Grupa ZUE podpisuje największą umowę w historii. Kontrakt z PKP PLK wart 2,6 mld zł netto
Grupa ZUE osiągnęła przełomowy moment w swojej działalności, podpisując z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi S.A. rekordową umowę na zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych na odcinku Gdynia Chylonia – Lębork w ramach projektu „Prace na linii kolejowej nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia – Słupsk. Faza II”.
To największy kontrakt w historii firmy, o wartości 2,6 mld zł netto (3,2 mld zł brutto), który podniósł portfel zamówień Grupy ZUE do poziomu 3,7 mld zł.
Rozkład jazdy:
- W jaki sposób modernizacja linii kolejowej nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia – Lębork wpłynie na czas podróży i codzienną mobilność mieszkańców Pomorza?
- Jak znaczący dla pozycji ZUE na rynku infrastruktury kolejowej jest kontrakt o wartości 2,6 mld zł netto i rekordowy portfel zamówień na poziomie 3,7 mld zł?
- Jakie korzyści dla transportu towarowego i obsługi portów przyniesie zwiększenie prędkości pociągów oraz przepustowości linii między Trójmiastem a Lęborkiem?
Najkorzystniejsza oferta i decyzja KIO otwierająca drogę do umowy
W przetargu złożono siedem ofert, z których to propozycja ZUE została uznana za najkorzystniejszą. W październiku Krajowa Izba Odwoławcza oddaliła odwołania, potwierdzając prawidłowość decyzji zamawiającego i umożliwiając podpisanie umowy 16 grudnia 2025 roku.
Realizacja zadania potrwa 56 miesięcy, a zakończenie inwestycji planowane jest na połowę 2030 roku.
Prezes ZUE: „To największa umowa w historii Grupy ZUE”
Prezes ZUE S.A., Wiesław Nowak, podkreślił znaczenie kontraktu nie tylko dla firmy, lecz także dla całego regionu:
„Informujemy o podpisaniu największej w historii Grupy ZUE umowy, opiewającej na kwotę 2,6 mld zł netto. Cieszymy się, że będziemy mogli zrealizować tak ważną inwestycję jaką jest rozbudowa odcinka kolejowego Gdynia Chylonia – Lębork. Wygrana w tak dużym przetargu umacnia naszą pozycję na rynku infrastruktury kolejowej.”
Prezes zaznaczył, że firma ma wieloletnie doświadczenie w realizacji skomplikowanych projektów kolejowych, a zakres prac przełoży się na poprawę komfortu podróżnych, skrócenie czasu przejazdów oraz zwiększenie dostępu do kolei na Pomorzu.
Dodał również:
„Wciąż aktywnie przystępujemy do kolejnych przetargów i składamy oferty zarówno w Polsce, jak i za granicą – w Rumunii, Niemczech i Słowacji. Nasz portfel zamówień wzrósł do rekordowego poziomu 3,7 mld zł.”
Zakres inwestycji: nowe przystanki, modernizacja stacji i wzrost prędkości pociągów
W ramach kontraktu ZUE przebuduje wszystkie stacje na odcinku Gdynia Chylonia – Lębork, w tym:
- Gdynia Chylonia
- Rumia
- Reda
- Wejherowo
- Luzino
- Bożepole Wielkie
- Godętowo
- Lębork
Powstaną także nowe przystanki, które znacząco zwiększą dostępność transportu kolejowego dla mieszkańców regionu.
Modernizacja infrastruktury oraz sieci trakcyjnej pozwoli na zwiększenie przepustowości trasy, co przełoży się na krótszy czas dojazdu do Trójmiasta.
Po zakończeniu prac pociągi pasażerskie będą mogły osiągać prędkość:
- 160 km/h na odcinku Gdynia Chylonia – Wejherowo
- 200 km/h na odcinku Wejherowo – Lębork
Prędkość pociągów towarowych wzrośnie z 70 km/h do 120 km/h.
Korzyści dla regionu: gospodarka, mobilność i klimat
Prezes Nowak podkreśla, że modernizacja linii nr 202 będzie miała ogromny wpływ na rozwój Pomorza:
„Modernizacja infrastruktury kolejowej nie tylko skróci czas podróży i poprawi komfort pasażerów, ale również zwiększy atrakcyjność kolei jako codziennego środka transportu.”
Dzięki usprawnieniu przejazdu pociągów towarowych zwiększy się także efektywność obsługi portów i centrów logistycznych. Zmodernizowana linia stanie się ważnym elementem transportowego kręgosłupa regionu, przyczyniając się do ograniczenia ruchu drogowego i redukcji emisji.
Grupa ZUE – silny wykonawca na rynku polskim i zagranicznym
ZUE S.A. to jedna z kluczowych firm w Polsce specjalizujących się w budowie i modernizacji infrastruktury kolejowej i tramwajowej. Grupa realizuje projekty w formule generalnego wykonawstwa, obejmujące:
- roboty ziemne i budowę podtorza,
- systemy odwodnienia,
- budowę obiektów inżynieryjnych,
- modernizację systemów zasilania i trakcji,
- prace drogowe,
- utrzymanie infrastruktury miejskiej.
Grupa rozwija działalność również poza granicami kraju – w Rumunii, Niemczech i poprzez firmę Railway gft Polska.
Od 2010 roku ZUE S.A. notowana jest na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie, a większościowym akcjonariuszem (62,5%) pozostaje Wiesław Nowak.






Komentarze