Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Historyczne inwestycje w tabor i rozwój infrastruktury. Ceske drahy podsumowały 2024 rok

inforail
02.05.2025 13:30
0 Komentarzy

Rok 2024 był przełomowy dla Grupy České dráhy. Zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Sprawozdawczości Finansowej (IFRS), skonsolidowany wynik finansowy grupy przed opodatkowaniem wyniósł 1,3 miliarda CZK.

Samo przedsiębiorstwo České dráhy osiągnęło zysk w wysokości 2,1 miliarda CZK. Na dodatni wynik wpłynęły niemal wszystkie spółki wchodzące w skład grupy, z wyjątkiem segmentu przewozów towarowych, który odnotował stratę.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie były najważniejsze inwestycje Českých drah w 2024 roku i ile wyniosły ich łączne nakłady?
  2. Jakie działania podjęło ČD Cargo w odpowiedzi na spadek przewozów i z jakiego powodu segment ten zakończył rok stratą?
  3. W jaki sposób České dráhy przygotowują się do przyszłościowej bezemisyjnej kolei i jakie znaczenie mają w tym kontekście pociągi bateryjne?
Prezentacja wyników CD
Prezentacja wyników CD

Historyczna modernizacja taboru

W 2024 roku České dráhy dokonały bezprecedensowego odnowienia floty pojazdów. Do użytku trafiło łącznie 141 nowych jednostek trakcyjnych i lokomotyw, z czego zdecydowana większość przeznaczona została do obsługi ruchu regionalnego. Flotę regionalną zasiliły nowoczesne elektryczne zespoły trakcyjne RegioPanter oraz spalinowe RegioFoxy. W transporcie dalekobieżnym pojawiły się natomiast nowe, komfortowe składy ComfortJet, które w 2025 roku będą kursować w pełnym, dziewięciowagonowym zestawie – w tym z wagonami restauracyjnymi i sterowniczymi.

„W ubiegłym roku oddaliśmy pasażerom 22 tysiące nowoczesnych foteli w nowych pociągach. Była to modernizacja na niespotykaną dotąd skalę” – mówi Michal Krapinec, prezes zarządu i dyrektor generalny Českých drah. Łączna wartość inwestycji w nowy tabor wyniosła 18 miliardów CZK.

Segment przewozów pasażerskich osiągnął zysk w wysokości 635 milionów CZK, co oznacza wzrost o 12 mln w stosunku do 2023 roku.

Innowacja: pociągi bateryjne

Kolejnym ważnym wydarzeniem było rozpoczęcie testów pociągów bateryjnych. Cztery nowe jednostki RegioPanter z napędem akumulatorowym zaczęły kursować w kraju morawsko-śląskim.

„To przyszłość bezemisyjnego transportu kolejowego w Czechach” – komentuje Krapinec. W kolejnych latach po czeskich torach może jeździć nawet 120 takich pojazdów.

Wzrost liczby pasażerów i pracy przewozowej

W całym 2024 roku České dráhy przewiozły 168,8 miliona pasażerów, co oznacza wzrost o 4,4 miliona w porównaniu do roku poprzedniego. Praca przewozowa wyniosła 8,3 miliarda pasażerokilometrów. Średnio każdy mieszkaniec Czech odbył w ciągu roku 15 podróży pociągiem, pokonując dystans odpowiadający trasie z Pragi do Genewy.

Znacząco wzrosły także przychody z przewozów pasażerskich – 33,3 miliarda CZK, czyli o ponad 3 miliardy więcej niż w 2023 roku. W ruchu dalekobieżnym wyjechało 179 tysięcy pociągów, a w ruchu regionalnym ponad 2,2 miliona składów.

Rozwój zaplecza serwisowego

Równolegle z inwestycjami w tabor, spółka zintensyfikowała działania w zakresie infrastruktury utrzymaniowej. Rozpoczęto budowy nowych hal serwisowych w Havlíčkovym Brodzie i Chebie, a całkowite inwestycje w zaplecze techniczne przekroczyły miliard koron.

„W tym samym tempie planujemy działać dalej. Trwa gruntowna modernizacja hali w Ołomuńcu, a kolejne inwestycje przygotowujemy w Czeskich Budziejowicach, Czeskiej Trzebowej, Hradcu Králové oraz w Pradze” – zapowiada Krapinec. Do roku 2031 České dráhy planują zainwestować ponad 12 miliardów CZK w rozwój infrastruktury serwisowej.

Trudny rok dla transportu towarowego

Rok 2024 był wyjątkowo trudny dla segmentu przewozów towarowych, zarówno w Czechach, jak i w całej Europie. W całej UE doszło do gwałtownego spadku przewozów tradycyjnych surowców i towarów masowych. Spółka ČD Cargo, mimo dobrych wyników zagranicznych oddziałów, odnotowała spadek całkowitej masy przewozów do 56,7 miliona ton.

Główne przyczyny spadków to:

  • wygaszanie dostaw węgla brunatnego do elektrowni i ciepłowni,
  • ograniczenie produkcji w Liberty Ostrava,
  • spadek zapotrzebowania na transport drewna.

„Musimy dostosować się do nowej rzeczywistości rynkowej. Ograniczamy flotę wagonów i lokomotyw, zmniejszamy zatrudnienie i przekształcamy ofertę w zakresie przesyłek pojedynczych wagonów” – tłumaczy Tomáš Tóth, prezes zarządu ČD Cargo.

Strata, ale z przyszłościowym podejściem

Segment towarowy zakończył rok stratą w wysokości 945 milionów CZK. Strata wynika w dużej mierze z jednorazowych operacji księgowych – rezerw na odprawy pracowników i odpisów wartości majątku zbędnego w przyszłości. Ich łączna wartość przekroczyła miliard CZK. „Nie są to rzeczywiste wydatki, ale konieczne dostosowania księgowe, które zapewniają przejrzystość i długofalową stabilność finansową” – wyjaśnia Tóth. Strata zostanie pokryta z zysków z lat ubiegłych.

Podsumowanie wyników finansowych (przed opodatkowaniem, w mln CZK)

Podmiot 2024 2023 2022 2021
Grupa ČD 1 262 3 826 396 –2 012
České dráhy, a.s. 2 083 2 962 14 –2 198
ČD Cargo, a.s. –945 733 310 388

Rok 2024 pokazał, że Grupa České dráhy potrafi rozwijać się nawet w trudnych warunkach rynkowych. Dzięki rekordowym inwestycjom, innowacyjnym projektom i elastycznemu podejściu do wyzwań, spółka umocniła swoją pozycję lidera czeskiego rynku kolejowego i przygotowuje się na kolejne lata intensywnej transformacji.

Komentarze