14 kolejnych Flirtów dla Kolei Mazowieckich. Umowa podpisana
W poniedziałek, 31 marca, Koleje Mazowieckie podpisały umowę z firmą Stadler na dostawę 14 nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych FLIRT3 (ER160).
Zakup nowego taboru jest możliwy dzięki wsparciu z programu Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021–2027 – Unia Europejska przekaże na ten cel ponad 162 mln zł. Całkowita wartość projektu wynosi 669,5 mln zł.
Rozkład jazdy:
- Ile wynosi dofinansowanie z Unii Europejskiej na zakup 14 nowych pociągów FLIRT dla Kolei Mazowieckich?
- Jakie udogodnienia dla pasażerów będą dostępne w nowych elektrycznych zespołach trakcyjnych?
- Z jakich źródeł, oprócz Funduszy Europejskich dla Mazowsza, Koleje Mazowieckie pozyskały środki na zakup nowego taboru?
Nowoczesne i ekologiczne pociągi
Nowe pociągi FLIRT to pojazdy zeroemisyjne, które będą spełniały najwyższe standardy komfortu i bezpieczeństwa. W skład wyposażenia każdego z 14 elektrycznych zespołów trakcyjnych wejdą m.in.:
- klimatyzacja i komfortowe fotele,
- system informacji wizualnej i dźwiękowej,
- ogólnodostępna sieć Wi-Fi,
- platformy dla osób z niepełnosprawnościami,
- miejsca na wózki inwalidzkie, rowery i wózki dziecięce,
- toalety dostosowane do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością,
- system monitoringu wizyjnego oraz urządzenia do komunikacji z obsługą.
Inwestycja z myślą o przyszłości
Poza samym zakupem taboru, projekt obejmuje również pakiet pozderzeniowo-naprawczy oraz szkolenia pracowników z zakresu obsługi technicznej nowych pojazdów. Umowa wpisuje się w szerszy plan modernizacji Kolei Mazowieckich – spółka zakontraktowała już dostawę 64 pięcioczłonowych EZT, których zakup współfinansowany jest z różnych źródeł, w tym z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Łączne pozyskane dofinansowanie przekracza 1,5 mld zł.
Pociągi na całym Mazowszu
Nowe pojazdy będą sukcesywnie wprowadzane na wszystkie linie obsługiwane przez Koleje Mazowieckie, poprawiając jakość podróży dla tysięcy pasażerów. Projekt realizowany jest w ramach działania 4.1 „Transport regionalny i lokalny”. Jego całkowita wartość to 669 582 101,16 zł, zaś dofinansowanie z UE: 162 404 400,00 zł.
To kolejny krok w kierunku zrównoważonego, bezpiecznego i komfortowego transportu publicznego na Mazowszu.
Nowe pojazdy wyjadą na wszystkie linie obsługiwane przez Koleje Mazowieckie, czyli m.in. do: Siedlec, Łowicza, Skierniewic, Radomia czy Działdowa. Stadler dostarczy Kolejom Mazowieckim łącznie 64 nowoczesne FLIRT-y.
– Dzięki środkom pozyskanym z programu Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021–2027 podpisujemy kolejną umowę wykonawczą, która zagwarantuje dostawę łącznie 64 pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych typu FLIRT. Naszym celem na najbliższe lata jest zakup aż 75 takich pojazdów. To nie tylko inwestycja w park taborowy, ale też w rozwój całego regionu. Nowoczesne pociągi zmieniają w znacznym stopniu warunki i komfort podróży pasażerów, którzy codziennie korzystają z naszych usług przewozowych. Jako jeden z najnowocześniejszych przewoźników regionalnych w kraju dbamy o to, aby były one na jak najwyższym poziomie – mówi Robert Stępień, prezes zarządu Kolei Mazowieckich.
Pociągi wyprodukowane przez Stadlera będą bezpieczne, nowoczesne i ekologiczne.
– Nowe pięcioczłonowe elektryczne zespoły trakcyjne typu FLIRT wyróżniają się zastosowaniem nowoczesnych technologii, co wpływa na mniejsze zużycie energii, a to z kolei przekłada się na niższe koszty eksploatacji. Ma to także ogromne znaczenie w kontekście obowiązujących norm ekologicznych. Jest to już kolejna umowa podpisana z firmą Stadler Polska. Dotychczasowa współpraca układała się dobrze, dlatego mam nadzieję, że i tym razem pojazdy zostaną wykonane na najwyższym poziomie technicznym i dostarczone w wyznaczonym terminie – podkreśla Czesław Sulima, członek zarządu, dyrektor eksploatacyjny Kolei Mazowieckich.
FLIRT to bestsellerowy model pociągów Stadlera sprzedany w ponad 2750 egzemplarzach do 23 krajów.
– Jesteśmy jednym z najnowocześniejszych regionalnych przewoźników w kraju m.in. dzięki temu, że stale inwestujemy w nowy tabor. Koleje Mazowieckie mają już 71 elektrycznych pociągów typu FLIRT. Wszystkie zostały wyprodukowane w siedleckim zakładzie Stadler Polska – zaznacza Janina Ewa Orzełowska, członkini zarządu województwa mazowieckiego.
Radosław Banach, prezes zarządu Stadler Polska, podkreśla, jak ważny jest ten kontrakt dla rozwoju siedleckiej spółki.
– Koleje Mazowieckie to bardzo ważny klient i partner od początku naszej działalności w Polsce. Dzięki zamówieniom od Kolei Mazowieckich zwiększamy liczbę miejsc pracy w Siedlcach o kolejne 200. To dla nas duża satysfakcja, że możemy rozwijać na Mazowszu naszą działalność i wspólnie z lokalnymi dostawcami i partnerami mieć udział w poprawie komfortu podróżowania koleją w regionie – mówi szef Stadler Polska.
Elektryczne zespoły trakcyjne typu ER160 FLIRT3 to pojazdy o lekkiej, aluminiowej konstrukcji, charakteryzujące się niskim zużyciem energii i łatwą obsługą. Pociągi będą wyposażone m.in. w defibrylatory, klimatyzację, komfortowe fotele, drzwi wejściowe z systemem odskokowo-przesuwnym, monitoring zewnętrzny i wewnętrzny, urządzenia informacji wizualno-dźwiękowej dla pasażerów, ogólnodostępną sieć WI-FI, platformę dla osób z niepełnosprawnościami, miejsca dla wózków inwalidzkich, przestrzeń do przewozu rowerów i wózków dziecięcych, nowoczesne toalety z udogodnieniami dla osób z niepełnosprawnościami czy urządzenia do bezpośredniej komunikacji z obsługą pojazdów.
Komentarze