Historyczne inwestycje w tabor i rozwój infrastruktury. Ceske drahy podsumowały 2024 rok
Rok 2024 był przełomowy dla Grupy České dráhy. Zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Sprawozdawczości Finansowej (IFRS), skonsolidowany wynik finansowy grupy przed opodatkowaniem wyniósł 1,3 miliarda CZK.
Samo przedsiębiorstwo České dráhy osiągnęło zysk w wysokości 2,1 miliarda CZK. Na dodatni wynik wpłynęły niemal wszystkie spółki wchodzące w skład grupy, z wyjątkiem segmentu przewozów towarowych, który odnotował stratę.
Rozkład jazdy:
- Jakie były najważniejsze inwestycje Českých drah w 2024 roku i ile wyniosły ich łączne nakłady?
- Jakie działania podjęło ČD Cargo w odpowiedzi na spadek przewozów i z jakiego powodu segment ten zakończył rok stratą?
- W jaki sposób České dráhy przygotowują się do przyszłościowej bezemisyjnej kolei i jakie znaczenie mają w tym kontekście pociągi bateryjne?
Historyczna modernizacja taboru
W 2024 roku České dráhy dokonały bezprecedensowego odnowienia floty pojazdów. Do użytku trafiło łącznie 141 nowych jednostek trakcyjnych i lokomotyw, z czego zdecydowana większość przeznaczona została do obsługi ruchu regionalnego. Flotę regionalną zasiliły nowoczesne elektryczne zespoły trakcyjne RegioPanter oraz spalinowe RegioFoxy. W transporcie dalekobieżnym pojawiły się natomiast nowe, komfortowe składy ComfortJet, które w 2025 roku będą kursować w pełnym, dziewięciowagonowym zestawie – w tym z wagonami restauracyjnymi i sterowniczymi.
„W ubiegłym roku oddaliśmy pasażerom 22 tysiące nowoczesnych foteli w nowych pociągach. Była to modernizacja na niespotykaną dotąd skalę” – mówi Michal Krapinec, prezes zarządu i dyrektor generalny Českých drah. Łączna wartość inwestycji w nowy tabor wyniosła 18 miliardów CZK.
Segment przewozów pasażerskich osiągnął zysk w wysokości 635 milionów CZK, co oznacza wzrost o 12 mln w stosunku do 2023 roku.
Innowacja: pociągi bateryjne
Kolejnym ważnym wydarzeniem było rozpoczęcie testów pociągów bateryjnych. Cztery nowe jednostki RegioPanter z napędem akumulatorowym zaczęły kursować w kraju morawsko-śląskim.
„To przyszłość bezemisyjnego transportu kolejowego w Czechach” – komentuje Krapinec. W kolejnych latach po czeskich torach może jeździć nawet 120 takich pojazdów.
Wzrost liczby pasażerów i pracy przewozowej
W całym 2024 roku České dráhy przewiozły 168,8 miliona pasażerów, co oznacza wzrost o 4,4 miliona w porównaniu do roku poprzedniego. Praca przewozowa wyniosła 8,3 miliarda pasażerokilometrów. Średnio każdy mieszkaniec Czech odbył w ciągu roku 15 podróży pociągiem, pokonując dystans odpowiadający trasie z Pragi do Genewy.
Znacząco wzrosły także przychody z przewozów pasażerskich – 33,3 miliarda CZK, czyli o ponad 3 miliardy więcej niż w 2023 roku. W ruchu dalekobieżnym wyjechało 179 tysięcy pociągów, a w ruchu regionalnym ponad 2,2 miliona składów.
Rozwój zaplecza serwisowego
Równolegle z inwestycjami w tabor, spółka zintensyfikowała działania w zakresie infrastruktury utrzymaniowej. Rozpoczęto budowy nowych hal serwisowych w Havlíčkovym Brodzie i Chebie, a całkowite inwestycje w zaplecze techniczne przekroczyły miliard koron.
„W tym samym tempie planujemy działać dalej. Trwa gruntowna modernizacja hali w Ołomuńcu, a kolejne inwestycje przygotowujemy w Czeskich Budziejowicach, Czeskiej Trzebowej, Hradcu Králové oraz w Pradze” – zapowiada Krapinec. Do roku 2031 České dráhy planują zainwestować ponad 12 miliardów CZK w rozwój infrastruktury serwisowej.
Trudny rok dla transportu towarowego
Rok 2024 był wyjątkowo trudny dla segmentu przewozów towarowych, zarówno w Czechach, jak i w całej Europie. W całej UE doszło do gwałtownego spadku przewozów tradycyjnych surowców i towarów masowych. Spółka ČD Cargo, mimo dobrych wyników zagranicznych oddziałów, odnotowała spadek całkowitej masy przewozów do 56,7 miliona ton.
Główne przyczyny spadków to:
- wygaszanie dostaw węgla brunatnego do elektrowni i ciepłowni,
- ograniczenie produkcji w Liberty Ostrava,
- spadek zapotrzebowania na transport drewna.
„Musimy dostosować się do nowej rzeczywistości rynkowej. Ograniczamy flotę wagonów i lokomotyw, zmniejszamy zatrudnienie i przekształcamy ofertę w zakresie przesyłek pojedynczych wagonów” – tłumaczy Tomáš Tóth, prezes zarządu ČD Cargo.
Strata, ale z przyszłościowym podejściem
Segment towarowy zakończył rok stratą w wysokości 945 milionów CZK. Strata wynika w dużej mierze z jednorazowych operacji księgowych – rezerw na odprawy pracowników i odpisów wartości majątku zbędnego w przyszłości. Ich łączna wartość przekroczyła miliard CZK. „Nie są to rzeczywiste wydatki, ale konieczne dostosowania księgowe, które zapewniają przejrzystość i długofalową stabilność finansową” – wyjaśnia Tóth. Strata zostanie pokryta z zysków z lat ubiegłych.
Podsumowanie wyników finansowych (przed opodatkowaniem, w mln CZK)
Podmiot | 2024 | 2023 | 2022 | 2021 |
---|---|---|---|---|
Grupa ČD | 1 262 | 3 826 | 396 | –2 012 |
České dráhy, a.s. | 2 083 | 2 962 | 14 | –2 198 |
ČD Cargo, a.s. | –945 | 733 | 310 | 388 |
Rok 2024 pokazał, że Grupa České dráhy potrafi rozwijać się nawet w trudnych warunkach rynkowych. Dzięki rekordowym inwestycjom, innowacyjnym projektom i elastycznemu podejściu do wyzwań, spółka umocniła swoją pozycję lidera czeskiego rynku kolejowego i przygotowuje się na kolejne lata intensywnej transformacji.
Komentarze