WOT i SOK wzmacniają ochronę infrastruktury kolejowej. Ponad 400 żołnierzy w działaniach patrolowych
Wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz poinformował, że Wojska Obrony Terytorialnej zostały skierowane do wspólnych patroli ze Służbą Ochrony Kolei.
Decyzja jest reakcją na niedawne akty dywersji na linii Warszawa–Lublin, które miały charakter terrorystyczny.
Rozkład jazdy:
- W jaki sposób Wojska Obrony Terytorialnej wspólnie ze Służbą Ochrony Kolei zabezpieczają kluczowe odcinki infrastruktury kolejowej?
- Jakie były okoliczności i skutki dwóch aktów dywersji na trasie Warszawa–Lublin, które doprowadziły do wprowadzenia dodatkowych patroli?
- Jakie instytucje biorą udział w śledztwie dotyczącym aktów sabotażu i jaki zakres działań prowadzi specjalny zespół prokuratorów?
Ponad 400 żołnierzy patroluje 80 kluczowych odcinków
Jak przekazał szef MON, ponad 400 żołnierzy WOT wraz z funkcjonariuszami SOK prowadzi działania patrolowe na 80 najważniejszych odcinkach infrastruktury kolejowej w kraju. Kontrolowane są m.in. tory, nasypy, mosty, przepusty oraz strategiczne węzły kolejowe.
Do działań wykorzystywany jest pełen dostępny sprzęt – drony, pojazdy specjalne, a także śmigłowce. Resort obrony zapowiedział, że współpraca WOT i SOK będzie trwała tak długo, jak będzie to konieczne, a w razie potrzeby liczba żołnierzy zostanie zwiększona.
Wsparcie wszystkich brygad WOT
Wojska Obrony Terytorialnej podkreślają, że priorytetem pozostaje pełna ochrona kluczowej infrastruktury transportowej oraz zapewnienie bezpieczeństwa mieszkańcom. W komunikacie poinformowano, że wszystkie brygady WOT są zaangażowane w działania, prowadząc przeszukania i patrole na terenie całego kraju.
Około 400 terytorialsów bierze udział w działaniach fizycznej ochrony infrastruktury, kontrolując newralgiczne miejsca i sprawdzając, czy nie występują potencjalne zagrożenia.
Reakcja na akty dywersji na trasie Warszawa–Lublin
W weekend na linii Warszawa – Lublin doszło do dwóch aktów dywersji. W miejscowości Mika eksplozja ładunku wybuchowego zniszczyła tor kolejowy. Premier Donald Tusk informował, że celem mogło być wysadzenie przejeżdżającego pociągu.
Drugi incydent miał miejsce w pobliżu stacji Gołąb, gdzie pociąg przewożący 475 pasażerów musiał gwałtownie hamować z powodu uszkodzonej infrastruktury. Oba zdarzenia miały charakter terrorystyczny.
Śledztwo prowadzone przez specjalny zespół
Prokuratura wszczęła śledztwo dotyczące dywersji skierowanej przeciwko infrastrukturze kolejowej. Sprawa ma charakter działań na rzecz obcego wywiadu. Dochodzenie prowadzone będzie przez specjalny zespół prokuratorów, funkcjonariuszy ABW oraz Centralnego Biura Śledczego Policji.
Celem śledztwa jest ustalenie sprawców, ich motywów oraz ewentualnych powiązań z zewnętrznymi strukturami.
Działania ochronne potrwają tak długo, jak będzie trzeba
Kosiniak-Kamysz podkreślił, że współpraca WOT i SOK będzie kontynuowana bezterminowo – do czasu pełnego wykluczenia zagrożenia. Jeśli sytuacja będzie tego wymagać, na tory skierowani zostaną kolejni żołnierze.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok







Komentarze