Ukrzaliznycia podpisała umowę na produkcję 100 nowych wagonów pasażerskich
Ukraińska koleje państwowe Ukrzaliznycia zakończyły właśnie procedury kontraktacyjne dotyczące zamówienia 100 nowych wagonów pasażerskich.
Podpisana została umowa z krajowym producentem – Kryukowską Fabryką Wagonów (ПАТ «Крюківський вагонобудівний завод», KVBZ) – na dostawę nowoczesnych wagonów o innowacyjnych rozwiązaniach technicznych i przestrzennych, spełniających normy gabarytowe typu T. Zamówienie jest realizowane w ramach rządowego programu budżetowego.
Rozkład jazdy:
- Jakie innowacyjne rozwiązania techniczne zastosowano w nowych wagonach zamówionych przez Ukrzaliznycię?
- W jaki sposób produkcja nowych wagonów wspiera ukraińską gospodarkę i przemysł?
- Czym różnią się nowe wagony od standardowych pod względem komfortu i eksploatacji?
Nowoczesne wagony o dłuższej trwałości i większej wydajności
Wagony z tej ostatniej partii będą odznaczały się żywotnością przedłużoną o 20 lat w porównaniu ze standardowymi wagonami Ukrzaliznyci. Zastosowane rozwiązania techniczne pozwolą też na wydłużenie okresów międzyremontowych oraz ograniczenie liczby personelu potrzebnego do obsługi i serwisowania taboru.
W ramach całkowitego zamówienia na 100 wagonów, pierwsza partia testowa – obejmująca 5 wagonów nowej generacji – zostanie wyposażona w nowoczesne systemy zarządzania, będzie charakteryzować się o 80% dłuższą żywotnością, a także większą pojemnością – do 44 miejsc w wagonie sypialnym, co oznacza wzrost o 10% względem obecnych norm.
Rządowy impuls dla gospodarki i przemysłu
„To już trzecie duże zamówienie na wagony dla Ukrzaliznyci od 2021 roku, finansowane ze środków budżetu państwowego. Wraz z tą umową koleje otrzymają łącznie już 266 nowych wagonów pasażerskich – to znaczące odmłodzenie taboru. W realizację zamówienia zaangażowanych jest 166 ukraińskich firm z całego kraju – w tym przedsiębiorstwa przeniesione z terenów okupowanych i te działające blisko linii frontu. To realne wsparcie gospodarki, tworzenie miejsc pracy i rozwój przemysłu. Tego właśnie oczekujemy od państwowych spółek – priorytetem mają być ukraińskie towary i producenci” – skomentowała premier Ukrainy Julia Swyrydenko, promująca politykę „Made in Ukraine”.
„Odnowa taboru pasażerskiego to kluczowy element stabilnej logistyki wewnętrznej. Ministerstwo Rozwoju nieustannie pracuje nad tym tematem i dziękuję rządowi za konsekwentne wsparcie zarówno na etapie zakupu, jak i współpracy z krajowym producentem. Nowe wagony to większa niezawodność dla kolei i lepsze warunki podróży dla obywateli” – dodał wicepremier i minister rozwoju społeczności i terytoriów Ukrainy Ołeksij Kuleba.
Komfort pasażera i zaawansowana technologia
Nowe wagony będą mieć poszerzony korpus, większą długość miejsc sypialnych (do 2,2 m) i pneumatyczne zawieszenie, które po raz pierwszy zostanie zastosowane w ukraińskich wagonach sypialnych. Zwiększy ono płynność jazdy i zmniejszy wibracje podczas ruchu.
Wagony zostaną wyposażone w automatyczne drzwi przesuwne oraz hermetyczne przejścia międzywagonowe na równi z podłogą, co podniesie komfort podróży. Ogrzewanie węglowe zostanie zastąpione w pełni elektrycznym systemem z indywidualną regulacją temperatury w każdym przedziale. System klimatyzacji będzie działał również podczas dłuższych postojów i przy małych prędkościach pociągu.
Trwałość na 50 lat, z myślą o dostępności
Dzięki zastosowaniu stali nierdzewnej do budowy nadwozi, okres eksploatacji wagonów wynosić będzie 50 lat, czyli o 20 lat więcej niż w obecnych modelach Ukrzaliznyci.
Spośród 100 zakontraktowanych wagonów:
- 5 będzie nowej generacji, przystosowanych do transformacji z wagonów sypialnych do klasy S.
- 1 wagon będzie inkluzywny – z elektrycznym podnośnikiem, rampą dostosowaną do wysokich peronów i powiększonym przedziałem dla pasażerów poruszających się na wózkach inwalidzkich.
Koszty i perspektywy rozwoju
Koszt jednego nowego wagonu wynosi około 95 milionów hrywien, natomiast wagon przystosowany dla osób z niepełnosprawnościami – 98,3 mln hrywien. Biorąc pod uwagę dłuższy o 80% cykl życia oraz rzadsze przeglądy techniczne, inwestycja w nową generację wagonów jest bardziej ekonomiczna i efektywna niż zakup standardowych jednostek.
Czas dostawy wszystkich wagonów wynosi 2,5 roku od momentu dokonania przez producenta przedpłaty, z uwzględnieniem procedur certyfikacyjnych dla nowych modeli. Ukrzaliznycia deklaruje gotowość do dalszego rozszerzania programu modernizacji taboru w przypadku uzyskania dodatkowego finansowania z budżetu państwa.
Komentarze