Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

ZSSK zmodernizuje 33 spalinowe zespoły trakcyjne. To popularne „Bagiety”

inforail
27.12.2025 16:30
0 Komentarzy

Słowacki przewoźnik państwowy ZSSK zapowiedział modernizację 33 spalinowych zespołów trakcyjnych popularnie nazywanych „Bagietami”.

Projekt ma być praktycznym i szybkim rozwiązaniem dla regionalnych linii o niższych prędkościach, bez konieczności oczekiwania na środki unijne i bez odkładania inwestycji w czasie.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie elementy wyposażenia najbardziej wpłyną na poprawę komfortu podróży w zmodernizowanych jednostkach „Bagieta”?
  2. Dlaczego ZSSK zdecydowała się na modernizację istniejącego taboru zamiast zakupu nowych spalinowych zespołów trakcyjnych?
  3. Jak modernizacja 33 jednostek wpłynie na obsługę regionalnych połączeń kolejowych w różnych częściach Słowacji?

Nowy standard podróży na liniach regionalnych

W ramach modernizacji pojazdy otrzymają zupełnie nowy standard wyposażenia, który znacząco poprawi komfort podróży. Na pokładach pojawi się klimatyzacja, ekologiczne toalety próżniowe oraz całkowicie odświeżone wnętrza. Przewidziano montaż nowych siedzeń, nowoczesnego oświetlenia, gniazdek elektrycznych i portów USB, a także wydzielonych przestrzeni na rowery i wózki dziecięce.

Korzyści dla środowiska i dłuższa eksploatacja

Modernizacja pozwoli przedłużyć żywotność jednostek o kolejne 10–15 lat. ZSSK podkreśla, że jest to rozwiązanie znacznie tańsze niż zakup nowego taboru, a jednocześnie korzystne dla środowiska. Unowocześnione pojazdy będą emitować mniej zanieczyszczeń i lepiej odpowiadać współczesnym wymaganiom ekologicznym.

Bagieta ZSSK po modernizacji
Bagieta ZSSK po modernizacji /wiz. ZSSK

Szeroki zasięg projektu

Zmodernizowane „Bagiety” będą eksploatowane w kilku regionach Słowacji, m.in. w kraju bańskobystrzyckim, nitrzańskim, żylińskim oraz koszyckim. Pojazdy mają obsługiwać m.in. trasy Zvolen – Banská Štiavnica, Vrútky – Prievidza, Štúrovo – Levice – Nové Zámky oraz relację międzynarodową Košice – Mukaczewo.

Bagieta ZSSK po modernizacji
Bagieta ZSSK po modernizacji /wiz. ZSSK

Start eksploatacji od 2026 roku

Pierwsze zmodernizowane jednostki mają wyjechać na trasy już w 2026 roku. Szacuje się, że rocznie przewiozą one ponad 2 miliony pasażerów. Inwestycja ma istotnie poprawić atrakcyjność kolei regionalnej i wzmocnić jej rolę jako podstawowego środka transportu w mniej zurbanizowanych obszarach Słowacji.

Komentarze