Częstochowa z umową na dziesięć autobusów elektrycznych od Solarisa. Pierwsze MEGA
25 marca 2025 r. częstochowski samorząd zamówił 10 nowych elektrycznych autobusów miejskich Solarisa.
Współfinansowane środkami Krajowego Planu Odbudowy zamówienie za ponad 44 mln zł ma zostać w połowie wykonane do końca tego roku, a w połowie – do końca lutego 2026 r. O tym zamówieniu pisaliśmy w TransInfo już wcześniej.
Rozkład jazdy:
- Ile elektrycznych autobusów przegubowych zamówiła Częstochowa w Solarisie?
- Jakie dofinansowanie z Krajowego Planu Odbudowy otrzymało miasto na ten zakup?
- Jakie kluczowe nowości techniczne będą miały zamówione autobusy elektryczne?
Pierwsze e-przegubowce
Częstochowa podpisała z „Solarisem” umowę na dostawę 10 nowych przegubowych autobusów elektrycznych. Koszt kontraktu to 44,1 mln zł, z czego 35 mln to dofinansowanie zdobyte przez miasto z KPO.
-„W Częstochowie realizujemy program „Lepszej Komunikacji”. W jego ramach dbamy o to, żeby w mieście było coraz więcej dobrych, bezpiecznych i wygodnych dla mieszkańców połączeń komunikacyjnych. Dlatego realizujemy obecnie m.in. strategiczny łącznik ul. 1 Maja z ul. Krakowską z wiaduktem nad torami kolejowymi – mówił dzisiaj prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk. – Chcemy też, żeby komunikacja publiczna stawała się coraz bardziej komfortowa i ekologiczna, i aby mieszkańcy chętnie przesiadali się na autobusy oraz tramwaje. Dlatego dzisiaj podpisujemy umowę na 10 nowych autobusów „elektryków”. To będą autobusy długie, potrzebne na najbardziej popularnych i obciążonych miejskich trasach.
Nowe autobusy będą „przegubowcami” o długości 18 metrów ze 118 miejscami dla pasażerów, w tym 41 miejsc siedzących. 12 miejsc siedzących będzie dostępnych z poziomu niskiej podłogi (a 4 z nich mają być przeznaczone dla osób o obniżonej sprawności ruchowej). Będą wyposażone w silniki o mocy 240 kW. Pojazdy mają możliwość odzysku energii elektrycznej podczas hamowania autobusu dla potrzeb ładowania magazynu energii oraz funkcję ograniczenia prędkości do 70 km/h.
-„Będziemy dostarczać 10 autobusów z tych najdłuższych, wyposażonych w najnowszą technologię i największą dostępną pojemność baterii, co przekłada się na ich zasięg i elastyczność użytkowania przez przewoźnika. Jest to obecnie nasz flagowy produkt” – rekomenduje Romuald Witkowski, dyrektor generalny Solaris Bus & Coach.
Jak z kolei powiedział Waldemar Wlazło – regionalny dyrektor ds. sprzedaży Solaris Bus & Coach – nowością w zamówionych przez Częstochowę autobusach będzie zaawansowany, inteligentny system bezpieczeństwa, identyfikujący przeszkody na drodze i zatrzymujący pojazd w przypadku braku stosownej reakcji ze strony kierującego.
Jeszcze w tym roku
W ramach kontraktu po rozstrzygniętym przetargu jeszcze w tym roku do Częstochowy ma trafić pięć nowych elektrycznych Solarisów wraz z kompletną infrastrukturą do ładowania, a do końca lutego przyszłego roku – kolejnych pięć sztuk.
-„Nowe autobusy zastąpią te najbardziej obecnie wyeksploatowane we flocie MPK Mercedesy Conecto, które służą mieszkańcom już blisko 20 lat. To będzie duży skok jakościowy, nie tylko w zakresie systemu bezpieczeństwa i dostępności z poziomu niskiej podłogi, ale także m.in. poprzez cichszą pracę, pełną ekologię i większy komfort pracy dla kierowców – zapowiada prezes częstochowskiego MPK Mariusz Sikora.
Zakup jest możliwy dzięki środkom pozyskanym przez miasto na inwestycje w bezemisyjny transport publiczny z Krajowego Planu Odbudowy. Umowa wartości 44,1 mln zł – oprócz autobusów i 10 stacjonarnych ładowarek – obejmuje też dostawę urządzeń i narzędzi diagnostycznych oraz realizację niezbędnych szkoleń.
W 2023 r. MPK wzbogaciło się o cztery nowe „elektryki” od Autosana (także zakupione z dofinansowaniem ze środków unijnych), a w całej autobusowej flocie Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Częstochowie jeździ już blisko pół setki pojazdów z napędem innym niż spalinowy (elektrycznym, hybrydowym i z napędem na sprężony gaz ziemny CNG).
Komentarze