Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowy wiadukt w Sterławkach Wielkich zmieni podróże. Kierowcy i pasażerowie zyskają nawet 50 minut

inforail
10.08.2025 12:30
0 Komentarzy

Kierowcy, rowerzyści i piesi w Sterławkach Wielkich mogą już korzystać z nowego wiaduktu, który zastąpił dotychczasowy przejazd kolejowo-drogowy.

PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały, że inwestycja powstała w ramach modernizacji linii kolejowej nr 38 na odcinku Giżycko–Korsze.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie znaczenie dla bezpieczeństwa ma nowy wiadukt w Sterławkach Wielkich?
  2. Na jakim etapie znajduje się modernizacja linii kolejowej Giżycko–Korsze?
  3. Jakie korzyści odczują pasażerowie po zakończeniu prac modernizacyjnych?

Większe bezpieczeństwo i płynniejszy ruch

Dotychczasowy przejazd z rogatkami na skrzyżowaniu drogi wojewódzkiej nr 592 Bartoszyce–Giżycko i torów linii nr 38 zastąpiono nowoczesnym wiaduktem. Obiekt ma 40 metrów długości, dwa pasy ruchu o łącznej szerokości 7 metrów oraz chodnik dla pieszych. W ramach inwestycji wybudowano także 1,25 km dróg dojazdowych. Zmiana ta ma znacząco zwiększyć bezpieczeństwo i usprawnić ruch zarówno lokalny, jak i tranzytowy.

Postęp modernizacji linii Giżycko–Korsze

Prace modernizacyjne obejmują nie tylko budowę wiaduktu. Na całym odcinku wzmocniono podłoże, trwa montaż nowego toru oraz przygotowanie infrastruktury do obsługi nowoczesnego ruchu kolejowego. Tor jest już gotowy i wyregulowany między Korszami a Tołkinami oraz między Giżyckiem a Sterławkami Wielkimi. Montaż kolejnych odcinków prowadzony jest od stacji w Sterławkach w stronę Kętrzyna.

Na stacjach i przystankach: Wilkasy-Niegocin, Sterławki Małe, Sterławki Wielkie, Martiany, Kętrzyn, Nowy Młyn, Linkowo, Tołkiny i Korsze powstały nowe konstrukcje peronów. Przebudowano także sieci wodociągowe, elektroenergetyczne i sanitarne.

Szybsze pociągi i krótszy czas podróży

Zgodnie z planem wszystkie prace na odcinku Giżycko–Korsze zakończą się w połowie 2026 roku, a dla przewoźników linia ma być dostępna w marcu 2026 roku. Jednak, przy utrzymaniu obecnego tempa robót, możliwe jest oddanie jej do użytku już w grudniu 2025 roku.

Na początku będzie to ruch trakcją spalinową, a pociągi elektryczne pojadą po uzyskaniu dopuszczenia do eksploatacji podsystemu „Energia” z Urzędu Transportu Kolejowego. Po zakończeniu modernizacji pociągi pasażerskie na trasie Ełk–Giżycko–Korsze będą mogły osiągać prędkość do 160 km/h, co skróci czas przejazdu z Ełku do Olsztyna o około 50 minut. Pociągi towarowe pojadą z prędkością do 120 km/h.

Wartość inwestycji i źródła finansowania

Wartość prac na odcinku Giżycko–Korsze wynosi 876 mln zł netto i jest finansowana z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności. Z kolei modernizacja odcinka Ełk–Giżycko, na którym pociągi wróciły do ruchu 18 czerwca, kosztowała 649 mln zł netto. Dofinansowanie unijne w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko wyniosło 499 mln zł netto.

Komentarze