Pierwsza kolejowa spółka kupuje autobusy wodorowe w Polsce. Koleje Małopolskie!
14 kwietnia 2025 roku Koleje Małopolskie ogłosiły zapowiadany przetarg na dostawę pierwszych w swojej historii autobusów zasilanych wodorem.
Tym samym jest to pierwsza spółka kolejowa w Polsce, która sięga po wodorowce i druga – po PKS Rzeszów – która stawia na pojazdy FCEV w zastosowaniu poza komunikacją miejską. O dofinansowanie CUPT-KPO na ten cel pisaliśmy już wcześniej w TransInfo. Dodajmy, że równolegle trwa postępowanie na 15 elektrobusów dla małopolskich kolejarzy z datą otwarcia ofert już w ten piątek. Dzieje się!
Rozkład jazdy:
- Ile autobusów wodorowych chcą zakupić Koleje Małopolskie i w jakiej konfiguracji?
- Do kiedy planowana jest realizacja dostawy autobusów FCEV w ramach przetargu?
- Jakie są dwa kryteria oceny ofert wskazane w dokumentacji przetargowej?
Wodorowa piątka
Ogłoszone 14 kwietnia małopolskie zamówienie obejmuje dostawę pięciu autobusów wodorowych typu FCEV, w tym:
- trzy z nich będą pojazdami klasy I kategorii MAXI o długości 12 metrów,
- natomiast dwa – klasy I kategorii MEGA o długości 18 metrów.
Inwestycja, której wartość sięga 28.997.250 PLN, jest realizowana w ramach konkursu CUPT-KPO – ze wsparciem Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), z czego 20.038.750 PLN pokryje unijne dofinansowanie.
Pojazdy mają obsługiwać linie pozamiejskie organizowane przez Województwo Małopolskie w ramach sieci Małopolskie Linie Dowozowe – w tym dobrze znane relacje A1 i A2.
Przetarg zakłada, że dostawa autobusów zakończy się najpóźniej do 31 sierpnia 2026 roku. Wymagania wobec oferentów są jasne – spółka stawia na pełną zgodność z europejskimi standardami zeroemisyjności oraz przygotowanie pojazdów do eksploatacji w ruchu regionalnym. Autobusy mają oferować pełną dostępność dla osób z niepełnosprawnościami, odpowiednie miejsca na wózki, systemy wspomagania kierowcy oraz możliwość ładowania urządzeń pasażerskich. Będą też wyposażone w monitoring i system informacji pasażerskiej.
Przetargowe wymagania
Na oferty zamawiający czeka do 13 maja 2025 roku, a następnie komisja przetargowa oceni złożone propozycje według kryteriów:
✅ cena – 70%
✅ ocena techniczno-eksploatacyjna – 30%
Pełna dokumentacja przetargowa dostępna jest pod adresem: https://platformazakupowa.pl/pn/kolejemalopolskie/proceedings
Naszym zdaniem: Zakup autobusów wodorowych to kolejny etap ofensywy Kolei Małopolskich na rzecz zeroemisyjnego transportu. Równolegle trwa przetarg na 15 autobusów elektrycznych i infrastrukturę ładowania, o czym również pisaliśmy na łamach TransInfo. Cały projekt wpisuje się w długofalową strategię ograniczania emisji w regionie oraz lepszego skomunikowania mniejszych miejscowości z węzłami kolejowymi. Co ważne, Koleje Małopolskie są pierwszą w Polsce spółką kolejową sięgającą po autobusy wodorowe i drugą w ogóle firmą poza transportem miejskim, która zdecydowała się na ten typ napędu. Decyzję wspiera rozwój infrastruktury – w tym zapowiedź budowy stacji tankowania wodoru przez Orlen w Krakowie oraz perspektywa wprowadzenia strefy czystego transportu w stolicy Małopolski.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze