Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pociągiem do Wilna szybciej i częściej. Jest porozumienie PKP Intercity i LTG Link

inforail
27.05.2025 15:30
0 Komentarzy

Czas podróży pociągiem z Warszawy do Wilna od grudnia skróci się o około 1 godzinę. Pasażerowie pojadą do stolicy Litwy trzema połączeniami, które zapewnią PKP Intercity i litewskie koleje LTG Link. To plany na najbliższy czas, ale podpisany właśnie list intencyjny umocni współpracę w celu poprawy połączeń między Polską a Litwą. Docelowo podróż z Warszawy do Wilna potrwa niespełna 7 godzin.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie zmiany w połączeniach kolejowych między Warszawą a Wilnem planowane są od grudnia 2025 roku?
  2. Jakie udogodnienia i rozwiązania mają zwiększyć komfort podróży na trasie Polska–Litwa według podpisanego listu intencyjnego?
  3. W jaki sposób współpraca PKP Intercity i LTG Link wpisuje się w realizację projektu Rail Baltica?
Podpisanie listu intencyjnego
Podpisanie listu intencyjnego

Docelowo podróż w równym takcie

Dziś do Wilna mamy jedno połączenie z Krakowa przez Warszawę ze stację przesiadkową Mockava i dalej do litewskiej stolicy. Trwają też prace nad dwoma nowymi połączeniami z Wilnem: od strony zachodniej granicy Polski przez Poznań i Warszawę oraz z Suwałk.

W liście intencyjnym o współpracy LTG Link i PKP Intercity założono, że w rocznym rozkładzie jazdy na sezon 2025/2026 będą co najmniej dwie pary połączeń, a docelowo cztery dziennie, kursujące co cztery godziny pomiędzy stolicami.

Naszym celem jest nieustanne doskonalenie się i poprawa jakości podróży, aby coraz więcej Litwinów wybierało kolej jako środek transportu. Wierzę, że realizacja postanowień zawartych w liście intencyjnym pozwoli nam osiągnąć kolejny ważny cel – uczynienie podróży między Wilnem a Warszawą jeszcze bardziej atrakcyjną, co zachęci więcej osób do wyboru pociągu zamiast samochodu – mówi Kristina Meidė, Dyrektor Generalna LTG Link

Pasażerowie podróżujący na trasie Warszawa – Wilno – Warszawa pojadą z jedną przesiadką z pociągów normalnotorowych na szerokotorowe. Przy tym przesiadka, odbywająca się po stronie litewskiej na stacji Mockawa zajmie nie więcej niż 20 minut.

Jednym z naszych priorytetów jest rozszerzenie siatki połączeń międzynarodowych, a w tym szczególny nacisk chcemy położyć na rozwój połączeń z Litwą. Jest to istotne z punktu widzenia realizowanej inwestycji w Rail Baltica stanowiącej europejski projekt połączenia bałtyckich państw – podkreśla Janusz Malinowski, prezes Zarządu PKP Intercity. – Docelowo chcemy zapewnić pasażerom szybką i wygodną podróż, w przewidywalnym czasowo takcie, o dogodnych godzinach wyjazdów dla każdego pasażera.

Partnerzy listu intencyjnego postanowili, że tworząc rozkłady jazdy uwzględnią możliwości przesiadek na stacjach w Warszawie, Kownie i Wilnie na pociągi międzynarodowe i krajowe obsługiwane przez LTG Link i PKP Intercity.

Jasne zasady i komfort podróży

LTG Link i PKP Intercity ustaliły również zasady podziału kosztów przewozów i kształtowania cen biletów. Docelowo pasażerowie powinni uzyskać możliwość zakupu biletów z rezerwacją dowolnego miejsca udostępnianą przez każdego z przewoźników w komunikacji międzynarodowej lub z przesiadką do innych pociągów krajowych lub międzynarodowych. Ponadto realizacja takiego zakupu ma nastąpić w jednej transakcji za pośrednictwem stron internetowych lub aplikacji mobilnych przewoźników.

Partnerzy wyznaczyli też poziom jakości usługi, w tym dostępne udogodnienia dla podróżnych. Na trasie podróżni będą mieli zapewniony dostęp do bezprzewodowego Internetu, gniazdek elektrycznych oraz klimatyzacji, a także otrzymają możliwość skorzystania z posiłków.

Podpisanie listu intencyjnego
Podpisanie listu intencyjnego

Z myślą o podróżach Rail Baltica

Poprawa połączeń kolejowych pomiędzy Polską a Litwą dotyczy nie tylko stolic państw, ale także innych dużych miast w obu krajach. List intencyjny dotyczy również przyszłej współpracy w uruchomieniu przewozów pasażerskich na powstającej linii kolejowej Rail Baltica, która połączy Polskę z Litwą, Łotwą i Estonią.

LTG Link i PKP Intercity postanowiły, że do końca 2025 roku przygotują wspólny model przewozów pasażerskich, uwzględniający pozyskanie taboru dla tych połączeń.

Komentarze