Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowy prezes ARP chce normalnotorowej linii kolejowej ze Śląska do Odessy

inforail
16.09.2025 15:30
0 Komentarzy

W Agencji Rozwoju Przemysłu powstaje departament międzynarodowy, którego jednym z najważniejszych celów będzie rozwijanie relacji biznesowych z Ukrainą – zapowiedział prezes ARP Bartłomiej Babuśka.

W planach są m.in. duże projekty infrastrukturalne, takie jak kolejowe połączenie od Śląska po Odessę, terminal lotniczy czy nawet polski port nad Morzem Czarnym.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie znaczenie dla polskiej gospodarki mogą mieć planowane inwestycje logistyczne z Ukrainą, takie jak kolej do Odessy czy terminal nad Morzem Czarnym?
  2. W jaki sposób nowy departament międzynarodowy w ARP ma wspierać ekspansję polskich firm na rynki zagraniczne?
  3. Jakie konkretne projekty infrastrukturalne znajdą się na liście wspólnych inwestycji Polski i Ukrainy w ramach odbudowy kraju po wojnie?
Pociąg UZ
Pociąg UZ

ARP chce być aktywnym inwestorem

Nowy prezes ARP podkreśla, że jego celem jest przekształcenie Agencji w aktywnego inwestora.

– Agencja nie może być tylko administratorem powierzonych jej spółek, musi nimi realnie zarządzać i rozwijać ich potencjał – zaznacza Babuśka. Wśród kluczowych obszarów działalności wymienia wsparcie zielonej energetyki, sektor obronny i technologie podwójnego zastosowania. Szczególne znaczenie mają dla niego inwestycje związane z infrastrukturą krytyczną, zwłaszcza w obszarze logistyki.

Logistyczne połączenie z Ukrainą

Babuśka zamierza wykorzystać swoje doświadczenie zawodowe w pracy na rynkach międzynarodowych i rozwinąć współpracę z Ukrainą. Jego zdaniem, Polska powinna przygotować się do dużych projektów logistycznych, które po zakończeniu wojny otworzą naszemu krajowi dostęp także do rynków Bliskiego Wschodu. Wśród rozważanych przedsięwzięć wymienia budowę linii kolejowej o europejskim rozstawie szyn do Odessy, rozbudowę terminala kolejowego w Sławkowie czy utworzenie polskiego portu morskiego nad Morzem Czarnym.

To jest przyszłość – kolej o europejskim rozstawie szyn. Jeśli Ukraina myśli o wejściu do UE, to nie da się tego zrobić na „szerokim torze”. W grę wchodzą jednak różne rozwiązania – powiedział. Dodał, że Azerbejdżan jest przykładem, że „kładzie się obok siebie wąski i szeroki tor”. – Jedno nie wyklucza drugiego – przyznał Babuśka. Podkreślił, że wybór docelowego rozwiązania musi być poprzedzone due diligence, żeby – jak dodał – określić, na co pójdą dziesiątki miliardów euro. – Tu chodzi o takiej skali inwestycje, o wykup ziem wzdłuż torów na obszarze o długości ponad 800 km od Lwowa do Odessy – zaznaczył.

Partnerstwo z Ukrainą

Prezes ARP wskazuje, że Polska ma pełne prawo do partnerskich rozmów o odbudowie Ukrainy po wojnie.

– Pomogliśmy Ukrainie w obliczu rosyjskiej agresji, teraz powinniśmy na równych zasadach negocjować udział Polski w odbudowie – zaznacza Babuśka. Agencja bierze udział w pracach roboczych, które mają wyłonić listę projektów inwestycyjnych. W ciągu najbliższych miesięcy ma ona zostać oficjalnie ogłoszona, a kolejnym krokiem będzie podpisanie umowy międzyrządowej.

Wzmocnienie roli ARP i Team Poland

Zdaniem prezesa Babuśki, w przeszłości ARP zaniedbywała kwestie międzynarodowe. Teraz powstanie departamentu ma umożliwić ekspansję nie tylko spółek Agencji, ale też wspierać inne polskie firmy wchodzące na rynki zagraniczne. Nowa struktura wzmocni także inicjatywę Team Poland, w ramach której współpracują m.in. ARP, Polski Fundusz Rozwoju, Bank Gospodarstwa Krajowego, PAIH i KUKE.

Agencja Rozwoju Przemysłu – profil działalności

Agencja Rozwoju Przemysłu wspiera polskie firmy, finansując inwestycje i pomagając w procesach restrukturyzacyjnych. Obecnie posiada aktywa w 76 spółkach, z czego w 51 pakiety większościowe. Grupa ARP działa w branży stoczniowej, kolejowej, metalowej, wydobywczej, odlewniczej, opakowaniowej, tekstylnej, turystycznej oraz w sektorze maszynowym. Ponadto Agencja sprawuje nadzór nad 89 spółkami z udziałem Skarbu Państwa.

Komentarze