Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Solaris ma umowę z Białymstokiem na 28 autobusów Urbino 18 mild hybrid

infobus
20.08.2025 19:05
0 Komentarzy

20 sierpnia Białystok podpisał umowę na dostawę 28 sztuk fabrycznie nowych, niskopodłogowych autobusów Solaris Urbino 18 mild hybrid. 

Niskoemisyjne autobusy spalinowe zastąpią najstarsze i najbardziej wyeksploatowane przegubowce w stolicy Podlasia. Mają trafić do białostockich spółek komunikacyjnych w ciągu roku, a cała inwestycja jest warta prawie 66 milionów złotych. O przetargu pod to zamówienie pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Ile nowych autobusów Solaris Urbino 18 mild hybrid trafi do Białegostoku?
  2. Jakie ekologiczne rozwiązanie zastosowano w nowych autobusach przegubowych?
  3. Ile autobusów elektrycznych planuje jeszcze zamówić Białystok w ramach kolejnego przetargu?
Białystok inwestuje w nowoczesną komunikację miejską. Umowa z Solarisem / fot. UM Białystok
Białystok inwestuje w nowoczesną komunikację miejską. Umowa z Solarisem / fot. UM Białystok

Mild hybrid

Umowa z firmą Solaris Bus & Coach obejmuje dostawę 28 nowych Solarisów Urbino 18 mild hybrid. Przegubowce o długości 18 metrów zmieszczą co najmniej 130 pasażerów i będą w pełni niskopodłogowe. Na pokładzie znajdzie się klimatyzacja, monitoring, system informacji pasażerskiej, biletomat oraz kasowniki do biletów elektronicznych. Zapewnią komfort osobom z niepełnosprawnościami – autobusy będą wyposażone w rampy i funkcję przyklęku ułatwiającą wsiadanie.

Nowy tabor spełni normy Euro 6 i został wyposażony w układ mild hybrid, który pozwala odzyskiwać energię podczas hamowania i wykorzystywać ją przy ruszaniu. Dzięki temu pojazdy spalają mniej paliwa i emitują mniej zanieczyszczeń. Nowe autobusy mają pojawić się na ulicach Białegostoku w przyszłym roku. Zastąpią najbardziej zużyte pojazdy, które jeżdżą po mieście od 2010 roku.

– Naszym celem jest komunikacja miejska, która będzie sprawna, wygodna i naprawdę nowoczesna. Żegnamy autobusy, które przez lata służyły mieszkańcom, a w ich miejsce wprowadzamy flotę pojazdów cichych, ekologicznych i komfortowych. To nie tylko wymiana taboru – to zmiana jakości codziennych podróży. Chcemy, by każdy, kto wsiada do autobusu, czuł, że korzysta z transportu na miarę XXI wieku. Dlatego inwestujemy równocześnie w autobusy zeroemisyjne i nowoczesne niskoemisyjne, konsekwentnie stawiając na rozwój komunikacji miejskiej w Białymstoku – powiedział zastępca prezydenta Białegostoku Rafał Rudnicki.

Przypomnijmy, że przetarg na zakup 28 autobusów spalinowych został ogłoszony 26 marca 2025 roku. Do rywalizacji stanęły dwie firmy: Solaris Bus & Coach oraz MAN Truck & Bus Polska, a ostatecznie – dzięki korzystniejszej ofercie cenowej – zwyciężył Solaris, którego propozycja opiewała na ok. 53,5 mln zł netto.

Białystok inwestuje w nowoczesną komunikację miejską. Umowa z Solarisem / fot. UM Białystok
Białystok inwestuje w nowoczesną komunikację miejską. Umowa z Solarisem / fot. UM Białystok

Plus elektryki

W przyszłym roku na ulicach Białegostoku pojawi się również 30 nowych elektryków Yutong U12 wraz z infrastrukturą ładowania – w tym 25 stacjonarnych stacji i 3 mobilne ładowarki. To drugi tak duży zakup od tego producenta – wcześniej miasto sprowadziło 20 pojazdów Yutong E12. Wartość inwestycji przekracza 82 miliony złotych

Nowe autobusy zaoferują pasażerom ponad 400 kilometrów zasięgu na jednym ładowaniu, a także wysoki komfort dzięki niskopodłogowej konstrukcji, klimatyzacji, systemowi monitoringu 360° i udogodnieniom dla osób z ograniczoną mobilnością. Pojazdy zostaną rozdzielone między trzy spółki komunikacyjne – KPK, KZK i KPKM – z których każda otrzyma po 10 nowych pojazdów.

Dodajmy, że trwa też kolejne postępowanie przetargowe – tym razem na 60 autobusów elektrycznych. W pakiecie przewidziano budowę 15 stacji ładowania. Oferty w tym przetargu można składać do 25 września 2025 roku. Jeśli umowa zostanie podpisana, pierwsza połowa pojazdów wyjedzie na ulice w ciągu 12 miesięcy, a reszta w ciągu 18 miesięcy.

Komentarze