Kto ma największe szanse w wodorowym przetargu MPK Poznań? Analiza SWZ
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu będzie miało jeszcze więcej autobusów wodorowych. W toku jest przetarg na dostawę kolejnych pięciu sztuk klasy MAXI (z opcją +4).
O jego ogłoszeniu i o warunkach formalnych pisaliśmy już w InfoBusie. Czas więc na analizę SWZ.
Premiowane rozwiązania techniczne
Zamawiający wybierze najlepszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (72%), właściwości techniczno-eksploatacyjnych (10%), warunków gwarancji i serwisu (15%), gotowości technicznej (3%).
W przypadku parametrów technicznych, MPK premiuje następujące rozwiązania:
- napęd z wykorzystaniem asynchronicznego silnika centralnego – 25 pkt,
- technologia SiC w przetwornicy napięcia zasilania silnika trakcyjnego – 5 pkt,
- możliwość jednoczesnej regulacji wysokości i nachylenia kolumny kierowniczej wraz z kokpitem – 1 pkt,
- największa powierzchnia niskiej podłogi [m2] – 9 pkt,
- 3-częściowy zderzak przedni – 5 pkt,
- spełnienie wymogów odnoszących się do palności materiałów użytych wewnątrz konstrukcji oferowanych autobusów – 5 pkt,
- spełnienie wymogów homologacji typu pojazdu w zakresie wytrzymałości ich konstrukcji nośnej – 5 pkt,
- zastosowano aktywne zawieszenie kompensujące pracę nadwozia podczas jazdy, niwelujące przechyły boczne i wzdłużne pojazdu poprzez zastosowanie amortyzatorów z elektrozaworami regulującymi w sposób automatyczny siłę tłumienia – 2 pkt,
- spełnienie wymogu zużycia wodoru W<=6 [kg/100km], potwierdzone dokumentem z testów zużycia wodoru w pojazdach elektrycznych zasilanych wodorem, test typu SORT 2 – 25 pkt,
- panoramiczna szyba czołowa – 6 pkt,
- rozwiązanie, które umożliwi wczesną detekcję zagrożenia pożarowego baterii trakcyjnej działającego na zasadzie wykrywania gazów (np. CO) powstających w początkowym etapie reakcji chemicznych wewnątrz cel baterii przed pojawieniem się ognia i wysokiej temperatury – 1 pkt,
- rozwiązanie, które umożliwi automatyczne schładzanie baterii w przypadku wykrycia w niej zagrożenia pożarowego przez system wczesnej detekcji – 3 pkt,
- zaoferowanie pojazdów spełniających wymogi Regulaminu 93 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – w zakresie urządzeń zabezpieczających przed wjechaniem pod przód pojazdu – 5 pkt,
- pełnienie wymogów Regulaminu nr 29 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) Jednolitych przepisów dotyczących homologacji pojazdów w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu użytkowego – 3 pkt.
Specyfikacja techniczna
Wodorowce dla Poznania mają mieć długość od 11,5 do 12,0 m (+/- 15 cm). Przepływ pasażerów ma odbywać się przez troje dwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2. Autobusy będą napędzane centralnym asynchronicznym silnikiem elektrycznym lub silnikami elektrycznymi asynchronicznymi umieszczonymi w osi napędowej lub silnikami elektrycznymi synchronicznymi umieszczonymi w piastach kół o mocy umożliwiającej osiągnięcie przez pojazd warunków jezdnych analogicznych do autobusów z napędem konwencjonalnym. Silnik lub silniki mają mieć moc sumaryczną minimum 150 kW. Ponadto, pojazdy będą posiadały ogniwo paliwowe o mocy minimum 65 kW zasilane wodorem zmagazynowanym w systemie połączonych zbiorników ciśnieniowych, które musi stanowić podstawę zasilania autobusu w energię niezbędną do napędzania pojazdu. Do tego niezbędnym wyposażeniem autobusów będzie zespół kompozytowych zbiorników ciśnieniowych o pojemności minimum 1200 litrów oraz masie użytecznej zmagazynowanego wodoru minimum 30 kg zapewniających zasięg autobusu minimum 300 km na jednym tankowaniu. Autobusy mają również posiadać baterie trakcyjne litowo – jonowe wykonane w technologii (High Power) o energii minimum 25 kWh, wspomagające pracę ogniwa paliwowego oraz umożliwiające awaryjny zjazd pojazdu na dystansie minimum 12 km w przypadku np. awarii ogniwa paliwowego lub wyczerpania paliwa wodorowego w zbiornikach. Baterie te mają być ładowane przez przyłącze plug-in.
Stanowisko pracy kierowcy to kabina typu zamkniętego, z wydzielonym wejściem dla kierowcy przez przednie skrzydło pierwszych drzwi sterowane osobno i niezależnie oraz z wejściem z przestrzeni pasażerskiej przez oszklone drzwi wewnętrzne zamykane od zewnątrz na zamek patentowy z możliwością ich zablokowania od wewnątrz.
Pasażerowie pojadą na siedzeniach w wersji miękkiej o budowie modułowej wykonanych z tworzywa sztucznego na szkielecie stalowym lub z tworzywa sztucznego z możliwością łatwego montażu i demontażu w kolorystyce uzgodnionej z zamawiającym.
Tablice kierunkowe zewnętrzne mają być wykonane w oparciu o diody w kolorystyce ustalonej z zamawiającym. Wewnątrz znajdzie się tablica podsufitowa LED oraz tablica wewnętrzna boczna z przebiegiem linii tzw. termometr – będzie to ekran LCD o przekątnej minimum 38 cali. Oprócz tego, w pojazdach zamontowany ma być monitor, tj. ekran LCD o przekątnej minimum 22 cali, przeznaczony głównie do emisji reklam.
Wodorowce bez Mercedesa
W przeciwieństwie do przetargu na autobusy elektryczne, gdzie Mercedes ma szanse na zwycięstwo, w przypadku wodorowców pewne jest to, że Daimler Buses nie złoży nawet oferty. Mercedes eCitaro Fuel Cell to autobus elektryczny, w którym ogniwa paliwowe służą jedynie do zwiększenia zasięgu, podczas gdy MPK wymaga autobusów z ogniwami paliwowymi stanowiącymi podstawę ich zasilania. Kto zatem zostaje? Pewniakiem na otwarciu ofert jest oczywiście Solaris. Oprócz tego nie zdziwi nas obecność NesoBusa, czy Arthur Bus. Jak ostatecznie będzie? Otwarcie ofert zaplanowano na dzień 6 czerwca.
Więcej informacji o przetargu znajduje się na stronie: https://mpkpoznan-pzp.logintrade.net/zapytania_email,164057,f5354d60faa36931d9a07b8b003c4fa2.html
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze