Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pierwsza kolejowa spółka kupuje autobusy wodorowe w Polsce. Koleje Małopolskie!

infobus
14.04.2025 09:18
0 Komentarzy

14 kwietnia 2025 roku Koleje Małopolskie ogłosiły zapowiadany przetarg na dostawę pierwszych w swojej historii autobusów zasilanych wodorem.

Tym samym jest to pierwsza spółka kolejowa w Polsce, która sięga po wodorowce i druga – po PKS Rzeszów – która stawia na pojazdy FCEV w zastosowaniu poza komunikacją miejską. O dofinansowanie CUPT-KPO na ten cel pisaliśmy już wcześniej w TransInfo. Dodajmy, że równolegle trwa postępowanie na 15 elektrobusów dla małopolskich kolejarzy z datą otwarcia ofert już w ten piątek. Dzieje się!

Rozkład jazdy:

  1. Ile autobusów wodorowych chcą zakupić Koleje Małopolskie i w jakiej konfiguracji?
  2. Do kiedy planowana jest realizacja dostawy autobusów FCEV w ramach przetargu?
  3. Jakie są dwa kryteria oceny ofert wskazane w dokumentacji przetargowej?
Koleje Małopolskie stawiają na wodór – pierwszy taki zakup w Polsce
Koleje Małopolskie stawiają na wodór – pierwszy taki zakup w Polsce

Wodorowa piątka

Ogłoszone 14 kwietnia małopolskie zamówienie obejmuje dostawę pięciu autobusów wodorowych typu FCEV, w tym:

  • trzy z nich będą pojazdami klasy I kategorii MAXI o długości 12 metrów,
  • natomiast dwa – klasy I kategorii MEGA o długości 18 metrów.

Inwestycja, której wartość sięga 28.997.250 PLN, jest realizowana w ramach konkursu CUPT-KPO – ze wsparciem Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), z czego 20.038.750 PLN pokryje unijne dofinansowanie.

Pojazdy mają obsługiwać linie pozamiejskie organizowane przez Województwo Małopolskie w ramach sieci Małopolskie Linie Dowozowe – w tym dobrze znane relacje A1 i A2.

Przetarg zakłada, że dostawa autobusów zakończy się najpóźniej do 31 sierpnia 2026 roku. Wymagania wobec oferentów są jasne – spółka stawia na pełną zgodność z europejskimi standardami zeroemisyjności oraz przygotowanie pojazdów do eksploatacji w ruchu regionalnym. Autobusy mają oferować pełną dostępność dla osób z niepełnosprawnościami, odpowiednie miejsca na wózki, systemy wspomagania kierowcy oraz możliwość ładowania urządzeń pasażerskich. Będą też wyposażone w monitoring i system informacji pasażerskiej.

Koleje Małopolskie stawiają na wodór – pierwszy taki zakup w Polsce
Koleje Małopolskie stawiają na wodór – pierwszy taki zakup w Polsce

Przetargowe wymagania

Na oferty zamawiający czeka do 13 maja 2025 roku, a następnie komisja przetargowa oceni złożone propozycje według kryteriów:

✅ cena – 70%
✅ ocena techniczno-eksploatacyjna – 30%

Pełna dokumentacja przetargowa dostępna jest pod adresem: https://platformazakupowa.pl/pn/kolejemalopolskie/proceedings

Naszym zdaniem: Zakup autobusów wodorowych to kolejny etap ofensywy Kolei Małopolskich na rzecz zeroemisyjnego transportu. Równolegle trwa przetarg na 15 autobusów elektrycznych i infrastrukturę ładowania, o czym również pisaliśmy na łamach TransInfo. Cały projekt wpisuje się w długofalową strategię ograniczania emisji w regionie oraz lepszego skomunikowania mniejszych miejscowości z węzłami kolejowymi. Co ważne, Koleje Małopolskie są pierwszą w Polsce spółką kolejową sięgającą po autobusy wodorowe i drugą w ogóle firmą poza transportem miejskim, która zdecydowała się na ten typ napędu. Decyzję wspiera rozwój infrastruktury – w tym zapowiedź budowy stacji tankowania wodoru przez Orlen w Krakowie oraz perspektywa wprowadzenia strefy czystego transportu w stolicy Małopolski.

Koleje Małopolskie stawiają na wodór – pierwszy taki zakup w Polsce
Koleje Małopolskie stawiają na wodór – pierwszy taki zakup w Polsce / fot. KM

Komentarze