Po latach wracają pociągi. Nowe połączenia do Ciechocinka, w Wielkopolsce i na Dolnym Śląsku
Minister infrastruktury Dariusz Klimczak ogłosił, że jeszcze w tym roku przywrócone zostaną trzy nieczynne od lat trasy kolejowe. Nowe połączenia obejmą m.in. słynne uzdrowisko – Ciechocinek, a także Bogatynię i linię Gołańcz–Kcynia w Wielkopolsce.
Prace remontowe już trwają, a pierwsi pasażerowie mają skorzystać z tych tras jeszcze w grudniu.
Rozkład jazdy:
- Które miejscowości zostaną ponownie objęte ruchem pasażerskim dzięki zapowiedzianym przez ministra inwestycjom kolejowym?
- Dlaczego minister Dariusz Klimczak określił łącznicę koło Bogatyni jako odcinek o „ogromnym znaczeniu”, mimo że ma ona mniej niż kilometr długości?
- Na kiedy planowane jest zakończenie remontów peronów w Ciechocinku, Odolionie i Aleksandrowie Kujawskim oraz uruchomienie pierwszych kursów pociągów?
Powrót pociągów do Ciechocinka
Jednym z głównych punktów inwestycji jest przywrócenie ruchu pasażerskiego do Ciechocinka – miasta znanego z walorów uzdrowiskowych, które przez lata pozbawione było bezpośredniego połączenia kolejowego. Obecnie trwają prace remontowe na peronach w Ciechocinku, Odolionie oraz Aleksandrowie Kujawskim. Zakończenie robót planowane jest na listopad 2025 roku, a pierwsze kursy pasażerskie mają ruszyć już w grudniu.
Wielkopolska: reaktywacja linii Gołańcz–Kcynia
Minister Klimczak poinformował także o zaawansowanych pracach na linii Gołańcz–Kcynia w województwie wielkopolskim. Trasa ta pozostaje nieczynna od 2004 roku, a jej przywrócenie ma znaczenie nie tylko dla pasażerów, ale również dla lokalnych samorządów walczących o poprawę dostępności transportowej regionu.
Bogatynia znowu na kolejowej mapie Polski
Symboliczny, choć krótki – niespełna kilometrowy – odcinek torów koło Bogatyni (linia nr 780) również przechodzi rewitalizację. Jak podkreśla minister, odcinek ten ma „ogromne znaczenie”, ponieważ pozwoli na przywrócenie ruchu pasażerskiego do Bogatyni – miasta, które od 2000 roku nie miało dostępu do kolei. Powrót pociągów ma więc wymiar zarówno komunikacyjny, jak i społeczny.
Minister Klimczak: „Kolej wraca tam, gdzie jej miejsce – do ludzi!”
Minister w swoim oświadczeniu na platformie X zaznaczył, że długość czynnych linii kolejowych w Polsce stale rośnie. – „Przywracamy połączenia kolejowe. Kolej wraca tam, gdzie jej miejsce – do ludzi!” – napisał. Inwestycje te wpisują się w szerszy program odbudowy lokalnych tras kolejowych, których celem jest zwiększenie dostępności transportu publicznego w mniejszych ośrodkach miejskich.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze