Pierwsze dziewięciowagonowe pociągi ComfortJet wyruszyły na trasę
Koleje Czeskie (České dráhy) oraz konsorcjum Siemens – Škoda osiągnęły kolejny ważny etap w procesie produkcji i wdrażania do eksploatacji nowoczesnych jednostek ComfortJet.
Do próbnego ruchu z pasażerami włączono pierwsze dwa pełne składy dziewięciowagonowe ComfortJet.
Rozkład jazdy:
- Jakie trasy będą obsługiwane przez dziewięciowagonowe pociągi ComfortJet po zakończeniu fazy testowej?
- Jakie udogodnienia dla pasażerów oferują nowe jednostki ComfortJet?
- Jakie wymagania musi spełnić wagon prototypowy przed rozpoczęciem seryjnej modernizacji pozostałych składów?
Pierwsi pasażerowie na pokładzie
„Wczoraj wieczorem pierwsi pasażerowie mogli skorzystać z pełnego składu ComfortJet składającego się z dziewięciu wagonów, w tym nowego wagonu restauracyjnego i wagonu sterowniczego pierwszej klasy. To dla nas i producenta ważny kamień milowy w procesie wdrażania dwudziestu jednostek ComfortJet do regularnej eksploatacji. Po fazie prób na naszych liniach, nowe składy w pełnej konfiguracji jeszcze w tym roku pojadą również do Niemiec, na Słowację, do Austrii i Węgier” – powiedział Michal Krapinec, prezes zarządu i dyrektor generalny Kolei Czeskich.
Obecnie do dyspozycji są dwie dziewięciowagonowe jednostki ComfortJet, które zostały skierowane do obsługi połączeń IC 517 Ostravan relacji Praha hl.n. (19:31) – Bohumín (22:50) oraz IC 510 Ostravan relacji Bohumín (9:01) – Praha hl.n. (12:19). Po ukończeniu rekonfiguracji kolejnych jednostek do wersji dziewięciowagonowej, próbna eksploatacja z pasażerami zostanie rozszerzona także na połączenia IC 512 / 515 Ostravan, które tymczasowo kursują trasą Bohumín (07:01) – Planá u Mariánských Lázní (12:50/15:08) – Bohumín (20:50) z powodu prac modernizacyjnych na linii nr 178.
Na tym etapie eksploatacji pociągi kursują jeszcze w trybie „ciągniętym”, bez sterowania z wagonu sterowniczego. Mimo to pasażerowie mają już dostęp do pełnej gamy usług pokładowych, w tym restauracji, której oferta posiłków i napojów będzie odpowiadała tej znanej z pociągów railjet obsługiwanych przez firmę JLV.
Nowoczesne jednostki pojadą także za granicę
Po odebraniu kolejnych jednostek ComfortJet w wersji dziewięciowagonowej, ich eksploatacja zostanie w 2025 roku stopniowo rozszerzona na międzynarodowe połączenia z Pragi do Berlina, Budapesztu i Grazu.
Koleje Czeskie zamówiły w konsorcjum Siemens – Škoda dwadzieścia nietrakcyjnych jednostek oznaczonych handlową nazwą ComfortJet. Końcowy skład składa się z dziewięciu wagonów, oferując łącznie 555 miejsc siedzących, z czego 99 w klasie pierwszej. Dodatkowo 18 miejsc znajduje się w wagonie restauracyjnym. Całkowita długość pociągu to około 237 metrów, a maksymalna prędkość eksploatacyjna wynosi 230 km/h. Pociągi będą kursować z lokomotywami Siemens Vectron.
Pasażerowie w najnowocześniejszym pociągu na czeskich torach znajdą wszystkie współczesne udogodnienia związane z podróżowaniem koleją, takie jak klimatyzowane wnętrza, wagon restauracyjny, miejsca dla osób na wózkach, rodzin z dziećmi, wózków dziecięcych, rowerów i dużych bagaży, sieć Wi-Fi, specjalne szyby umożliwiające lepszy przepływ sygnału telefonii komórkowej, gniazdka elektryczne 230 V 50 Hz oraz porty USB do ładowania urządzeń mobilnych, a także wiele innych udogodnień.
Jednostki ComfortJet zostaną skierowane na trasy z Pragi przez Ústí nad Labem do Niemiec oraz przez Pardubice i Brno do Austrii, na Słowację i do Węgier.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze