Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MZK Wejherowo z umową na pierwsze autobusy wodorowe. Z Solarisem

infobus
24.03.2025 11:03
0 Komentarzy

W marcu 2025 r. spółki Solaris Bus & Coach i MZK Wejherowo podpisały umowę na dostawę sześciu 12-metrowych autobusów wodorowych.

Tym samym wielkopolska firma konsekwentnie umacnia swoją pozycję lidera w dostawach bezemisyjnych autobusów na rynku polskim. O tym zamówieniu pisaliśmy w TransInfo już wcześniej.

Rozkład jazdy:

  1. Ile autobusów wodorowych zamówił MZK Wejherowo od Solarisa w marcu 2025 roku?
  2. Jakie rozwiązanie technologiczne odpowiada za przetwarzanie wodoru w energię w autobusach Solaris Urbino 12 hydrogen?
  3. Od ilu lat Solaris współpracuje z MZK Wejherowo i ile pojazdów dotąd dostarczył temu przewoźnikowi?
MZK Wejherowo z umową na pierwsze autobusy wodorowe. Z Solarisem
MZK Wejherowo z umową na pierwsze autobusy wodorowe. Z Solarisem

Pierwsze wodorowce

Solaris Bus & Coach podpisał w marcu kontrakt z Miejskim Zakładem Komunikacji Wejherowo na dostawę sześciu autobusów wodorowych Solaris Urbino 12 hydrogen. Pierwsze nowoczesne, bezemisyjne pojazdy trafią do przewoźnika jeszcze w 2025 roku, wpisując się w strategię zrównoważonego transportu publicznego w regionie.

Nowoczesne i ciche Urbino z wodorowym ogniwem paliwowym wyjadą na ulice Wejherowa w 2025 i 2026 roku. Jest to pierwsza inwestycja MZK Wejherowo w autobusy wodorowe Solaris.

Napęd pojazdów oparty jest na ogniwach paliwowych, które zasilane będą wodorem przechowywanym w zbiornikach o łącznej pojemności 1560 litrów, umieszczonych na dachu pojazdu. Ogniwo paliwowe przetwarza wodór w energię elektryczną, nie generując przy tym żadnych emisji.

Urbino 12 hydrogen to pojazdy wyposażone w zaawansowane rozwiązania technologiczne, które zapewniają efektywność i bezpieczeństwo eksploatacji. Dzięki zastosowaniu systemu eSConnect przewoźnik będzie mógł monitorować kluczowe parametry techniczne i operacyjne pojazdu, takie jak zużycie energii, stan baterii oraz diagnostykę układów autobusu. Pojazdy wyposażone zostaną również w klimatyzację, a także nowoczesny system monitoringu wewnętrznego i zewnętrznego oraz system GPS i rejestrator danych jazdy, najnowsze systemy bezpieczeństwa i ostrzeganiu o pieszych i rowerzystach, system czytania znaków drogowych, a także kontrolowania pasa ruchu.

Solaris od 27 lat współpracuje z MZK Wejherowo, dostarczając dotychczas 45 pojazdów. W ostatnich latach przewoźnik konsekwentnie inwestuje w bezemisyjne autobusy marki Solaris. Zamówienie kolejnych autobusów bezemisyjnych, tym razem wodorowych, to kolejny krok w transformacji MZK Wejherowo w kierunku nowoczesnej i ekologicznej komunikacji miejskiej.

W ramach zadania zakupionych zostanie sześć zeroemisyjnych autobusów wodorowych. 12-metrowe pojazdy będą niskopodłogowe, dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Inwestycja obejmuje wybudowanie na terenie zajezdni przy ul. Tartacznej 2 stacji do tankowania wodoru z czterema punktami ładowania oraz przeszkolenie 20 kierowców i 10 pracowników technicznych.

Krzysztof Hildebrandt, prezydent Wejherowa:
Krzysztof Hildebrandt, prezydent Wejherowa:

Dofinansowanie z ZTP 3.0

Łączna kwota pozyskanych środków zewnętrznych przez Wejherowo na projekt wodorowy to 24 mln, z czego na stację tankowania wodoru dotacja w wys. 3 mln zł (kwota dotacji na poziomie 50%) i pożyczka 3 mln zł, natomiast dotacja na zakup autobusów z napędem wodorowym wynosi 18 mln zł (kwota dotacji na poziomie 90%).

– Nowe autobusy wodorowe znacząco poprawią jakość usług transportu publicznego w Wejherowie, ale przede wszystkim przyczynią się do redukcji emisji dwutlenku węgla i innych zanieczyszczeń. Zasilane wodorem pojazdy są najbardziej ekologicznym środkiem transportu dla mieszkańców miast. Autobusy są również dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, co wpłynie na wzrost dostępności i komfortu podróży – powiedział Krzysztof Hildebrandt, prezydent Wejherowa:

Jak podkreślił magistrat, to inwestycja niezwykle ważna z punktu widzenia transportu miejskiego, która pokazuje zaangażowanie miasta w upowszechnianie w Wejherowie ekologicznego, bezemisyjnego transportu publicznego.

– Spółka realizuje kolejny etap realizacji wprowadzenia w wejherowskiej komunikacji miejskiej zeroemisyjnych autobusów zeroemisyjnych, zasilanych ogniwem wodorowym. Wprowadzenie autobusów wodorowych do wejherowskiej komunikacji miejskiej jest innowacyjnym krokiem w kierunku zrównoważonego rozwoju i poprawy jakości życia w Wejherowie. Jest uzasadnione zarówno z punktu widzenia ekologii, jak i ekonomii długoterminowej. Chociaż początkowe koszty są wysokie, korzyści dla środowiska, zdrowia mieszkańców i efektywności transportu miejskiego przewyższają te wydatki. Decyzja o ich wdrożeniu stanowi inwestycję w przyszłość miast oraz jakość życia ich mieszkańców – dodał Marcin Balakowski, prezes zarządu MZK Wejherowo.

MZK Wejherowo z umową na pierwsze autobusy wodorowe. Z Solarisem
MZK Wejherowo z umową na pierwsze autobusy wodorowe. Z Solarisem

Komentarze