Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Częstochowa z umową na dziesięć autobusów elektrycznych od Solarisa. Pierwsze MEGA

infobus
25.03.2025 19:03
0 Komentarzy

25 marca 2025 r. częstochowski samorząd zamówił 10 nowych elektrycznych autobusów miejskich Solarisa.

Współfinansowane środkami Krajowego Planu Odbudowy zamówienie za ponad 44 mln zł ma zostać w połowie wykonane do końca tego roku, a w połowie – do końca lutego 2026 r. O tym zamówieniu pisaliśmy w TransInfo już wcześniej.

Rozkład jazdy:

  1. Ile elektrycznych autobusów przegubowych zamówiła Częstochowa w Solarisie?
  2. Jakie dofinansowanie z Krajowego Planu Odbudowy otrzymało miasto na ten zakup?
  3. Jakie kluczowe nowości techniczne będą miały zamówione autobusy elektryczne?
MPK Częstochowa będzie miało dziesięć autobusów elektrycznych / fot. UM Częstochowa
MPK Częstochowa będzie miało dziesięć autobusów elektrycznych / fot. UM Częstochowa

Pierwsze e-przegubowce

Częstochowa podpisała z „Solarisem” umowę na dostawę 10 nowych przegubowych autobusów elektrycznych. Koszt kontraktu to 44,1 mln zł, z czego 35 mln to dofinansowanie zdobyte przez miasto z KPO.

-„W Częstochowie realizujemy program „Lepszej Komunikacji”. W jego ramach dbamy o to, żeby w mieście było coraz więcej dobrych, bezpiecznych i wygodnych dla mieszkańców połączeń komunikacyjnych. Dlatego realizujemy obecnie m.in. strategiczny łącznik ul. 1 Maja z ul. Krakowską z wiaduktem nad torami kolejowymi – mówił dzisiaj prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk. – Chcemy też, żeby komunikacja publiczna stawała się coraz bardziej komfortowa i ekologiczna, i aby mieszkańcy chętnie przesiadali się na autobusy oraz tramwaje. Dlatego dzisiaj podpisujemy umowę na 10 nowych autobusów „elektryków”. To będą autobusy długie, potrzebne na najbardziej popularnych i obciążonych miejskich trasach.

Nowe autobusy będą „przegubowcami” o długości 18 metrów ze 118 miejscami dla pasażerów, w tym 41 miejsc siedzących. 12 miejsc siedzących będzie dostępnych z poziomu niskiej podłogi (a 4 z nich mają być przeznaczone dla osób o obniżonej sprawności ruchowej). Będą wyposażone w silniki o mocy 240 kW. Pojazdy mają możliwość odzysku energii elektrycznej podczas hamowania autobusu dla potrzeb ładowania magazynu energii oraz funkcję ograniczenia prędkości do 70 km/h.

-„Będziemy dostarczać 10 autobusów z tych najdłuższych, wyposażonych w najnowszą technologię i największą dostępną pojemność baterii, co przekłada się na ich zasięg i elastyczność użytkowania przez przewoźnika. Jest to obecnie nasz flagowy produkt” – rekomenduje Romuald Witkowski, dyrektor generalny Solaris Bus & Coach.

Jak z kolei powiedział Waldemar Wlazło – regionalny dyrektor ds. sprzedaży Solaris Bus & Coach – nowością w zamówionych przez Częstochowę autobusach będzie zaawansowany, inteligentny system bezpieczeństwa, identyfikujący przeszkody na drodze i zatrzymujący pojazd w przypadku braku stosownej reakcji ze strony kierującego.

MPK Częstochowa będzie miało dziesięć autobusów elektrycznych / fot. UM Częstochowa
MPK Częstochowa będzie miało dziesięć autobusów elektrycznych / fot. UM Częstochowa

Jeszcze w tym roku

W ramach kontraktu po rozstrzygniętym przetargu jeszcze w tym roku do Częstochowy ma trafić pięć nowych elektrycznych Solarisów wraz z kompletną infrastrukturą do ładowania, a do końca lutego przyszłego roku – kolejnych pięć sztuk.

-„Nowe autobusy zastąpią te najbardziej obecnie wyeksploatowane we flocie MPK Mercedesy Conecto, które służą mieszkańcom już blisko 20 lat. To będzie duży skok jakościowy, nie tylko w zakresie systemu bezpieczeństwa i dostępności z poziomu niskiej podłogi, ale także m.in. poprzez cichszą pracę, pełną ekologię i większy komfort pracy dla kierowców – zapowiada prezes częstochowskiego MPK Mariusz Sikora.

Zakup jest możliwy dzięki środkom pozyskanym przez miasto na inwestycje w bezemisyjny transport publiczny z Krajowego Planu Odbudowy. Umowa wartości 44,1 mln zł – oprócz autobusów i 10 stacjonarnych ładowarek – obejmuje też dostawę urządzeń i narzędzi diagnostycznych oraz realizację niezbędnych szkoleń.

W 2023 r. MPK wzbogaciło się o cztery nowe „elektryki” od Autosana (także zakupione z dofinansowaniem ze środków unijnych), a w całej autobusowej flocie Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Częstochowie jeździ już blisko pół setki pojazdów z napędem innym niż spalinowy (elektrycznym, hybrydowym i z napędem na sprężony gaz ziemny CNG).

MPK Częstochowa będzie miało dziesięć autobusów elektrycznych / fot. UM Częstochowa
W spotkaniu związanym z podpisaniem umowy – oprócz wyżej wymienionych – uczestniczyli także: Rafał Oziębała – zastępca prezesa MPK, Małgorzata Biernat – naczelniczka Wydziału Inżynierii Miejskiej i Kontroli Urzędu Miasta i Monika Bilnik z Wydziału Inwestycji i Zamówień Publicznych UM. Fot. z podpisania umowy między Miastem Częstochowa a Solarisem 25 marca 2025 r. (na terenie zajezdni MPK) – Grzegorz Skowronek (UM).

Komentarze