Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Powołano spółkę „Lubuski Transport Publiczny”. Nie tylko kolej

inforail
08.12.2025 16:30
0 Komentarzy

Decyzją radnych województwa lubuskiego powstanie nowa, jednoosobowa spółka samorządowa – Lubuski Transport Publiczny sp. z o.o. z siedzibą w Zielonej Górze.

Uchwałę w tej sprawie radni przyjęli jednogłośnie – poparło ją 28 obecnych na sesji. Nadzwyczajna sesja Sejmiku Województwa Lubuskiego odbyła się 8 grudnia 2025 r., a jej celem było stworzenie podstaw do budowy nowoczesnego, efektywnego i w pełni kontrolowanego przez region systemu transportu publicznego.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie główne zadania ma realizować nowo powołana spółka Lubuski Transport Publiczny w zakresie transportu kolejowego i autobusowego?
  2. Dlaczego samorząd województwa lubuskiego zdecydował się na stworzenie własnej spółki transportowej zamiast dalszej współpracy z dotychczasowym operatorem?
  3. Jakie korzyści dla mieszkańców regionu ma przynieść powołanie nowej spółki i jakie inwestycje w infrastrukturę transportową zaplanowano do 2035 roku?

Początek nowej drogi dla transportu publicznego w regionie

Marszałek województwa, Sebastian Ciemnoczołowski, podkreślił, że powołanie spółki jest pierwszym krokiem w długim procesie odbudowy i modernizacji transportu publicznego. Jak zaznaczał, zadaniem spółki będzie nie tylko wdrożenie nowych standardów jakości, lecz także realna walka z wykluczeniem transportowym mieszkańców.

Marszałek zwrócił uwagę, że decyzja ta jest efektem wielomiesięcznych konsultacji, spotkań z ministerstwami i instytucjami kolejowymi oraz analiz potrzeb regionu. W swoim wystąpieniu podkreślił wagę wsparcia parlamentarzystów, szczególnie posła Waldemara Sługockiego, a także radnych województwa i pracowników Departamentu Infrastruktury Transportowej.

Marszałek przedstawił również wizję rozwoju transportu w regionie do 2035 r., wskazując na kluczowe obszary inwestycji, takie jak elektryfikacja linii, modernizacja infrastruktury, odbudowa nieczynnych tras kolejowych oraz tworzenie węzłów przesiadkowych i infrastruktury przyjaznej rowerzystom.

Spółka jako fundament niezależności i jakości usług

Poseł Waldemar Sługocki ocenił powołanie spółki jako krok konieczny i spóźniony o wiele lat. Jego zdaniem własny operator transportu publicznego umożliwi regionowi pełną kontrolę nad jakością usług, efektywnością wydatków oraz planowaniem siatki połączeń – bez konieczności uzależniania się od decyzji centralnych instytucji czy zewnętrznych przewoźników.

Jak mówił poseł, Lubuszanie po raz pierwszy zyskają „gospodarza transportu publicznego” działającego lokalnie, blisko mieszkańców, odpowiedzialnego za jakość i punktualność połączeń. To, jego zdaniem, fundamentalna zmiana w myśleniu o transporcie w regionie.

Za ważny krok w kierunku uniezależnienia regionu od zewnętrznych podmiotów uznał tę decyzję również radny Sławomir Kotylak, podkreślając, że w długiej perspektywie pozwoli ona stworzyć spójny, ekonomiczny i w pełni efektywny system przewozów kolejowych i autobusowych.

Zakres działania nowej spółki

Zgodnie z uchwałą, Lubuski Transport Publiczny będzie realizował zadania własne województwa o charakterze użyteczności publicznej. Do kluczowych obszarów jej działalności należeć będzie:

  • organizacja i wykonywanie wojewódzkich oraz międzywojewódzkich przewozów pasażerskich – kolejowych i drogowych,
  • tworzenie i rozwój standardów transportu publicznego,
  • zarządzanie zintegrowanym systemem informacji pasażerskiej,
  • ustalanie taryf, ulg i regulaminów,
  • zakup, eksploatacja i modernizacja taboru,
  • prowadzenie zaplecza technicznego oraz utrzymanie i serwis taboru.

Decyzja o stworzeniu własnego przewoźnika wynika przede wszystkim z niewystarczającej jakości usług oferowanych dotychczas przez operatora realizującego umowę z województwem. Problemem są przede wszystkim liczne opóźnienia i odwołania pociągów, brak odpowiedniego zaplecza serwisowego oraz przewlekłe procedury zarządcze utrudniające elastyczne działanie.

Jak wskazano w uchwale, aż 63% taboru kolejowego obsługującego region stanowi własność Województwa Lubuskiego, co dodatkowo uzasadnia powołanie podmiotu odpowiedzialnego za jego utrzymanie i eksploatację.

Lubuskie powołało spółkę transportową
Lubuskie powołało spółkę transportową /foto: UMWL

Sprawniejszy, bardziej nowoczesny i ekonomiczny system transportu

Utworzenie wojewódzkiej spółki ma przynieść szereg korzyści – zarówno ekonomicznych, jak i organizacyjnych. Dzięki pełnej kontroli nad operatorem, samorząd będzie mógł szybciej reagować na potrzeby mieszkańców, planować rozwój transportu w sposób długofalowy i efektywny oraz inwestować w nowoczesny tabor i systemy informacyjne.

Nowy model ma również zwiększyć przejrzystość finansowania transportu publicznego oraz poprawić konkurencyjność transportu zbiorowego względem samochodów prywatnych.

Kapitał i finansowanie

Radni zgodzili się na wniesienie do spółki wkładu pieniężnego w wysokości 4 mln zł, obejmującego 4 tysiące udziałów o wartości nominalnej 1 tys. zł każdy. Kapitał ten będzie stanowił podstawę do rozpoczęcia działalności spółki oraz uruchomienia pierwszych inwestycji.

Nowy rozdział w historii lubuskiego transportu

Powołanie spółki Lubuski Transport Publiczny to ważny krok w stronę unowocześnienia i usprawnienia transportu na terenie województwa. Decyzja ta daje regionowi narzędzie do budowania stabilnego, dostępnego i przyjaznego mieszkańcom systemu przewozów, odpowiadającego na wyzwania współczesnej mobilności i potrzebę walki z wykluczeniem transportowym.

Lubuskie wkracza w nową erę – erę własnego, lokalnego operatora transportu publicznego, który ma odpowiadać realnie na potrzeby mieszkańców i zapewniać wysoką jakość usług kolejowych i autobusowych w całym regionie.

Komentarze