Koleją przez Oborniki
inforail
19.05.2009 15:24
0 Komentarzy
Koleją przez Oborniki
15 maja minie dokładnie 130 lat od oddania do użytku linii kolejowej z Poznania przez Oborniki, Rogoźno i Chodzież do Piły (15 maja 1879 rok). Była to pierwsza linia kolejowa wybudowana na terenie Wielkopolski z budżetu państwa po nacjonalizacji prywatnych przedsiębiorstw kolejowych. W pierwotnych planach powyższy szlak miało wybudować Towarzystwo Kolei Poznańsko –Kluczborskiej. Jednotorowa trasa wiodła z Poznania przez Piłę, Szczecinek do Kołobrzegu z odgałęzieniem w Szczecinku do Ustki. Od 1 stycznia 1886 roku trasa posiadała już drugi tor jezdny.
Po odzyskaniu niepodległości trasa do Piły została przecięta granicą. Punkt graniczny znajdował się pomiędzy stacją Dziembówko a Piłą Kaliną. 1 stycznia 1922 roku powyższy fragment został rozebrany. W tym samym czasie rozebrano jeden tor od Rogoźna do Dziembówka. W okresie II wojny światowej ten sam los spotkał fragment od Złotnik do Rogoźna. Okupant za to odbudował brakujący fragment od Dziembówka do Piły Kaliny. Znów pociągi mogły zacząć jeździć bezpośrednio do Kołobrzegu, nad morze. Powyższe przedsięwzięcie było strategiczne dla ruchu pociągów wojennych.
W okresie Polski Ludowej etapami modernizowano naszą trasę. Odbudowano most na Warcie. W latach 70-tych dobudowano drugi tor od Złotnik do mostu nad Wartą w Obornikach (dawny posterunek Oborniki Most). 29 listopada 1990 roku, już w obecnym ustroju, otworzono trakcję elektryczną i nastąpił przejazd pierwszego pociągu elektrycznego z Poznania do Piły. W skład pociągu wchodziły dwie jednostki elektryczne EN57. Za rok będziemy obchodzić 20 rocznicę elektryfikacji tego odcinka trasy. Rok wcześniej, w 1989 roku ruszyły pociągi elektryczne z Piły w stronę Kołobrzegu.
Do niedawna Oborniki były stacją węzłową. To tu zaczynała się trasa do Wronek, która prawie po 100 latach istnienia została rozebrana. Trasa ta została otwarta etapami w 1910 roku. Wpierw 1 lutego 1910 roku oddano fragment z Wronek do Jaryszewa Obornickiego. Cały szlak do Obornik był przejezdny już 1 lipca tego samego roku. Była to trasa lokalna, na której ruch kolejowy był niewielki. Średnio dziennie przejeżdżały nią 4 pociągi i od czasu do czasu pociąg towarowy.
Ruch pociągów pasażerskich został zawieszony w 1992 roku. Jak podaje Stanisław Koziarski w książce Sieć kolejowa Polski w latach 1918 –1992, PKP zawiesiły przewozy na tej linii bez zgody władz terenowych. W roku tym polska kolej przeżyła szok. Zawieszono ruch na kilkudziesięciu szlakach o łącznej długości ok. 1000 km.
Z dniem 1 stycznia 1994 roku zawieszono ruch towarowy na trasie od Słonaw do Obrzycka. 1 stycznia 2000 roku zrobiono to samo na odcinku z Obornik do Słonaw. Najdłużej był czynny szlak z Obrzycka do Wronek. Ruch zawieszono całkowicie 22 grudnia 2000 roku. W 2001 roku linia była już nieprzejezdna. Pomiędzy Obrzyckiem a mostem nad Wartą brakowało 200 metrów torów.
28 lutego 2005 roku linia została skreślona z kolejowego wykazu linii kolejowych (D29). W 2008 roku, na przełomie maja i czerwca na terenie gminy Oborniki linia została rozebrana.
W aktualnym rozkładzie jazdy Oborniki posiadają bezpośrednie połączenia kolejowe z Poznaniem, Piła, Kołobrzegiem, Koszalinem, Słupskiem, Wrocławiem, Katowicami, Krakowem i Przemyślem. W okresie letnim dzięki pociągom sezonowym miasto zyskuje dodatkowe połączenie z Ostrowem Wielkopolski, Bielsko –Białą, Łebą oraz Ustką.
W związku z tyloma jubileuszami Biblioteka Publiczna im. Antoniego Małeckiego w Obornikach (ul. Kopernika 10) serdecznie zaprasza na wystawę poświęconą kolei na Ziemi Obornickiej. Będzie można ją oglądać od 18 maja do 12 czerwca w godzinach otwarcia Biblioteki (poniedziałek –piątek od 9 do 18, sobota od 9 do 13). Wszystkie osoby, które interesuje historia regionu i kolei serdecznie zapraszamy.
