Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Łódź ma dofinansowanie na 86 autobusów elektrycznych. Z KPO

infobus
02.12.2025 07:01
0 Komentarzy

Łódź w ostatnich latach konsekwentnie przebudowuje system komunikacji miejskiej w kierunku zeroemisyjnym, a najnowsze dofinansowanie wzmocni ten trend.

1 grudnia – podczas ogólnopolskiej konferencji „Gramy w zielone. Zielona transformacja miast” – wiceminister funduszy i polityki regionalnej Jacek Karnowski podkreślił, że miasto wykorzystuje środki unijne w sposób wzorcowy, budując długoterminowe fundamenty dla ekologicznej komunikacji. I podał sumą 86 autobusów elektrycznych, którą staramy się rozgryźć.

Rozkład jazdy:

  1. Ile autobusów elektrycznych ma obecnie MPK-Łódź?
  2. Ile nowych elektrobusów dostarczy Solaris na mocy kontraktu z kwietnia 2025 r.?
  3. Jaką kwotę (z funduszy unijnych) Łódź ma otrzymać na zakup 86 autobusów elektrycznych?
Z funduszy unijnych na zakup 86 autobusów elektrycznych Łódź dostanie 143 mln zł, a 283 mln zł dotacji wesprze budowę nowej linii tramwajowej.
Z funduszy unijnych na zakup 86 autobusów elektrycznych Łódź dostanie 143 mln zł, a 283 mln zł dotacji wesprze budowę nowej linii tramwajowej.

Transport publiczny jako priorytet

Wiceminister funduszy i polityki regionalnej Jacek Karnowski podczas konferencji poświęconej zielonej transformacji miast przekazał, że tylko z KPO Łódź wyda 826 mln zł.

– Z Krajowego Planu Odbudowy sama Łódź wyda 826 mln zł. Z funduszy unijnych na zakup 86 autobusów elektrycznych miasto dostanie 143 mln zł, a 283 mln zł dotacji wesprze budowę nowej linii tramwajowej. To są gigantyczne inwestycje idące w setki milionów złotych. Łódź staje się liderem transformacji energetycznej – powiedział w poniedziałek Karnowski.

Wiceszef MFiPR dodał, że Łódź nie tylko realizuje projekty rozwoju transportu niskoemisyjnego – rozbudowy linii tramwajowych, powiązane z kompleksową rewitalizacją zajezdni i zakupem autobusów elektrycznych, ale też inwestuje we własne odnawialne źródła energii.

Z tej puli aż 143 mln zł zostanie przeznaczone na zakup 86 autobusów elektrycznych, a 283 mln zł na budowę nowej linii tramwajowej. To jeden z największych pakietów inwestycji transportowych w historii miasta i jednocześnie ogromny krok w kierunku neutralności klimatycznej transportu publicznego.

Z funduszy unijnych na zakup 86 autobusów elektrycznych Łódź dostanie 143 mln zł, a 283 mln zł dotacji wesprze budowę nowej linii tramwajowej.
Z funduszy unijnych na zakup 86 autobusów elektrycznych Łódź dostanie 143 mln zł, a 283 mln zł dotacji wesprze budowę nowej linii tramwajowej.

O jakie autobusy chodzi?

Wysłaliśmy do MFiPR zapytanie, czy ta suma 86 elektrobusów oznacza nowej pojazdy, czy do tej sumy wliczane są także „stare” – także kupowane z KPO. Czekamy na odpowiedź.

Jedno jest pewne MPK-Łódź posiada obecnie 25 autobusów elektrycznych, które obsługują najważniejsze linie w ścisłym centrum, na osiedlach oraz na trasach o wysokich potokach. W skład floty wchodzą:

  • 17 pojazdów Volvo 7900 Electric,
  • 8 przegubowych Solaris Urbino 18 electric.

Te pojazdy nie tylko redukują emisję spalin, ale również znacząco obniżają poziom hałasu, szczególnie na gęsto zabudowanych osiedlach – co było jednym z kluczowych argumentów przy projektowaniu pierwszej elektrycznej linii 80.

Dodatkowo w kwietniu 2025 r. MPK Łódź podpisało z Solaris Bus & Coach kontrakt na dostawę 36 nowych autobusów elektrycznych, w tym:

  • 14 pojazdów 12-metrowych Urbino 12 electric,
  • 22 przegubowych 18-metrowych Urbino 18 electric
  • plus kompletna infrastruktura ładowania.

To był największy jednorazowy zakup elektrobusów w historii miasta. Całość obejmuje również modernizację układu zasilania w zajezdniach oraz budowę nowych punktów ładowania na wybranych pętlach.

Po zakończeniu tych dostaw e-flota MPK wzrośnie do 61 e-busów, co zasadniczo przełoży się na możliwość elektryfikacji kilku kolejnych linii dziennych i nocnych.

I teraz pozostaje pytanie, czy te zapowiedziane 86 e-busów obejmuje także te 36 zakupione programu „Zielony Transport Publiczny” (czyli również KPO), czy to jest nowa inwestycja? Nawet jeżeli są one wliczone, to oznacza zakup ekstra 50 elektrobusów. Czekamy na przetarg.

Komentarze