Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

WOT i SOK wzmacniają ochronę infrastruktury kolejowej. Ponad 400 żołnierzy w działaniach patrolowych

inforail
19.11.2025 17:30
0 Komentarzy

Wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz poinformował, że Wojska Obrony Terytorialnej zostały skierowane do wspólnych patroli ze Służbą Ochrony Kolei.

Decyzja jest reakcją na niedawne akty dywersji na linii Warszawa–Lublin, które miały charakter terrorystyczny.

Rozkład jazdy:

  1. W jaki sposób Wojska Obrony Terytorialnej wspólnie ze Służbą Ochrony Kolei zabezpieczają kluczowe odcinki infrastruktury kolejowej?
  2. Jakie były okoliczności i skutki dwóch aktów dywersji na trasie Warszawa–Lublin, które doprowadziły do wprowadzenia dodatkowych patroli?
  3. Jakie instytucje biorą udział w śledztwie dotyczącym aktów sabotażu i jaki zakres działań prowadzi specjalny zespół prokuratorów?
Wojsko
Patrol WOT

Ponad 400 żołnierzy patroluje 80 kluczowych odcinków

Jak przekazał szef MON, ponad 400 żołnierzy WOT wraz z funkcjonariuszami SOK prowadzi działania patrolowe na 80 najważniejszych odcinkach infrastruktury kolejowej w kraju. Kontrolowane są m.in. tory, nasypy, mosty, przepusty oraz strategiczne węzły kolejowe.

Do działań wykorzystywany jest pełen dostępny sprzęt – drony, pojazdy specjalne, a także śmigłowce. Resort obrony zapowiedział, że współpraca WOT i SOK będzie trwała tak długo, jak będzie to konieczne, a w razie potrzeby liczba żołnierzy zostanie zwiększona.

Wsparcie wszystkich brygad WOT

Wojska Obrony Terytorialnej podkreślają, że priorytetem pozostaje pełna ochrona kluczowej infrastruktury transportowej oraz zapewnienie bezpieczeństwa mieszkańcom. W komunikacie poinformowano, że wszystkie brygady WOT są zaangażowane w działania, prowadząc przeszukania i patrole na terenie całego kraju.

Około 400 terytorialsów bierze udział w działaniach fizycznej ochrony infrastruktury, kontrolując newralgiczne miejsca i sprawdzając, czy nie występują potencjalne zagrożenia.

Reakcja na akty dywersji na trasie Warszawa–Lublin

W weekend na linii Warszawa – Lublin doszło do dwóch aktów dywersji. W miejscowości Mika eksplozja ładunku wybuchowego zniszczyła tor kolejowy. Premier Donald Tusk informował, że celem mogło być wysadzenie przejeżdżającego pociągu.

Drugi incydent miał miejsce w pobliżu stacji Gołąb, gdzie pociąg przewożący 475 pasażerów musiał gwałtownie hamować z powodu uszkodzonej infrastruktury. Oba zdarzenia miały charakter terrorystyczny.

Patrol SOK
Patrol SOK

Śledztwo prowadzone przez specjalny zespół

Prokuratura wszczęła śledztwo dotyczące dywersji skierowanej przeciwko infrastrukturze kolejowej. Sprawa ma charakter działań na rzecz obcego wywiadu. Dochodzenie prowadzone będzie przez specjalny zespół prokuratorów, funkcjonariuszy ABW oraz Centralnego Biura Śledczego Policji.

Celem śledztwa jest ustalenie sprawców, ich motywów oraz ewentualnych powiązań z zewnętrznymi strukturami.

Działania ochronne potrwają tak długo, jak będzie trzeba

Kosiniak-Kamysz podkreślił, że współpraca WOT i SOK będzie kontynuowana bezterminowo – do czasu pełnego wykluczenia zagrożenia. Jeśli sytuacja będzie tego wymagać, na tory skierowani zostaną kolejni żołnierze.

Komentarze