Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pierwsze dziewięciowagonowe pociągi ComfortJet wyruszyły na trasę

inforail
15.04.2025 13:30
0 Komentarzy

Koleje Czeskie (České dráhy) oraz konsorcjum Siemens – Škoda osiągnęły kolejny ważny etap w procesie produkcji i wdrażania do eksploatacji nowoczesnych jednostek ComfortJet.

Do próbnego ruchu z pasażerami włączono pierwsze dwa pełne składy dziewięciowagonowe ComfortJet.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie trasy będą obsługiwane przez dziewięciowagonowe pociągi ComfortJet po zakończeniu fazy testowej?
  2. Jakie udogodnienia dla pasażerów oferują nowe jednostki ComfortJet?
  3. Jakie wymagania musi spełnić wagon prototypowy przed rozpoczęciem seryjnej modernizacji pozostałych składów?

Pierwsi pasażerowie na pokładzie

„Wczoraj wieczorem pierwsi pasażerowie mogli skorzystać z pełnego składu ComfortJet składającego się z dziewięciu wagonów, w tym nowego wagonu restauracyjnego i wagonu sterowniczego pierwszej klasy. To dla nas i producenta ważny kamień milowy w procesie wdrażania dwudziestu jednostek ComfortJet do regularnej eksploatacji. Po fazie prób na naszych liniach, nowe składy w pełnej konfiguracji jeszcze w tym roku pojadą również do Niemiec, na Słowację, do Austrii i Węgier” – powiedział Michal Krapinec, prezes zarządu i dyrektor generalny Kolei Czeskich.

Obecnie do dyspozycji są dwie dziewięciowagonowe jednostki ComfortJet, które zostały skierowane do obsługi połączeń IC 517 Ostravan relacji Praha hl.n. (19:31) – Bohumín (22:50) oraz IC 510 Ostravan relacji Bohumín (9:01) – Praha hl.n. (12:19). Po ukończeniu rekonfiguracji kolejnych jednostek do wersji dziewięciowagonowej, próbna eksploatacja z pasażerami zostanie rozszerzona także na połączenia IC 512 / 515 Ostravan, które tymczasowo kursują trasą Bohumín (07:01) – Planá u Mariánských Lázní (12:50/15:08) – Bohumín (20:50) z powodu prac modernizacyjnych na linii nr 178.

Na tym etapie eksploatacji pociągi kursują jeszcze w trybie „ciągniętym”, bez sterowania z wagonu sterowniczego. Mimo to pasażerowie mają już dostęp do pełnej gamy usług pokładowych, w tym restauracji, której oferta posiłków i napojów będzie odpowiadała tej znanej z pociągów railjet obsługiwanych przez firmę JLV.

Nowoczesne jednostki pojadą także za granicę

Po odebraniu kolejnych jednostek ComfortJet w wersji dziewięciowagonowej, ich eksploatacja zostanie w 2025 roku stopniowo rozszerzona na międzynarodowe połączenia z Pragi do Berlina, Budapesztu i Grazu.

Koleje Czeskie zamówiły w konsorcjum Siemens – Škoda dwadzieścia nietrakcyjnych jednostek oznaczonych handlową nazwą ComfortJet. Końcowy skład składa się z dziewięciu wagonów, oferując łącznie 555 miejsc siedzących, z czego 99 w klasie pierwszej. Dodatkowo 18 miejsc znajduje się w wagonie restauracyjnym. Całkowita długość pociągu to około 237 metrów, a maksymalna prędkość eksploatacyjna wynosi 230 km/h. Pociągi będą kursować z lokomotywami Siemens Vectron.

Pasażerowie w najnowocześniejszym pociągu na czeskich torach znajdą wszystkie współczesne udogodnienia związane z podróżowaniem koleją, takie jak klimatyzowane wnętrza, wagon restauracyjny, miejsca dla osób na wózkach, rodzin z dziećmi, wózków dziecięcych, rowerów i dużych bagaży, sieć Wi-Fi, specjalne szyby umożliwiające lepszy przepływ sygnału telefonii komórkowej, gniazdka elektryczne 230 V 50 Hz oraz porty USB do ładowania urządzeń mobilnych, a także wiele innych udogodnień.

Jednostki ComfortJet zostaną skierowane na trasy z Pragi przez Ústí nad Labem do Niemiec oraz przez Pardubice i Brno do Austrii, na Słowację i do Węgier.

Komentarze