Jeszcze tydzień potrwa nabór CUPT-KPO 4.0. W puli 551 mln zł na autobusy zeroemisyjne
Do 21 stycznia 2025 potrwa nabór wniosków o dofinansowanie zakupu zeroemisyjnych autobusów pozamiejskich (elektrycznych, wodorowych) oraz infrastruktury ładowania/tankowania.
PKS 4.0 to czwarta edycja konkursu organizowanego przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Celem konkursu jest wsparcie zakupu zeroemisyjnych autobusów pozamiejskich (elektrycznych i wodorowych) oraz niezbędnej infrastruktury ładowania lub tankowania.
Rozkład jazdy:
- Jaki jest maksymalny poziom wsparcia wydatków kwalifikowalnych w ramach naboru PKS 4.0?
- Ile zeroemisyjnych autobusów przewiduje czwarta edycja konkursu PKS 4.0 na zakup pozamiejskiego taboru autobusowego?
- Jakie warunki muszą spełniać nowe linie autobusowe, aby kwalifikowały się do dofinansowania w ramach konkursu PKS 4.0?
57 autobusów z PKS 4.0
To już czwarta edycja konkursu w ramach KPO na wsparcie zakupu autobusów pozamiejskich i infrastruktury wspomagającej. Maksymalna liczba to 57 zeroemisyjnych autobusów, z zachowaniem łącznego progu 579 sztuk taboru zeroemisyjnego i niskoemisyjnego w ramach inwestycji, zgodnie z Decyzją Wykonawczą Rady 2024/0158 (NLE) z dnia 1 lipca 2024 r.
Zgodnie z regulaminem konkursu wnioskodawcami mogą być: organizatorzy publicznego transportu zbiorowego (województwa, powiaty, związki powiatów, związki powiatowo-gminne, związki międzygminne, gminy) oraz operatorzy publicznego transportu zbiorowego.
Dofinansowanie można przeznaczyć na: nowe pozamiejskie linie autobusowe łączące miasto, gminę sąsiadującą i co najmniej jedną inną gminę inną niż sąsiadująca lub wymianę taboru na istniejących pozamiejskich liniach autobusowych łączących miasto, gminę sąsiadującą i co najmniej jedną inną gminę inną niż sąsiadująca.
Szczegółowe informacje o wydatkach kwalifikowalnych można znaleźć w dokumentacji konkursowej – załącznik nr 6 do regulaminu konkursu. Oba dokumenty oraz wzór wniosku publikujemy w formie załączników poniżej.
Całkowita kwota przewidziana do rozdysponowania w ramach naboru wynosi 551,75 mln zł, a maksymalny poziom wsparcia ustalono na 95 proc. wydatków kwalifikowalnych. Jak informuje CUPT, ostateczna alokacja środków jest uzależniona od aktualnego kursu EUR/PLN i może ulec zmianie.
Wnioski o objęcie przedsięwzięcia wsparciem można składać tylko elektronicznie poprzez aplikację WOD2021 (LINK) od 7 stycznia 2025 r. do 21 stycznia 2025 r. Kolejność składania wniosków o objęcie przedsięwzięcia wsparciem nie ma wpływu na wyniki oceny.
Załączniki
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Poprzednie edycje
Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) przeprowadziło dotychczas trzy edycje konkursu na zakup zero- i niskoemisyjnych autobusów pozamiejskich w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Poniżej podstawowe informacje na temat tych naborów:
PKS 1.0 (CUPT-KPO 1.0):
- Termin naboru: 17 kwietnia – 17 maja 2023 r.
- Budżet: 1,689 mld zł
- Wyniki: Po przeanalizowaniu złożonej dokumentacji pozytywną ocenę otrzymało 26 przedsięwzięć z 36 złożonych w konkursie na łączną kwotę wsparcia w wysokości 285 837 674,97 zł. Wspomniana kwota obejmie wsparciem 207 szt. pozamiejskiego taboru autobusowego, w tym 39 szt. pojazdów zeroemisyjnych.
PKS 2.0 (CUPT-KPO 2.0):
- Termin naboru: 13 maja – 14 czerwca 2024 r.
- Budżet: 1,4035 mld zł
- Wyniki: Do 14 czerwca 2024 organizatorzy i operatorzy publicznego transportu zbiorowego mogli wnioskować o środki z Krajowego Planu Odbudowy na zakup nisko- i zeroemisyjnych autobusów pozamiejskich. Na wsparcie w ramach tego naboru zaplanowano ponad 1,4 mld zł.
PKS 3.0 (Edycja 3):
- Termin naboru: 9 września – 4 października 2024 r.
- Budżet: 591 mln zł
- Poziom dofinansowania: Od 80% do 95% kosztów kwalifikowanych, zależnie od indywidualnie skalkulowanych wskaźników dla wnioskodawców.
Podsumowując liczbę autobusów pozamiejskich z dofinansowałem CUPT-KPO mamy:
- I edycja – 175 autobusów 146 niskoemisyjnych 29 zeroemisyjnych
- II edycja – 323 autobusy 216 niskoemisyjnych 107 zeroemisyjnych
- III edycja – 23 autobusy zeroemisyjne
Komentarze