Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Ceske Dráhy i ZSSK uruchamiają nowe połączenie Praga – Ołomuniec – Bratysława

inforail
08.12.2025 18:30
0 Komentarzy

Ceske Dráhy, we współpracy ze Železničną Spoločnosťą Slovensko (ZSSK), ogłosiły wprowadzenie nowego, bezpośredniego połączenia EuroCity na trasie Praga – Ołomuniec – Bratysława.

To odpowiedź na rosnące potrzeby podróżnych i kolejny krok w rozwoju transgranicznych przewozów kolejowych między obydwoma krajami. Nowa trasa ma ułatwić dojazd studentom, osobom pracującym oraz pasażerom podróżującym między Morawami, Czechami i Słowacją.

Rozkład jazdy:

  1. W jaki sposób nowe połączenie Praha–Olomouc–Bratislava poprawi dostępność transportową regionów Moraw i Słowacji oraz jakie grupy pasażerów skorzystają na nim najbardziej?
  2. Jakie znaczenie dla jakości podróży ma wykorzystanie nowoczesnych wagonów znanych z linii „Berliner” oraz kultowego wagonu restauracyjnego „Knödel Express”?
  3. W jaki sposób zwiększenie liczby pociągów railjet i wprowadzenie ComfortJetów może wpłynąć na konkurencyjność transgranicznych połączeń kolejowych Czech, Słowacji i Węgier?

Nowe szybkie połączenie raz w tygodniu – idealne na weekendowe podróże

Nowy para pociągów będzie kursowała w najbardziej oblegane dni – w niedziele i poniedziałki.

EC 299 wyruszy z Pragi w każdą niedzielę o 18:31, zatrzyma się w Pardubicach i Ołomuńcu (20:43), a następnie pojedzie przez Otrokovice, Brzecław i Kúty do Bratysławy. Przyjazd na stację Bratislava hlavná stanica zaplanowano na 23:06.

EC 298 w przeciwnym kierunku odjedzie z Bratysławy w każdy poniedziałek o 4:42, zatrzymując się kolejno w Břeclavi, Otrokovicach, Ołomuńcu (7:04), Pardubicach, by dotrzeć do Pragi o 9:28.

Nowa linia zapewni pierwsze od dawna bezpośrednie połączenie między Ołomuńcem a Bratysławą, które dotychczas wymagało przesiadek.

Lepsze połączenia dla regionu Zlína

Pociągi będą zatrzymywać się również w Otrokovicach, co otworzy nowe możliwości dla mieszkańców regionu Zlínska. Ułatwi to zarówno wieczorne podróże do Bratysławy, jak i poranne przejazdy z Bratysławy do Pragi.

Dla studentów i pracowników dojeżdżających do uniwersytetów w Ołomuńcu czy Pradze nowe połączenie oznacza bardziej komfortową i krótszą podróż bez dodatkowych przesiadek.

Nowoczesny tabor i kultowy wagon restauracyjny

Na nową trasę Ceske Dráhy skierują nowoczesne wagony znane z popularnej linii „Berliner” (Praga–Berlin–Hamburg). Pasażerowie mogą liczyć na:

  • bezpłatne Wi-Fi,
  • gniazdka przy każdym miejscu,
  • ergonomiczne siedzenia,
  • klimatyzację,
  • wysoki komfort jazdy.

Dodatkowo w składach pojawi się kultowy wagon restauracyjny WRmz815, znany w krajach niemieckojęzycznych jako „Knödel Express”. To ukłon w stronę jakości usług gastronomicznych, które stały się jednym z wyróżników ČD na trasach międzynarodowych.

Połączenia te będą realizowane na komercyjne ryzyko przewoźnika, a w Czechach obowiązywać będzie obowiązkowa rezerwacja miejsc. Ceny biletów zaczynają się od:

  • 432 CZK na trasie Praga – Bratysława,
  • 198 CZK między Bratysławą a Ołomuńcem.

W przypadku taryfy Včasná jízdenka Europa obowiązuje zasada: im wcześniej kupisz, tym mniej zapłacisz.

Pociąg Ceskich drahy
Pociąg Ceskich drahy/foto: CD

Railjety i ComfortJety zwiększą komfort podróży na Słowację i do Węgier

Zmiana rozkładu oznacza również znaczącą poprawę jakości pociągów na trasach do Słowacji i Węgier. Na linii Praha – Brno – Bratislava – Budapešť pojawi się więcej pociągów kategorii railjet – aż 5 par dziennie w obu kierunkach.

Ceske Dráhy wprowadzą:

  • nowoczesne ComfortJet – najnowsze składy do dalekobieżnych przewozów,
  • cenione wśród pasażerów Railjety, kursujące już od 2014 roku między Czechami a Austrią.

Nowe składy przyniosą dodatkowe udogodnienia, m.in. kino dla dzieci i internetowy portal informacyjno-rozrywkowy.

Rekordowa liczba pociągów w rozkładzie 2026

W nowym rozkładzie jazdy ČD przewidziały:

  • 8 723 różnych pociągów,
  • średnio 6 552 pociągi dziennie,
  • łączny przebieg roczny – około 119 milionów kilometrów.

Około 2/3 pracy eksploatacyjnej stanowią połączenia regionalne, pozostała część to przewozy dalekobieżne, w tym rosnąca liczba międzynarodowych relacji do Austrii, Słowacji, Węgier i Niemiec.

Nowe połączenie – nowy etap integracji kolejowej regionu

Uruchomienie połączenia Praha – Olomouc – Bratislava jest ważnym krokiem w umacnianiu czesko-słowackiej współpracy kolejowej. Dla pasażerów oznacza to:

  • wygodniejsze podróże,
  • krótsze czasy przejazdu,
  • większą dostępność nowoczesnego taboru,
  • lepsze skomunikowanie ważnych miast akademickich obu krajów.

Nowe pociągi EC 298/299 wpisują się w strategię ČD zwiększania jakości i liczby transgranicznych połączeń oraz rozwijania oferty międzynarodowej w oparciu o nowoczesny, komfortowy tabor.

Komentarze