Sofia dalej inwestuje w transport publiczny. Po trolejbusach – zamawia 35 elektrobusów
15 kwietnia 2025 roku spółka EAD w Sofii ogłosiła zamówienie na dostawę 35 autobusów elektrycznych klasy I kategorii MAXI.
W ramach postępowania planowana jest dostawa pojazdów 12-metrowych, 10 stacji ładowania oraz pełne zaplecze techniczne i szkoleniowe. O trolejbusowym zamówieniu stolicy Bułgarii pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Jakie elementy obejmuje zamówienie ogłoszone przez EAD w Sofii 15 kwietnia 2025 roku na autobusy elektryczne klasy MAXI?
- Jakie kryteria przetargowe będą decydować o wyborze dostawcy 35 elektrobusów dla Sofii?
- Jakie działania modernizacyjne w zakresie transportu publicznego prowadzi Sofia w ostatnich latach, w tym dotyczące autobusów, trolejbusów i tramwajów?
35 elektryków
Bułgarskie zamówienie zostało ogłoszone 15 kwietnia 2025 roku przez Stołeczny Transport Elektryczny EAD (СТОЛИЧЕН ЕЛЕКТРОТРАНСПОРТ ЕАД). Przetarg prowadzony jest w trybie otwartym i obejmuje kompleksową dostawę 35 niskopodłogowych szybkładujących elektrobusów o długości 12 metrów, wraz z 10 stacjami ładowania, pełnym szkoleniem personelu, dokumentacją techniczną i diagnostycznym wyposażeniem warsztatowym.
Pojazdy mają być przeznaczone do eksploatacji w Sofii, a infrastruktura ładowania zostanie rozlokowana na terenie trzech zajezdni trolejbusowych: „Nadezhda”, „Iskyr” i „Lewski”.
Szacunkowa wartość zamówienia w części pierwszej wynosi 42.000.000 BGN netto, czyli około 96.810.000 PLN netto (przy kursie 1 BGN = 2,3 PLN). Zakres obejmuje nie tylko fizyczną dostawę pojazdów i sprzętu, ale również obowiązek rejestracji autobusów w urzędzie komunikacyjnym (KAT) oraz uruchomienie wszystkich elementów systemu.
Przetargowe wymagania
Zamówienie jest objęte przepisami dyrektywy 2014/25/UE oraz dyrektywy 2009/33/WE (CVD). Uwzględnia też pełne wymogi dostępności dla osób z niepełnosprawnościami. Przewidziano opcję rozszerzenia dostawy o dodatkowe pojazdy – warunki tej opcji określone zostaną na podstawie zaoferowanej jednostkowej ceny elektrobusu.
Na oferty zamawiający czeka do 20 maja 2025 roku, a następnie komisja przetargowa oceni złożone propozycje według kryteriów:
✅ cena – 50%
✅ czas pełnego ładowania baterii – 15%
✅ warunki gwarancyjne – 15%
✅ eksploatacyjne zużycie energii (kWh/km) – 10%
✅ czas realizacji dostawy – 10%
W szczegółach technicznych przewidziano m.in. maksymalny czas pełnego ładowania do 600 sekund (10 minut), a minimalna pojemność pojazdów to 12 metrów długości i niskopodłogowa konstrukcja. Gwarancje punktowane są osobno dla całego pojazdu, powłok lakierniczych, napędu, akumulatorów, układu antykorozyjnego i struktury ramowej.
Pełna dokumentacja postępowania dostępna jest pod adresem: https://app.eop.bg/today/388121
Zakupowe tło
W ostatnich latach Sofia intensywnie modernizuje swoją flotę transportu publicznego, inwestując w nowe autobusy, trolejbusy i tramwaje. W czerwcu 2024 roku władze miasta ogłosiły plan odnowy floty o wartości ponad 1 miliarda BGN, obejmujący zakup 500 nowych pojazdów, w tym 280 autobusów, 75 trolejbusów i 150 tramwajów.
Autobusy:
- Planowane jest nabycie 260 nowych autobusów, z czego 60 będzie elektrycznych.
- Wcześniej, Sofia zakupiła 126 przegubowych autobusów MAN Lion’s City G CNG oraz 110 autobusów Yutong.
- W 2022 roku dostarczono 30 elektrycznych minibusów e-Jest od firmy Karsan.
Trolejbusy:
- Miasto planuje zakup 75 nowych trolejbusów z możliwością ładowania z sieci trakcyjnej.
Tramwaje:
- Przewidziano zakup 110 nowych tramwajów oraz modernizację kolejnych 40.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze