Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

W PKP Intercity konduktorek więcej niż konduktorów

inforail
07.03.2025 16:30
0 Komentarzy

Choć niektóre zawody wciąż kojarzą się głównie z męskimi profesjami, w PKP Intercity kobiety udowadniają, że świetnie sprawdzają się na każdym stanowisku – od maszynistek i elektromonterek po kierowniczki pociągów i dyrektorki.

Kobiety stanowią istotną część załogi PKP Intercity i z sukcesem pełnią funkcje, które kiedyś uważano za typowo męskie. Na stanowisku konduktora pracuje ich 573 – to ponad połowa wszystkich zatrudnionych.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie stanowiska zajmują kobiety w PKP Intercity i jak zmienia się ich rola w branży kolejowej?
  2. Jakie umiejętności są kluczowe w pracy nad tworzeniem rozkładu jazdy pociągów według Julii Karpińskiej?
  3. Jakie kroki należy przejść, aby zdobyć uprawnienia do pracy na stanowisku maszynisty w PKP Intercity?

Zgodnie z rozkładem

Wśród kierowników pociągów jest ich 371, co stanowi ponad 30% osób w tej roli. Wiceprezesem spółki PKP Intercity jest kobieta, a cały zarząd składa się z 6 osób, wśród których 2 to przedstawicielki płci żeńskiej. W kadrze zarządzającej także ich nie brakuje – obejmują 33 stanowiska dyrektorskie i 88 pozycji naczelników oraz zastępców. Coraz częściej można je spotkać także w profesjach wymagających wiedzy technicznej – na stanowisku elektromontera, mechanika czy maszynisty. Choć wciąż stanowią mniejszość, ich obecność systematycznie rośnie, a one same udowadniają, że kolej to miejsce dla każdego, niezależnie od płci.

Julia Karpińska
Julia Karpińska

Wszystko zaczyna się od stworzenia rozkładu jazdy. W trakcie tego procesu, bierze udział wiele podmiotów. Są to nie tylko przewoźnicy pasażerscy, lecz także przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury oraz zarządca PKP PLK. O to aby nowy rozkład gwarantował atrakcyjne czasy przejazdu, a także był jak najlepiej dopasowany do oczekiwań pasażerów, dba Biuro Rozkładu Jazdy PKP Intercity. Jego szeregi zasilają głównie przedstawiciele płci męskiej. Julia Karpińska jest jedyną kobietą w spółce, która odpowiada za tworzenie rozkładu. Jak twierdzi, kolej przyciąga miłośników transportu, niezależnie od płci. Praca nad rozkładem, oprócz wiedzy merytorycznej, wymaga dodatkowych predyspozycji:

W mojej profesji kluczowa jest komunikacja, sztuka negocjacji i umiejętność rozwiązywania konfliktów. W kontekście planowania i koordynacji, bardzo ważne jest też szybkie podejmowanie decyzji – podkreśla Julia.

Przygotowania na gruncie

W skład struktury spółki wchodzą wydzielone jednostki organizacyjne obejmujące centralę i zakłady spółki, które mają swoje siedziby w Warszawie, Krakowie, Gdyni i Poznaniu. Dyrektorką Zakładu Północnego w Trójmieście jest Magdalena Zeler. Do jej obowiązków należy nadzór nad realizacją przewozów pociągów PKP Intercity w północnej części kraju. W zakładzie pracuje blisko 2 tys. osób, z czego blisko 1,4 tys. to mężczyźni.

W przypadku Magdaleny praca na kolei była tradycją rodzinną, bo kolejarzem był zarówno dziadek, jak i tata. 

Magdalena Zeler
Magdalena Zeler

Imponowała mi pasja, z jaką moja rodzina traktowała pracę na kolei. Wtedy jeszcze nie sądziłam nawet, że zostanę kolejarzem, ale wiedziałam, że kolej to miejsce, które można polubić, a nawet pokochać – mówi Magdalena.

Ona sama zaczęła pracę w PKP Intercity na stanowisku konduktora w 2002 roku. Przez kolejne lata poznawała tajniki kolejowych stanowisk: pracując jako kasjer, instruktor handlowy, naczelnik sekcji przewozów czy sekcji handlowej.

Umiejętności i wiedza, którą nabyłam pracując jako konduktorka czy kasjerka okazały się bardzo cenne i pomocne dla mojej dalszej kariery. Było mi dużo łatwiej spojrzeć na ludzi, których pracę poznałam. Myślę, że w dużej mierze ta praca pokazała mi, że każdemu pracownikowi, bez względu na to, jaką wykonuje pracę, należy się uznanie i szacunek.

Pociąg nie wyruszy w trasę…

Bez maszynisty czy maszynistki, którzy go poprowadzą. A liczba kobiet na tym stanowisku systematycznie rośnie. Pierwsza kobieta prowadząca pociągi dalekobieżne została zatrudniona w PKP Intercity w 2017 roku. Dziś, na stanowisku maszynisty w PKP Intercity pracuje już 14 kobiet, a kolejne 35 jest w trakcie zdobywania uprawnień do tego zawodu.

Urszula Calik
Urszula Calik

Aby samodzielnie prowadzić pociągi trzeba zdobyć licencję oraz świadectwo. Do uzyskania licencji konieczne jest odbycie kursów, które trwają około dwóch miesięcy. Świadectwo zdobywa się zaś w procesie szkolenia w ciągu ok. 14 miesięcy. Składa się ono z czterech etapów. Pierwsze dwa to szkolenia praktyczne i teoretyczne. Następnie w trzeciej części przechodzi się do prowadzenia pojazdu kolejowego pod nadzorem instruktora. Ostatni etap to szkolenia na symulatorze.

Dziewczyny! Uczcie się pilnie, chłońcie instrukcje – pokażcie chłopakom, że dla kobiet też jest miejsce w tym kolejowym świecie. Jest nas coraz więcej! – podsumowuje Urszula Calik, maszynistka w Zakładzie Południowym.

… i bez drużyny konduktorskiej!

Pracownicy drużyn konduktorskich są gospodarzami pociągu podczas podróży, witają i pomagają pasażerom wsiadającym i wysiadającym ze składu. W trakcie przejazdu czuwają nad bezpieczeństwem i komfortem podróżnych. Przeważnie pracują w dwuosobowym zespole, a ich zadania nadzoruje kierownik pociągu. Odpowiada za bezpieczeństwo, informację i koordynację prac całego zespołu: maszynistów, konduktorów, serwisu sprzątającego i obsługi WARS. Do jego obowiązków należy również prowadzenie dokumentacji podczas przejazdu pociągu.

Magdalena Twardowska
Magdalena Twardowska

Czy może być coś piękniejszego w pracy niż przychodzenie do niej z uśmiechem na twarzy? Brak monotonii, nieprzewidywalność przebiegu służby, a także, po prostu satysfakcja z kolejnego , udanego dnia. Jeśli lubisz wyzwania, a tego w naszym zawodzie nie brakuje – trzeba spróbować! A nuż z „przyszłam tylko na chwile” przerodzi się w „stację emerytura!” – zachęca do pracy na kolei Magdalena Twardowska, Kierownik Pociągu w Zakładzie Zachodnim.

Komentarze