– Ten wolumen będzie jednak z każdym miesiącem malał – zaznacza Wawrzyniak.
Dla wielu miłośników kolei to symboliczny koniec epoki. EP09 to jedna z najbardziej charakterystycznych serii polskich lokomotyw elektrycznych, eksploatowana od końca lat 80. XX wieku, przeznaczona głównie do prowadzenia pociągów ekspresowych.
Lokomotywy EP09 przechodzą do historii
Mimo rezygnacji z dalszej eksploatacji, PKP Intercity nie zamierza całkowicie wycofać serii EP09 z przestrzeni publicznej. W planach jest zachowanie przynajmniej jednej lub dwóch lokomotyw jako pojazdów historycznych.
– Dbałość o dziedzictwo kolejowe jest nam bliska – deklaruje członek zarządu.
Wstępnie rozważana jest możliwość przywrócenia im oryginalnego, fabrycznego malowania, co z pewnością ucieszy kolekcjonerów i pasjonatów kolei. Nie wiadomo jeszcze, który konkretnie egzemplarz zostanie wytypowany do zachowania – możliwe, że będzie to znana lokomotywa EP09-046, której wyróżniające się malowanie stało się rozpoznawalnym akcentem na torach.
– Decyzja jeszcze nie zapadła. Wiemy natomiast, że nie pozbędziemy się wszystkich maszyn – podkreślił Wawrzyniak.
Wycofanie EP09 to element szerszych zmian w parku taborowym PKP Intercity, który stawia na nowoczesność i wysokie standardy techniczne. W miejsce wysłużonych jednostek wchodzą nowe lokomotywy i elektryczne zespoły trakcyjne, które mają zapewnić pasażerom lepszy komfort i niezawodność.
Jednocześnie zachowanie części starszych pojazdów dla celów muzealnych lub wystawienniczych to ważny gest w kierunku pielęgnowania historii polskiej kolei. EP09 – jako symbol przemian w kolejach lat 90. i pierwszej dekady XXI wieku – z pewnością zasługuje na miejsce w tej historii.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze