Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

CPK szuka doradcy technicznego do projektu taboru dużych prędkości. Trzech kategorii

inforail
22.12.2025 09:30
0 Komentarzy

Centralny Port Komunikacyjny sp. z o.o. prowadzi postępowanie na wybór wykonawcy usług doradztwa technicznego dotyczącego pasażerskiego taboru kolejowego oraz centrum utrzymania taboru.

Zgodnie z aktualizacją ogłoszenia, termin składania ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu został przesunięty na 13 stycznia 2026 r. do godziny 15:00.

Rozkład jazdy:

  1. Jakiego zakresu doradztwa technicznego oczekuje Centralny Port Komunikacyjny w postępowaniu dotyczącym pasażerskiego taboru kolejowego i centrum utrzymania taboru?
  2. Jakie typy pociągów mają być objęte analizami i wsparciem doradczym w ramach projektu taborowego CPK?
  3. Do kiedy wykonawcy mogą składać oferty lub wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu i z czego wynika aktualizacja tego terminu?

Doradztwo techniczne dla taboru CPK i kolei dużych prędkości

Zamawiającym w postępowaniu jest Centralny Port Komunikacyjny sp. z o.o., który realizuje projekt zapewnienia pasażerskiego taboru kolejowego dużych prędkości do obsługi linii budowanych w ramach programu CPK. Jak wskazano w dokumentacji, zapotrzebowanie obejmuje trzy kategorie elektrycznych zespołów trakcyjnych:

  • Aero Express (AE) – przeznaczone do obsługi portu lotniczego CPK na relacji Warszawa–Łódź, osiągające prędkość do 200 km/h,
  • InterRegio / Regio Express – obsługujące duże miasta i aglomeracje, poruszające się zarówno po istniejącej sieci kolejowej, jak i liniach CPK, również do 200 km/h,
  • InterCity – przeznaczone do obsługi sieci kolei dużych prędkości (KDP), z prędkościami przekraczającymi 300 km/h, w tym w relacjach międzynarodowych.

Tabor ten ma być zakupiony przez spółkę typu ROSCO (Rolling Stock Operating Company), która będzie jego właścicielem i udostępni go przewoźnikom w ramach najmu. Równolegle planowana jest budowa centrum utrzymania taboru (CUT) wraz z zapleczem technicznym i administracyjnym.

Zakres zamówienia: analizy, ekspertyzy i wsparcie przetargowe

Przedmiotem zamówienia jest świadczenie usług doradztwa technicznego przez ekspertów posiadających doświadczenie w obszarze taboru pasażerskiego kolei dużych prędkości oraz infrastruktury utrzymaniowej. Zakres obejmuje m.in.:

  • przygotowanie analiz, ekspertyz, opinii technicznych i opracowań branżowych,
  • konsultacje techniczne prowadzone mailowo, telefonicznie, online lub podczas spotkań,
  • weryfikację poprawności i spójności dokumentacji opracowywanej przez CPK lub podmioty trzecie,
  • wsparcie w tworzeniu dokumentacji przetargowej na zakup taboru KDP oraz określenie parametrów funkcjonalnych centrum utrzymania taboru.

Doradca ma również uczestniczyć w konsultacjach krajowych i międzynarodowych oraz współpracować przy formułowaniu wniosków i rekomendacji wynikających z tych spotkań.

Wymagania techniczne wobec taboru i centrum utrzymania

Dokumentacja precyzuje, że wsparcie doradcze dotyczyć będzie m.in. parametrów techniczno-funkcjonalnych pojazdów kolejowych, takich jak układ biegowy, napędowy, hamulcowy, systemy zasilania i sterowania, bezpieczeństwo, wyposażenie pasażerskie oraz zgodność z Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności (TSI).

Równolegle analizowane mają być wymagania funkcjonalne centrum utrzymania taboru (CUT), w tym: hale przeglądowe i naprawcze, stanowiska do mycia pojazdów, procesy technologiczne utrzymania, układ torowy z siecią trakcyjną, urządzenia sterowania ruchem kolejowym, zaplecze magazynowe oraz wyposażenie warsztatowe.

Tabor dla CPK
Tabor dla CPK

Personel i czas realizacji umowy

Zamawiający wymaga, aby wykonawca wskazał co najmniej dwóch koordynatorów – głównego oraz zastępcę – odpowiedzialnych za planowanie, koordynację prac oraz kontrolę jakości opracowań. Zespół ma składać się z ekspertów krajowych oraz doświadczonych ekspertów międzynarodowych. Komunikacja robocza powinna odbywać się w języku polskim lub z zapewnieniem tłumaczenia specjalistycznego.

Umowa z wybranym wykonawcą ma obowiązywać przez 24 miesiące od dnia podpisania, a szczegółowe zasady zarządzania realizacją zamówienia zostały określone w projekcie umowy.

Nowy termin składania ofert

Jak wynika z aktualizacji ogłoszenia, termin składania ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu został wyznaczony na 13 stycznia 2026 r. do godziny 15:00. Zmiana ta daje potencjalnym wykonawcom dodatkowy czas na przygotowanie ofert w jednym z kluczowych postępowań związanych z planowanym systemem kolei dużych prędkości w Polsce.

Komentarze