„Kolej Plus” do Międzychodu na razie wg starego wariantu. Nie ma decyzji ws. trasy do Czarnkowa
Projekt rewitalizacji linii kolejowej Międzychód-Szamotuły będzie przygotowany z myślą o elektryfikacji trasy i prędkości 160 km/h, ale inwestycja najpierw zostanie zrealizowana w pierwotnym wariancie, czyli prędkości 120 km/h i bez elektryfikacji – przekazał PAP wicemarszałek woj. wielkopolskiego.
W Wielkopolsce w ramach programu Kolej Plus zrewitalizowane miały zostać cztery linie kolejowe: Międzychód-Szamotuły, Rogoźno-Czarnków, Kąkolewo-Gostyń i Czempiń-Śrem. Dodatkowo zbudowana miała też zostać nowa trasa między Koninem a Turkiem. Łączną wartość wszystkich wielkopolskich projektów Kolei Plus jeszcze w 2023 r. szacowano na około 2,2 mld zł.
Rozkład jazdy:
- Dlaczego projekt „Kolej Plus” do Międzychodu realizowany jest na razie według starego wariantu?
- Jakie czynniki wpływają na brak decyzji w sprawie przebiegu trasy do Czarnkowa?
- Jakie mogą być konsekwencje realizacji inwestycji według dotychczasowego wariantu dla mieszkańców regionu?
Prace wstrzymane
W lutym PKP Polskie Linie Kolejowe i władze województwa zdecydowały o wstrzymaniu prac przy projekcie budowy nowej linii Konin-Turek. Powodem były problemy ze sfinansowaniem wartej około 1 mld zł inwestycji oraz protesty społeczne. W ub. roku PKP PLK zaproponowała także zmianę koncepcji rewitalizacji linii do Międzychodu. Miałaby ona m.in. zostać zelektryfikowana i dostosowana do prędkości 160 km/h. Z kolei Czarnków – zamiast połączony linią kolejową z Rogoźnem – miałby zostać skomunikowany zbudowanym od podstaw nowym szlakiem z Wronkami leżącymi na trasie kolejowej Poznań-Szczecin.
Odpowiedzialny za transport wicemarszałek województwa wielkopolskiego Wojciech Jankowiak w rozmowie z PAP zaznaczył, że proponowane zmiany dotyczące rewitalizacji linii Międzychód-Szamotuły spowodowałyby wzrost kosztów całego przedsięwzięcia z ponad 400 mln zł do ponad 1 mld zł. „Pula pieniędzy na Kolej Plus się nie zmienia. W skrajnym przypadku taka realizacja linii do Międzychodu musiałaby zostać przeprowadzona kosztem innych projektów” – zaznaczył samorządowiec.
„W związku z tym, po stosownych rozmowach z PKP PLK zdecydowaliśmy, że projekt rewitalizacji linii do Międzychodu będzie opracowywany w sposób rozszerzony, czyli zostanie przygotowany z myślą o elektryfikacji, większej prędkości pociągów itd. Natomiast realizacja – na tym etapie – zostanie wykonana według starego wariantu, czyli bez elektryfikacji i dla prędkości 120 km/h. Jeżeli w przyszłości PKP PLK będzie miała możliwość rozszerzenia tej inwestycji, już nie w ramach programu Kolej Plus, tylko ze swojego budżetu, to zostanie ona rozszerzona. Jednak na razie projekt będzie realizowany w dotychczasowej formule” – powiedział wicemarszałek.
Zmiany zaproponowane przez PKP PLK dotyczyły również korekty przebiegu trasy w stosunku do starego szlaku w okolicach Nojewa i Chrzypska. Ma to związek z dostosowaniem linii do prędkości 160 km/h oraz umożliwiłoby zachowanie zabytkowych obiektów inżynieryjnych, takich jak wiadukt kolejowy w Chrzypsku Małym. Wicemarszałek Jankowiak przyznał jednak, że zmianie trasy sprzeciwiła się ostatnio część okolicznych rolników.
„Na razie jest to otwarty temat, ale myślę, że obawy rolników są trochę przesadzone” – ocenił samorządowiec.
Mówiąc o projekcie linii łączącej Śrem i Czempiń, Jankowiak przypomniał, że do niedawna PKP PLK proponowały budowę części tej trasy w zupełnie nowym śladzie, z pominięciem Czempinia.
„Przekonałem naszych partnerów, by owszem, realizować to przedsięwzięcie w nowym śladzie, ale z uwzględnieniem Czempinia” – wskazał. Dodał, że linia miałaby przebiegać od Czempinia przez Brodnicę do Śremu.
Najmniej zaawansowane są uzgodnienia dotyczące projektu przywrócenia połączenia kolejowego do Czarnkowa.
„W tej chwili pewna jest jedynie kwestia modernizacji i elektryfikacji linii Wągrowiec-Rogoźno. Co do reszty – czekają nas kolejne dyskusje i analizy. Czy to będzie połączenie Rogoźno-Czarnków, czy Czarnków-Wronki, to jest kwestia otwarta” – powiedział Jankowiak.
Wicemarszałek przyznał, że przeprowadzone mają też zostać analizy dotyczące ewentualnego zbudowania nowej linii łączącej Czarnków z Trzcianką, a tym samym połączenia tego miasta z trasą kolejową Piła-Krzyż Wielkopolski.
Ustanowiony w 2019 r. Program Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej Plus zakłada, że do 2029 r. w całym kraju zrewitalizowanych w jego ramach zostanie ponad 30 linii kolejowych. Początkowo wartość programu wynosiła około 6,6 mld zł. W 2022 r. zwiększono finansowanie Kolei Plus do ponad 11 mld zł pochodzących z budżetu centralnego i około 2 mld zł zapewnionych przez samorządy.(PAP)
Komentarze