PKP PLK: Roboty torowe nie ograniczą prędkości pociągów
Od 1 grudnia 2024 roku w życie weszły nowe regulacje dotyczące przejazdów pociągów podczas prac torowych. Dzięki nowelizacji Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 14 października 2024 r., Polska wprowadza znaczące zmiany w zasadach ruchu kolejowego na odcinkach, gdzie prowadzone są roboty utrzymaniowe.
Celem tych zmian jest poprawa płynności ruchu pociągów i skrócenie czasu przejazdów, przy zachowaniu najwyższych standardów bezpieczeństwa.
Spis treści:
- Jakie korzyści dla pasażerów wynikają z wprowadzenia nowych regulacji dotyczących prędkości pociągów podczas prac torowych?
- W jaki sposób nowe przepisy poprawiają bezpieczeństwo na przejazdach kolejowo-drogowych?
- Dlaczego utrzymanie rozkładowej prędkości na torach sąsiednich jest istotne dla punktualności przewozów kolejowych?
Przepisy w praktyce
Do tej pory na odcinkach wielotorowych, gdzie na jednym z torów prowadzono prace remontowe, pociągi na torach sąsiednich musiały zwalniać do prędkości 20 km/h. Było to szczególnie uciążliwe na głównych trasach kolejowych, gdzie każda minuta opóźnienia wpływała na harmonogram ruchu pociągów. Nowe regulacje umożliwiają zachowanie maksymalnej dopuszczalnej prędkości, określonej w rozkładzie jazdy, na torach sąsiednich, co eliminuje konieczność wprowadzania takich ograniczeń.
Przykładowo, jeżeli na jednym z torów prowadzone są prace, pociągi jadące po sąsiednich torach będą mogły przemieszczać się z prędkością nawet do 160 km/h, jeśli taka jest dopuszczalna prędkość dla danego odcinka.
Zmiany na przejazdach kolejowych
Nowe przepisy regulują również kwestie bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych. Dotychczas, w przypadku wyłączenia sygnalizacji (SSP) na torze objętym pracami, na obu torach wprowadzano ograniczenia prędkości do 20 km/h. Po zmianach, sygnalizacja na torze czynnym może pozostać włączona, co pozwala na utrzymanie rozkładowej prędkości.
Na torze objętym pracami wprowadza się dodatkowe procedury bezpieczeństwa, w tym ograniczenie prędkości do 10 km/h. Rozwiązanie to pozwala na większą elastyczność przy organizacji ruchu, jednocześnie minimalizując zakłócenia dla użytkowników dróg i kolei.
Korzyści dla pasażerów i przewoźników
Zmiany w przepisach znacząco wpłyną na efektywność prac utrzymaniowych oraz komfort podróży pasażerów. Przejazdy z maksymalną dopuszczalną prędkością pozwolą przewoźnikom kolejowym na utrzymanie rozkładów jazdy nawet w trakcie prowadzenia prac torowych. To szczególnie ważne w kontekście dużego obciążenia sieci kolejowej i rosnącej liczby podróżnych korzystających z kolei jako środka transportu.
– „Nowe przepisy pozwalają na zachowanie płynności ruchu przy jednoczesnym zapewnieniu bezpieczeństwa. Utrzymanie rozkładowej prędkości na torach sąsiadujących z miejscem prac to duża zmiana, która skróci czas przejazdów. Ograniczenia na torze remontowanym oraz dodatkowe procedury ochronne gwarantują bezpieczeństwo zarówno pracowników, jak i pasażerów. To praktyczne i potrzebne rozwiązanie” – mówi Michał Gil, członek Zarządu, dyrektor do spraw eksploatacji.
Zwiększenie efektywności i bezpieczeństwa
Zmiany zostały również ujęte w wewnętrznych instrukcjach PLK SA – Ir-1 oraz Ir-7, które stanowią podstawę do wdrożenia nowych zasad w całej sieci kolejowej. Przepisy te nie tylko zwiększają płynność ruchu kolejowego, ale także poprawiają efektywność samych prac utrzymaniowych.
Dzięki utrzymaniu rozkładowych prędkości na torach sąsiednich, pociągi towarowe i pasażerskie mogą sprawniej pokonywać trasy, co zmniejsza ryzyko opóźnień i poprawia punktualność przewozów. Jednocześnie wprowadzone procedury bezpieczeństwa minimalizują zagrożenia dla pracowników wykonujących roboty na torach.
Przyszłość kolei w Polsce
Wprowadzone zmiany to krok w kierunku nowoczesnej, bardziej efektywnej infrastruktury kolejowej w Polsce. Nowelizacja przepisów wpisuje się w strategię rozwoju kolei, która zakłada zwiększenie konkurencyjności tego środka transportu wobec innych form przemieszczania się.
Dzięki nowym regulacjom podróżni zyskają krótszy czas przejazdów, a przewoźnicy będą mogli skuteczniej zarządzać rozkładami jazdy. Jednocześnie zachowany zostanie wysoki poziom bezpieczeństwa, który jest priorytetem dla wszystkich uczestników ruchu kolejowego.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze