PKP Intercity otrzymało ponad 1 mld zł z KPO na zakup i modernizację taboru. Lokomotywy i wagony
Do PKP Intercity wpłynęła druga transza dofinansowania z KPO – 147 mln zł. Do tej pory przewoźnik otrzymał ponad 1 mld zł, z przewidzianych do 2026 roku 2 mld 162 mln zł.
Środki te zostaną przeznaczone na zakup 56 nowych lokomotyw oraz modernizację 248 różnego typu wagonów. Dzięki temu pasażerowie będą mogli szybko i wygodnie podróżować po Polsce.
Rozkład jazdy:
- Na co PKP Intercity przeznaczy środki z drugiej transzy dofinansowania z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności?
- Jakie udogodnienia będą oferować zmodernizowane wagony finansowane z KPO?
- Którzy polscy producenci realizują zamówienia na lokomotywy i modernizację wagonów objęte wsparciem z KPO?
Nowoczesne i wygodne pociągi produkowane w Polsce
W październiku 2024 roku PKP Intercity podpisało umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) na bezzwrotne wsparcie w kwocie 2 mld 162 mln zł z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Poziom wsparcia ze środków UE wynosi ponad 94 procent wydatków kwalifikowanych. W kwietniu 2025 roku przewoźnik otrzymał 874,5 mln zł, a teraz wpłynęło z KPO ponad 147 mln zł. Pieniądze są wykorzystywane na sfinansowanie zakupu 56 nowoczesnych lokomotyw o wartości 1 mld zł i modernizację 248 różnych typów wagonów o wartości 1,2 mld zł. Warunkiem otrzymania unijnego grantu jest wykonanie wszystkich inwestycji do połowy 2026 roku.
Dzięki środkom z KPO PKP Intercity sfinansuje zakup 56 lokomotyw Griffin osiągających prędkość 160 km/h. Nowe pojazdy pozwolą szybciej i bezpieczniej podróżować po Polsce oraz zapewnią punktualne przejazdy. Ponadto, dofinansowanie z KPO pokryje koszty związane z modernizacją 248 wagonów. Będą one wyposażone w wygodne fotele ze stolikami, indywidualne oświetlenie, klimatyzację, system informacji pasażerskiej. W puli wagonów znajduje się również 50 specjalnych pojazdów COMBO dostosowanych do potrzeb różnych grup pasażerów: osób z niepełnosprawnościami, rodzin z dziećmi, osób starszych czy rowerzystów. Wagony i lokomotywy będą przeznaczone do obsługi tras praktycznie w całej Polsce. Na mapie połączeń znajdą się duże aglomeracje, np. Warszawa, Kraków, Wrocław, Białystok, Gdańsk czy Poznań. Będą to też mniejsze miasta, jak np. Piła, Hajnówka, Lubartów, Sieradz, Krotoszyn, Kalisz, Lubliniec, Zakopane czy Piotrków Trybunalski.
Kontrakty na wagony i lokomotywy, objęte wsparciem z KPO, są realizowane wyłącznie przez polskich producentów. Modernizacją wagonów zajmują się: poznańska Fabryka Pojazdów Szynowych H. Cegielski, bydgoska fabryka Pesa, Pesa Mińsk Mazowiecki i PKP Intercity Remtrak. Z kolei Newag z Nowego Sącza dostarcza nowoczesne lokomotywy elektryczne.
PKP Intercity już od 2007 roku otrzymuje środki z UE. Do tej pory dofinansowanie unijne zostało przyznane 14 projektom przewoźnika, z czego 12 zostało już zrealizowanych. Łączna kwota przyznanego wsparcia to prawie 5,3 mld złotych dla projektów o wartości 11 mld złotych.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze