Cieszyn wraca do przetargu na kolejne autobusy elektryczne. Jest powtórka z EFRR
26 sierpnia Gmina Cieszyn ponowiła postępowanie na dostawę sześciu autobusów elektrycznych klasy I kategorii MIDI o długości do 10 metrów.
O pierwszym, nieudanym, majowym postępowaniu, gdzie nie została złożona żadna oferta – pisaliśmy już wcześniej w TransInfo. Teraz mamy powtórkę – cały czas z finansowym wsparciem z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Rozkład jazdy:
- Jakie warunki musi spełnić producent elektrobusów, aby móc dostarczyć pojazdy w ramach przetargu ogłoszonego przez Gminę Cieszyn?
- Jakie są minimalne wymagania gwarancyjne stawiane wobec poszczególnych komponentów autobusów elektrycznych w przetargu cieszyńskim?
- Jakie trzy główne kryteria będą brane pod uwagę przy ocenie ofert złożonych w postępowaniu i jakie są ich wagi procentowe?
Sześć elektryków
Cieszyńskie zamówienie obejmuje zakup i dostawę sześciu fabrycznie nowych elektrobusów klasy I kategorii MIDI o długości do 10 m. Nowe autobusy, spełniające wymogi GSR2, mają zapewnić minimum 53 miejsca dla pasażerów, w tym 4 niskopodłogowe. Realizacja tego zamówienia pozwoli zwiększyć flotę elektrobusów z 8 do 14 pojazdów i wycofać 6 wysłużonych diesli.
Pojazdy muszą być wyprodukowane przez jednego producenta nie wcześniej niż pół roku przed dostawą, z przebiegiem maksymalnie 500 km (lub powiększonym o dystans fabryka–zajezdnia, jeśli dotarłyby na kołach). Specyfikacja techniczna stawia wysokie wymagania:
- zgodność z Rozporządzeniem UE 2019/2144 (GSR2) dotyczącym bezpieczeństwa,
- minimum 3 lata gwarancji całopojazdowej (bez limitu km),
- 8 lat na powłoki lakiernicze,
- 10 lat na szkielet nadwozia i perforację korozyjną,
- minimum 6 lat na baterie,
- wymóg dostępności części zamiennych przez co najmniej 15 lat.
Zamawiający zastrzegł także realizację zgodnie z zasadą DNSH – „do no significant harm” – co oznacza brak szkody dla środowiska w kluczowych obszarach (klimat, woda, gospodarka obiegu zamkniętego, bioróżnorodność).
Doświadczenie i wymagania
Aby wziąć udział w przetargu, wykonawcy muszą wykazać się:
- zdolnością finansową – minimum 10 mln zł środków lub zdolności kredytowej,
- doświadczeniem w realizacji co najmniej dwóch dostaw elektrobusów do 10 m długości (min. 50 miejsc pasażerskich) w ciągu ostatnich 3 lat.
Co istotne, warunek doświadczenia musi być spełniony przez jeden podmiot – zamawiający nie dopuszcza sumowania referencji.
Na oferty zamawiający czeka do 30 września 2025 r. do godz. 10:00. Następnie komisja przetargowa oceni złożone propozycje według kryteriów:
✅ Cena brutto – 60% (zastosowanie dyrektywy 2014/24/UE)
✅ Parametry techniczno-eksploatacyjne – 25%
✅ Okres gwarancji – 15%
Szczegółowe informacje o zamówieniu na Platformie Zakupowej Cieszyna. Cieszyński budżet oszacowano na 17,61 mln zł brutto, z czego ok. 12,32 mln zł ma pochodzić z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a wkład własny miasta to ok. 15%.
Zakupowe tło
Miasto Cieszyn od kilku lat konsekwentnie rozwija zeroemisyjny transport publiczny. W 2022 roku do floty ZGK dołączyły pierwsze elektrobusy Solaris Urbino 9 LE electric. W 2023 roku ruszył projekt „Wzrost atrakcyjności i dostępności cieszyńskiej komunikacji zbiorowej poprzez zakup autobusów elektrycznych”, finansowany z programu Zielony Transport Publiczny (NFOŚiGW). W jego ramach podpisano dwie umowy: z firmą Solaris Bus & Coach na dostawę czterech 12-metrowych elektrobusów oraz z Automet Group na dwa mniejsze pojazdy o długości 8 metrów. Wartość inwestycji wyniosła ok. 11,16 mln zł netto, przy czym dotacja z NFOŚiGW sięgnęła 8,32 mln zł, a pożyczka – 2,84 mln zł. Dwa autobusy Automet Mini City Electric weszły do ruchu już w lipcu 2022 r., obsługując linię śródmiejską nr 1.
W kwietniu 2025 r. ogłoszono kolejne postępowanie na 6 autobusów elektrycznych klasy MIDI (do 10 m) wraz z rozbudową infrastruktury ładowania. Zakończył się on jednak niepowodzeniem – do miasta nie wpłynęła żadna oferta. Powtórzenie procedury pokazuje jednak determinację władz, aby utrzymać kurs na pełną transformację floty. Łącznie, po zakończeniu obecnego projektu, Cieszyn zainwestuje w elektromobilność, korzystając zarówno ze wsparcia ZTP/NFOŚiGW, jak i EFRR.
Komentarze