Na nieczynną od 25 lat linię kolejową wrócą pociągi. Będą też nowe przystanki
To bardzo ważna inwestycja dla Kaszub, Pomorza i całego kraju. Nieczynna od 25 lat linia kolejowa z Kartuz przez Sierakowice do Lęborka znowu ożyje.
Już za niecałe trzy lata pojadą nią pociągi pasażerskie. Trasa będzie też służyć obsłudze powstającej w gminie Choczewo elektrowni jądrowej.
Rozkład jazdy:
- Jakie miejscowości na Kaszubach i Pomorzu zyskają dostęp do kolei dzięki odbudowie linii 229 z Kartuz przez Sierakowice do Lęborka?
- W jaki sposób ta inwestycja wpisuje się w plany strategiczne związane z budową elektrowni jądrowej w gminie Choczewo?
- Jakie inne projekty kolejowe realizowane są na Pomorzu w ramach Paktu Kolejowego i jakie znaczenie mają dla walki z wykluczeniem komunikacyjnym regionu?
Jest umowa
Umowę na opracowanie projektu i odbudowę linii kolejowej 229 pomiędzy Kartuzami a Lęborkiem podpisali przedstawiciele Polskich Linii Kolejowych oraz firmy Torpol, 22 września 2025 r. w Sierakowicach. W uroczystości wziął udział premier RP Donald Tusk, minister infrastruktury Dariusz Klimczak, wicemarszałek województwa pomorskiego Leszek Bonna oraz parlamentarzyści i samorządowcy z Kaszub.
Niespełna rok temu, jesienią 2024 r. z inicjatywy samorządu województwa pomorskiego podpisane zostało porozumienie
– Pakt Kolejowy dla Pomorza. Zakłada on przywrócenie ruchu kolejowego na linii z Kartuz przez Sierakowice do Lęborka. – Konsekwentnie krok po kroku wspólnie realizujemy postanowienia paktu. Podpisana umowa to kamień milowy jeśli chodzi o przywrócenie linii z Kartuz do Lęborka. To realizacja marzeń lokalnej społeczności – podkreśla wicemarszałek województwa pomorskiego Leszek Bonna.
Równo 10 lat temu kolej wróciła do Kartuz. Teraz czas na Miechucino, Sierakowice czy Kamienice Królewską. Warto dodać, że samorząd województwa pomorskiego od lat wspiera kolejowe oraz transportowe inwestycje. Powstają np. węzły integracyjne jak choćby ten na stacji w Sierakowicach.
Rewitalizacja oznacza powrót kolei do szeregu kaszubskich miejscowości, także tych, które historycznie nie posiadały przystanku na linii Kartuzy – Lębork, gdy przed 2000 r. kursowały nią pociągi. Są to: Grzybno (nowy przystanek), Prokowo, Łapalice (nowy przystanek), Garcz, Cieszenie, Miechucino, Mojusz, Sierakowice, Sierakowice Szkoła (nowy przystanek), Kamienica Królewska, Niepoczołowice, Linia – Zakrzewo, Kętrzyno, Nawcz, Rozłazino. Czas przejazdu najszybszych pociągów z Sierakowic do Gdańska wyniesie ok. 1h 15 min.
– Wielu komentatorów śmiało się z byłego wójta Sierakowic Tadeusza Kobieli czy marszałka województwa Mieczysław Struka, że budują węzeł integracyjny tam, gdzie pociągi nie dojeżdżają od lat. Dlatego dziś zabieramy się do pracy – zaznaczał w Sierakowicach premier Donald Tusk.
Trzeba też pamiętać, że linia będzie służyć nie tylko pasażerom, ale również składom towarowym.
Odbudowa połączenia z Kartuz przez Sierakowice do Lęborka to strategiczna inwestycja nie tylko dla naszego regionu, ale dla całego kraju. Tory zapewnią kolejowy dojazd do powstającej w gminie Choczewo elektrowni jądrowej.
– Myślimy nie tylko o lokalnych udogodnieniach, ważnych dla mieszkańców tej ziemi. Linia kolejowa będzie też częścią strategicznego planu, jakim jest budowa elektrowni atomowej w Lubiatowie. Bez linii kolejowych nie byłoby mowy, by ta inwestycja stała się faktem. To kolejny dowód na to, że robimy, a nie gadamy – mówił premier Tusk.
Linia, która jest nieczynna od 25 lat zostanie praktycznie odbudowana od zera. Wielkie plany infrastrukturalne jak CPK, Kolej Dużych Prędkości muszą iść w parze z lokalnymi inwestycjami. Premier podkreślił, że aby mieć elektrownię jądrową i tańszy bezpieczny prąd, trzeba budować właśnie takie specjalne połączenia kolejowe oraz drogowe. Dlatego bardzo ważne są połączenia takie jak to. Powstaną nowe tory, bezpieczne przejazdy i perony dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Pociągi osobowe pojadą z prędkością do 120 km/h. Prace mają zakończyć się w ciągu 30 miesięcy.
– Już dziś zapraszam. Za dwa i pół roku widzimy się w pociągu odjeżdżającym z Sierakowic bezpośrednio do centrum Gdańska – zaprasza marszałek województwa pomorskiego.
Warto dodać, że odbudowa linii 229 w powiecie kartuskim nie jest jedyną kolejową inwestycją, jaka dzieje się na Pomorzu. Wspomniany Pakt Kolejowy odnosił się nie tylko do linii przez Sierakowice. To również rewitalizacja linii w kierunku Bytowa. – Można powiedzieć, że na Pomorzu mamy kolej na kolej. To nie jest puste hasło ale nasze wspólne i konsekwentne działania – zaznacza marszałek Mieczysław Struk.
Trzeba pamiętać, że region bytowski jest modelowym wręcz przykładem wykluczenia komunikacyjnego. Zrewitalizowana linia 212 dzięki przywróceniu ruchu kolejowego przez Bytów, aż do Korzybia, poprawi skomunikowanie ziemi słupskiej, umożliwiając wygodne dojazdy z Miastka, Kępic czy Borzytuchomia do Trójmiasta. W drugą stronę możliwe będą podróże z Kościerzyny czy Bytowa do Słupska, przez Korzybie. Warto dodać, że budynek bytowskiego dworca kolejowego został wyremontowany i od 2021 r. jest tam gotowy węzeł integracyjny. Linia jest również wskazywana przez Ministerstwo Obrony Narodowej jako niezbędna dla bezpieczeństwa kraju. Trwa także modernizacja linii Lębork – Słupsk. Kolejarze szykują się do prac na odcinku Gdynia – Lębork. Poprawia się kolejowy dostęp do portów w Gdyni czy Gdańsku.
Komentarze