Automet jedynym chętnym na dostawę autobusów elektrycznych dla PKS Kluczbork
13 października 2025 roku w Starostwie Powiatowym w Kluczborku otwarto oferty w przetargu na zakup i dostawę autobusów elektrycznych.
W ramach projektu pn. „Rozwój mobilności miejskiej na terenie powiatu kluczborskiego w oparciu o rozwiązania gospodarki zeroemisyjnej”. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Ile autobusów elektrycznych planuje zakupić Powiat Kluczborski i w jakim celu zostaną wykorzystane?
- Kto złożył ofertę w przetargu i jaka była jej wartość w porównaniu do budżetu zamówienia?
- Jakie są kluczowe wymagania techniczne dla autobusów i kiedy planowana jest ich dostawa?
Dla PKS Kluczbork
Zamówienie dotyczy realizacji projektu, którego celem jest rozwój ekologicznego transportu publicznego w powiecie kluczborskim poprzez zakup dwóch nowoczesnych autobusów elektrycznych klasy MIDI oraz mobilnego punktu ładowania. Projekt jest współfinansowany ze środków Funduszy Europejskich dla Opolskiego 2021–2027 w ramach priorytetu „Fundusze Europejskie na zrównoważony transport miejski województwa opolskiego”, działanie 3.1: Mobilność miejska.
Zamawiającym jest Powiat Kluczborski, a partnerem projektu – PKS Kluczbork Sp. z o.o., który będzie użytkownikiem nowych elektrobusów. Postępowanie o numerze FP.272.12.2025.AM obejmuje nie tylko zakup pojazdów, ale też dostawę mobilnego punktu ładowania, co ma umożliwić elastyczne użytkowanie autobusów na liniach o różnym profilu eksploatacyjnym.
Nowe pojazdy mają obsługiwać komunikację lokalną i szkolną w ramach zintegrowanego systemu transportu publicznego w regionie, zapewniając niższe emisje, większy komfort i dostosowanie do wymogów nowoczesnej mobilności.
Jedna oferta
W odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu wpłynęła jedna oferta – od firmy AUTOMET GROUP z Sanoka, znanego producenta lekkich autobusów i minibusów.
Oferta opiewa na kwotę 3.720.750 PLN brutto, czyli 3.024.187 PLN netto (stawka VAT 23%). Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosi 4.347.600 PLN brutto, w tym 4.200.000 PLN ze środków Powiatu Kluczborskiego na zakup autobusów i 147.600 PLN z budżetu PKS Kluczbork na zakup mobilnego punktu ładowania.
Oznacza to, że oferta Autometu mieści się w zaplanowanym budżecie z rezerwą blisko 626.850 PLN brutto. Przy dwóch pojazdach daje to cenę jednostkową netto za jeden autobus elektryczny na poziomie ok. 1.512.000 PLN netto, co wpisuje się w przedział rynkowy dla pojazdów tej klasy. Teraz czekamy na decyzję zamawiającego, która zostanie podjęta na podstawie kryteriów przetargowych:
✅ cena – 60 pkt
✅ okres gwarancji na cały autobus – 10 pkt
✅ okres gwarancji na baterie trakcyjne – 10 pkt
✅ okres gwarancji na powłoki lakiernicze – 5 pkt
✅ okres gwarancji na perforację szkieletu podwozia – 5 pkt
✅ okres gwarancji na perforację poszycia nadwozia – 10 pkt
W zakresie technicznym punkty przyznawane są za długość okresów gwarancyjnych oraz kompletność systemów pokładowych – m.in. oprogramowanie zarządzania energią i parametrami pracy pojazdu. Pełna dokumentacja przetargowa dostępna jest pod adresem: https://powiatkluczborski.ezamawiajacy.pl/pn/powiatkluczborski/demand/notice/public/181624/details
Jakie elektryki?
Zamawiający określił szczegółowe wymagania techniczne dla pojazdów: elektrobusy mają być fabrycznie nowe, wyprodukowane nie wcześniej niż w 2025 roku, o długości od 7,8 do 8,5 metra i wysokości nieprzekraczającej 3,5 metra. Pojazdy muszą mieścić co najmniej 28 pasażerów, w tym 15 na miejscach siedzących, oraz być wyposażone w drzwi w układzie 0-2-0.
Napęd zapewni silnik elektryczny o mocy nie mniejszej niż 200 kW, zasilany bateriami trakcyjnymi o pojemności minimum 140 kWh. Autobusy będą wyposażone w system odzyskiwania energii podczas hamowania, półzamknięte stanowisko kierowcy, tablice LED (przednią i boczną), siedzenia tapicerowane miękkie z pasami bezpieczeństwa, a także ładowarkę AC 22 kW z przewodem i regulacją mocy ładowania.
Zamawiający wymaga również, aby pojazdy były w pełni dostosowane do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością, w tym wyposażone w rampę i system informacji głosowej.
Planowana dostawa pojazdów ma nastąpić do końca III kwartału 2026 roku, wraz z uruchomieniem mobilnego punktu ładowania.
Komentarze