Zostało jeszcze 90% artykułu.
Aby czytać dalej, dołącz do subskrybentów TransInfo.pl już teraz!
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Masz już subskrypcję?
Więcej z Działu Kontrakty
Talenty dla Polregio? Jest oferta na spalinowe składy
Kontraktyza darmo
22.10.2025
SWEG szuka nowych EZT i serwisu dla RRX
13.10.2025
Więcej z Działu Pasażer
Polregio zachęca do jesiennych wypadów
Pasażerza darmo
30.10.2025
Wyjazdy na Dzień Wszystkich Świętych z PKP Intercity
Pasażerza darmo
29.10.2025
Kolej gotowa na zmianę czasu. Pociągi pojadą zgodnie z planem
Pasażerza darmo
25.10.2025
Korekta rozkładu jazdy Kolei Śląskich. Zmiany od 26 października
Pasażerza darmo
24.10.2025
Koleje Śląskie zapraszają pasażerów do udziału w badaniu satysfakcji
Pasażerza darmo
24.10.2025
Utrudnienia na trasie Praga – Berlin. Remont torów i ZKA
Pasażerza darmo
23.10.2025
Kaeśka Kolei Śląskich umożliwia spontaniczne podróże
Pasażerza darmo
22.10.2025
Koleje Śląskie świętują Europejski Dzień Seniora. Bilety za 1 zł
Pasażerza darmo
15.10.2025
Nowy rozkład jazdy pociągów już w Portalu Pasażera
Pasażerza darmo
06.10.2025
Nocny KD Super Sprinter wrócił na tory. Z nowym przystankiem
Pasażerza darmo
06.10.2025
Kolejne bilety za 1 zł na podróże pociągami PKP Intercity
Pasażerza darmo
01.10.2025
Poniedziałkowy odjazd z PKP Intercity. Jedziemy w góry
Pasażerza darmo
29.09.2025
Zmiany w kursowaniu pociągów WKD w weekend 27–28 września 2025 roku
Pasażerza darmo
27.09.2025
Więcej z Działu Prawo
Ewakuacja pasażerów pociągu PKP Intercity. Po alarmie bombowym
Prawoza darmo
08.08.2025
PKP SA ze stratą ponad 312 mln zł
05.08.2025
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zmniejszają stratę finansową
Prawoza darmo
01.07.2025
Więcej z Działu Przewoźnicy
ŁKA stawia na ekologiczną i energooszczędną kolej
Przewoźnicyza darmo
02.11.2025
Świętokrzyskie uruchamia dowozowe pociągi na Wszystkich Świętych
Przewoźnicyza darmo
31.10.2025
Z Chełma bezpośrednio do Berlina. Pociągiem PKP Intercity
Przewoźnicyza darmo
26.10.2025
Fitch podwyższa rating PKP Intercity do poziomu A-
Przewoźnicyza darmo
23.10.2025
Nazwij pociąg LEO Express i wygraj kredyty na podróże
Przewoźnicyza darmo
22.10.2025
Z Wrocławia nie polecisz samolotem. Jedź pociągiem
Przewoźnicyza darmo
22.10.2025
Pomorze Zachodnie zapowiada zakup kolejnych nowych pociągów
Przewoźnicyza darmo
22.10.2025
FPS i PESA przekazują zmodernizowane wagony Z1 do PKP Intercity
Przewoźnicyza darmo
21.10.2025
Wagonów z DB Regio w PKP Intercity póki co nie będzie
Przewoźnicyza darmo
21.10.2025
Strategia obrana przez Polregio przynosi efekty. Znamy szczegóły
Przewoźnicyza darmo
21.10.2025
Nowy pociąg dużych prędkości ICE L dla Deutsche Bahn. Od Talgo
Przewoźnicyza darmo
17.10.2025
Od grudnia więcej pociągów Kolei Śląskich do Krakowa
Przewoźnicyza darmo
17.10.2025
Więcej z Działu Producenci
Bydgoski PIXEL z podwójnym sukcesem na TRAKO 2025
Producenciza darmo
29.10.2025
Już 100 Griffinów powstało w Newagu
26.09.2025
Stadler dostarczył setną lokomotywę EURODUAL dla European Loc Pool
Producenciza darmo
04.09.2025
Więcej z Działu Infrastruktura
160 km/h po kolejowej Wiedence. PKP PLK prowadzą prace
Infrastrukturaza darmo
26.09.2025
Większa przepustowość stacji Warszawa Centralna. Pomoże trapez
Infrastrukturaza darmo
15.09.2025










Komentarze